• Anonym (Lillussa)

ozempic, bra för att gå ner i vikt?

Jag väger 115 kg och 170 cm lång och har jättesvårt att gå ner i vikt. Provat dieter och har problem med kroppen så har svårt att gå längre än i 10 min. M.m.

Är Ozempic något man borde prova?
    Biverkningar?
    Vem skriver ut dessa?

• Svar på tråden ozempic, bra för att gå ner i vikt?
  • Anonym (Nej)

Nej, det börjar komma allt fler rapporter om biverkningarna för just detta läkemedel. För att se ett riktigt skräck exempel, sök på Sharon Osbourne och Ozempic. Hon ser för jävlig ut numera. Och var mycket finare med extra kilon. Ironiskt nog. Ansiktet har sjunkit ihop, och kinderna är inåt sjunkande. Ser ut som hon är helt urgröpt i ansiktet. Skelett ansikte.

Det har börjat rapporterats som en biverkning.  Till och med plastik kirurger varnar för detta. Då det är väldigt svårt att ordna.
    Man for alltså leva med det. Andra problem är matsmältningsproblem och förstörd metabolism.  Som med just Sharon Osbourne. Hon lyckas inte gå upp i en hälsosam vikt. Och kommer få se ut så där resten av sitt liv förmodligen 

En tredje är inflammation i bukspottkörteln. Och oförmågan att få behålla mat. Man kräks mycket.

Så nej, jag trivs nog bra med mina extra kilon I alla fall.

Finns nog bättre läkemedel för fetma. Rådfråga en läkare, alltid!

• Lynx123

Nej, gör inget sådant - alldeles för riskabelt. Om du verkligen vill gå ner vet du vad du behöver göra. Om inte så bär dina extrakilon och må bra med dem.

• Mrs Moneybags

Ämnet som finns i Ozempic/Wegovy och liknande är säkert och väl beprövat. Det har använts av diabetiker i åratal och när man såg en effekt på vikten började läkemedlet även förskrivas till överviktiga. 

Alla läkemedel har biverkningar, men det finns många risker med att lida av fetma också. Precis som många andra mediciner kan man vara tvungen att ta det livet ut, men då i lägre dos. 

Läs vad Jacob Gudiol har skrivit om detta så får du mer faktabaserad information. Han har en master i idrottsvetenskap och var årets folkbildare 2021. 

Det finns flera nätläkare som förskriver sådana mediciner lite hipp som happ, men eftersom du är ett kilo ifrån att ha fetma grad 3 så kan du lika gärna få det från din vanliga vårdcentral. 

Här är Läkemedelsverkets samlade bedömning. 
    https://www.lakemedelsverket.se/sv/behandling-och-forskrivning/lakemedelsmonografier/sok-monografier/wegovy-semaglutid-och-mounjaro-tirzepatid#hmainbody2

• mammatill6

Det bästa i längden är att lägg om kosten. Skippa dieter, det håller intr i längden. räkna kalorier, ät bra mat du kan äta mycket av och i slutändan är det endast din vilja som kan göra det

• Anonym (T)

Har man så mycket övervikt är det väldigt väldigt svårt att gå ner till normalvikt och hålla den. Visst kan man gå ner 30-40 kg på egen hand, men det är nästan ingen som klarar att hålla vikten där en längre tid eftersom kroppen gör allt den kan för att se till att man går upp igen. 

Så har man ett BMI över 30-35 tycker jag inte det är fel att ta hjälp av läkemedel. Visst kan man få biverkningar men det är större risk att ha så stor övervikt. Överviktskrurgi är ju inte heller riskfritt  

Jag har inte använt Ozempic, men Wegovy som har samma verksamma ämne men är till för överviktiga utan diabetes. Jag har gått ner 30 kg och nått min målvikt och håller nu på att se till att jag kan hålla vikten när jag drar ner på dosen. Jag har fått receptet från Yazen. 

• mammatill6
    Anonym (T) skrev 2024-12-08 19:49:23 följande:

Har man så mycket övervikt är det väldigt väldigt svårt att gå ner till normalvikt och hålla den. Visst kan man gå ner 30-40 kg på egen hand, men det är nästan ingen som klarar att hålla vikten där en längre tid eftersom kroppen gör allt den kan för att se till att man går upp igen. 

Så har man ett BMI över 30-35 tycker jag inte det är fel att ta hjälp av läkemedel. Visst kan man få biverkningar men det är större risk att ha så stor övervikt. Överviktskrurgi är ju inte heller riskfritt  

Jag har inte använt Ozempic, men Wegovy som har samma verksamma ämne men är till för överviktiga utan diabetes. Jag har gått ner 30 kg och nått min målvikt och håller nu på att se till att jag kan hålla vikten när jag drar ner på dosen. Jag har fått receptet från Yazen. 

