• Anonym (TS)

Normalt att bli uppläxad?

Är det normalt att känna sig uppläxad av sin partner? Det kanske är jag som är överkänslig, men jag tar så otroligt illa vid mig av att bli tillsagd av min man numera. Jag försöker förstå vad det är och det enda jag kan komma på är hur han säger till mig. I min värld är det en uppläxning varje gång, som om man pratar med ett barn. 

Idag sa jag en sak till honom när han satt i soffan och tittade på skidor. Han blev irriterad för att jag störde honom, och började prata länge om hur dåligt det är av mig att störa honom och att det nu var helt värdelöst att titta eftersom jag förstört hans koncentration. Allt sades med allvarlig röst och allvarlig blick. I min värld hade han kunnat be mig vara tyst för att han kollade. Det tycker jag skulle räckt. 

Samma sak när jag häromdagen tog en ny lök och glömde att vi hade en halv i kylen. Han hade kunnat sucka och berätta att det var slarvigt. Istälet antog han samma allvarliga ton och blick och meddelade hur otroligt slarvigt detta var av mig. Han kan inte lita på mig och måste kontrollera så att jag inte slarvar. 

Den typen av kommentarer får mig att känna mig så uppläxad och liten. Jag mår dåligt varje gång han säger till mig så där och känner mig liten och dålig. Jag har så klart pratat med honom, men han menar att det är mitt fel eftersom jag gör som jag gör.  

Är det ett normalt sätt att säga till varandra på? Kanske är det jag som behöver jobba med min självkänsla bara?

• Svar på tråden Normalt att bli uppläxad?
  • Anonym (Hm)

Hahahhah jag hade garvat ihjäl mig Åtminstone på det sättet du beskriver det! USCH vilket obekvämt beteende 😂 
    du behöver inte jobba på något. Möjligtvis jobba på att flina åt honom nästa gång 😂

• Fjäril kär

Han ägnar sig psykisk misshandel...gaslightning...

Stora röda flaggor här för hans beteende.  

• Hjelm

Nej, det är inte på något sätt normalt. Det där är ett typiskt tecken på att leva i en relation prägmad av psykisk misshandel, att han går in för att få dig att känna dig dum och underlägsen och drar på otroligt stora växlar för små bagateller som ingen normal person ens hade sett som problem.

Du bör lämna den här mannen. Det låter kanske drastiskt men alldeles för många kvinnor kan intyga att det alltid eskalerar från det utgångsläget.

• Hjelm
    Anonym (Hm) skrev 2024-12-08 19:57:55 följande:

Hahahhah jag hade garvat ihjäl mig Åtminstone på det sättet du beskriver det! USCH vilket obekvämt beteende 😂 
    du behöver inte jobba på något. Möjligtvis jobba på att flina åt honom nästa gång 😂

Det är verkligen inget att skratta åt.
  • Anonym (TS)
    Hjelm skrev 2024-12-08 20:02:04 följande:

Nej, det är inte på något sätt normalt. Det där är ett typiskt tecken på att leva i en relation prägmad av psykisk misshandel, att han går in för att få dig att känna dig dum och underlägsen och drar på otroligt stora växlar för små bagateller som ingen normal person ens hade sett som problem.

Du bör lämna den här mannen. Det låter kanske drastiskt men alldeles för många kvinnor kan intyga att det alltid eskalerar från det utgångsläget.

Vi har varit tillsammans i tolv år och det här har kommit de senaste åren, sen barnen kom skulle jag säga.
  • Hjelm
    Anonym (TS) skrev 2024-12-08 20:03:27 följande:
    Vi har varit tillsammans i tolv år och det här har kommit de senaste åren, sen barnen kom skulle jag säga.
    Det spelar ingen roll. Misshandel kan uppstå närsomhelst i en relation och det är lika fel och farligt oavsett hur många fina år ni kanske hade innan.
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (TS) skrev 2024-12-08 20:03:27 följande:
    Frågan är väl varför han har börjat hålla på så här? För det är verkligen inte normalt eller ok. Man kan säga till kort eller inte alls.

Min man hade inte ens brytt sig om en sådan sak som löken i kylen. Han är inte petnoga själv. Så länge vi har hyfsad ordning och saker inte ligger och ruttnar är det ok.

Vilken frisk människa håller föreläsning för att partnern råkar ta fram en ny lök? Har din man andra problem? Kan det nya livet med barn göra honom stressad och överkänslig? Inte för att det är någon ursäkt.

Om min man blir störd kan han bli irriterad, både på mig och barnen, men inte på det sättet. Ibland är irritationen befogad, ibland inte. Så är det för mig också.
  • Anders1970
    Anonym (TS) skrev 2024-12-08 19:51:49 följande:
    Är det ett normalt sätt att säga till varandra på? Kanske är det jag som behöver jobba med min självkänsla bara?
     Nej! Han förminskar och sätter sig över dig.

Att sällan ibland inte klara av att bete sig är en sak (dock inte bra) detta är något annat.

1. Berätta för din man när ni har det bra och han är på gott humör, att du ser hans beteende som kränkande... Även om hans påpekande har en grund.
    Ta några konkreta o sakliga exempel, sväva inte ut. 

2. Berätta att du önskar att han omgående betänker och ändrar beteende.

3. Berätta att om det fortgår så kommer du än mera tappa attraktion till han och önska gå isär.
  • Anonym (M)

Det behöver inte vara så i ert fall men graviditet och barn är en riskfaktor när det gäller psykisk och fysisk misshandel.  Det vet jag tyvärr av egen erfarenhet. 

Men det kanske inte handlar om det även om det får samma effekt. Det kan till exempel vara att han upprepar ett beteende från sin egen uppväxt utan att inse det själv.

Har du pratat med honom om det här?  Annars tycker jag att du ska börja där. Säg ungefär ?När du pratar med dig på det där sättet så känner jag x.?

Hans reaktion kommer att säga mycket. Om han lyssnar och inser hur han håller på så finns det en möjlighet att han bryter beteendet men om han bara fortsätter och avfärdar dig så är det ett stort problem. 

• Lynx123

Fy fasiken vilket hemskt beteende. Vidrigt. Jag tycker att du ska beratta precis hur du känner och sedan avsluta. Du kan omöjligen må bra i den här relationen.

Svar på tråden Normalt att bli uppläxad?