Normalt att bli uppläxad?
Är det normalt att känna sig uppläxad av sin partner? Det kanske är jag som är överkänslig, men jag tar så otroligt illa vid mig av att bli tillsagd av min man numera. Jag försöker förstå vad det är och det enda jag kan komma på är hur han säger till mig. I min värld är det en uppläxning varje gång, som om man pratar med ett barn.
Idag sa jag en sak till honom när han satt i soffan och tittade på skidor. Han blev irriterad för att jag störde honom, och började prata länge om hur dåligt det är av mig att störa honom och att det nu var helt värdelöst att titta eftersom jag förstört hans koncentration. Allt sades med allvarlig röst och allvarlig blick. I min värld hade han kunnat be mig vara tyst för att han kollade. Det tycker jag skulle räckt.
Samma sak när jag häromdagen tog en ny lök och glömde att vi hade en halv i kylen. Han hade kunnat sucka och berätta att det var slarvigt. Istälet antog han samma allvarliga ton och blick och meddelade hur otroligt slarvigt detta var av mig. Han kan inte lita på mig och måste kontrollera så att jag inte slarvar.
Den typen av kommentarer får mig att känna mig så uppläxad och liten. Jag mår dåligt varje gång han säger till mig så där och känner mig liten och dålig. Jag har så klart pratat med honom, men han menar att det är mitt fel eftersom jag gör som jag gör.
Är det ett normalt sätt att säga till varandra på? Kanske är det jag som behöver jobba med min självkänsla bara?