och hur ska du hålla den utan medicin.?
    der som krävs är att man lägger om kosten, så enkelt är det men det kräver rätt inställning
  • Anonym (T)
    mammatill6 skrev 2024-12-08 20:34:05 följande:
    och hur ska du hålla den utan medicin.?
    der som krävs är att man lägger om kosten, så enkelt är det men det kräver rätt inställning
    Ja självklart har jag lagt om kosten, annars hade jag ju inte gått ner i vikt. Det medicinen gör är att bara att ta borta den allra värsta hungern så att det är möjligt att äta i normala mängder. 
  • Anonym (RD)
    Anonym (Nej) skrev 2024-12-07 14:39:21 följande:

Nej, det börjar komma allt fler rapporter om biverkningarna för just detta läkemedel. För att se ett riktigt skräck exempel, sök på Sharon Osbourne och Ozempic. Hon ser för jävlig ut numera. Och var mycket finare med extra kilon. Ironiskt nog. Ansiktet har sjunkit ihop, och kinderna är inåt sjunkande. Ser ut som hon är helt urgröpt i ansiktet. Skelett ansikte.

Det har börjat rapporterats som en biverkning.  Till och med plastik kirurger varnar för detta. Då det är väldigt svårt att ordna.
    Man for alltså leva med det. Andra problem är matsmältningsproblem och förstörd metabolism.  Som med just Sharon Osbourne. Hon lyckas inte gå upp i en hälsosam vikt. Och kommer få se ut så där resten av sitt liv förmodligen 

En tredje är inflammation i bukspottkörteln. Och oförmågan att få behålla mat. Man kräks mycket.

Så nej, jag trivs nog bra med mina extra kilon I alla fall.

Finns nog bättre läkemedel för fetma. Rådfråga en läkare, alltid!

I vården kallar vi det för Wegovy face. Man förlorar även muskelmassa med dessa mediciner och det är irreversibelt. Tyvärr tror jag att vi kommer se mer och mer biverkningar med dessa mediciner med tiden. 
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (T)
    Anonym (RD) skrev 2024-12-08 22:27:19 följande:
    I vården kallar vi det för Wegovy face. Man förlorar även muskelmassa med dessa mediciner och det är irreversibelt. Tyvärr tror jag att vi kommer se mer och mer biverkningar med dessa mediciner med tiden. 
    Det där lät ju märkligt, att det är irreversibelt. Menar du att om man förlorar muskelmassa när man går ner 30 kg med t.ex 5:2-dieten så kan man bygga upp musklerna igen med hjälp av styrketräning. Men om man förlorar muskelmassa när man går ner 30 kg med Wegovy så kan man aldrig bygga upp musklerna igen. Var har du hört det någonstans? 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (T) skrev 2024-12-10 16:17:20 följande:
    Det där lät ju märkligt, att det är irreversibelt. Menar du att om man förlorar muskelmassa när man går ner 30 kg med t.ex 5:2-dieten så kan man bygga upp musklerna igen med hjälp av styrketräning. Men om man förlorar muskelmassa när man går ner 30 kg med Wegovy så kan man aldrig bygga upp musklerna igen. Var har du hört det någonstans? 
    Problemet är kanske att det går för fort? Kroppen hänger inte med?
  • TvillingmammaVästgöte
    mammatill6 skrev 2024-12-08 17:49:27 följande:

Det bästa i längden är att lägg om kosten. Skippa dieter, det håller intr i längden. räkna kalorier, ät bra mat du kan äta mycket av och i slutändan är det endast din vilja som kan göra det

Jag tycker det viktigaste är att styrketräna så att man bygger muskler samtidigt som man tappar fett.
    Sen skall man fokusera på att äta mycket protein, så man kan bygga muskler.. Om man går ner med lågkalorikost förlorar man ofta mer muskelmassa än fettmassa. Särskilt om man inte styrketrönar. 

Konditionen skall man också träna. 

• TvillingmammaVästgöte

Om man som TS har svårt att gå kan man träna kondition på en motionscykel och eller roddmaskin. Styrketräning i maskin kan också de flesta klara av.
    Crossfit tycker jag är allra bästa träningen men det kräver nästan en hyfsat frisk kropp som fungerar någorlunda, tror jag. 

• Anonym (T)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-12-10 17:58:02 följande:
    Problemet är kanske att det går för fort? Kroppen hänger inte med?
    Det måste det iofs inte göra. Jag har gått ner både 25 kg med 5:2 (och gått upp allt igen) och sen 30 kg med Wegovy och båda tog ungefär lika lång tid, knappt 1,5 år. Och båda gångerna tycker jag att jag underhållit muskelmassan bra, med mycket styrketräning (och extra protein). 
  • Mrs Moneybags
    Anonym (T) skrev 2024-12-10 16:17:20 följande:
    Det stämmer förstås inte. 

Tror inte att den som skrev det inlägget är läkare eller nutritionist direkt.

Självklart kan man bygga muskelmassa även med dessa mediciner och man rekommenderas väl också att göra det när man får receptet om jag har förstått rätt.

Just för att snabbviktnedgång ofta leder till förlust av muskelmassa.

Jag tycker att en sån här medicin är ett betydligt bättre alternativ än t ex gastric bypass, eftersom det är en operation som är ganska invasiv. 
Svar på tråden ozempic, bra för att gå ner i vikt?