Inlägg från: Anonym (T) |Visa alla inlägg
  • Anonym (T)

ozempic, bra för att gå ner i vikt?

Har man så mycket övervikt är det väldigt väldigt svårt att gå ner till normalvikt och hålla den. Visst kan man gå ner 30-40 kg på egen hand, men det är nästan ingen som klarar att hålla vikten där en längre tid eftersom kroppen gör allt den kan för att se till att man går upp igen. 

Så har man ett BMI över 30-35 tycker jag inte det är fel att ta hjälp av läkemedel. Visst kan man få biverkningar men det är större risk att ha så stor övervikt. Överviktskrurgi är ju inte heller riskfritt  

Jag har inte använt Ozempic, men Wegovy som har samma verksamma ämne men är till för överviktiga utan diabetes. Jag har gått ner 30 kg och nått min målvikt och håller nu på att se till att jag kan hålla vikten när jag drar ner på dosen. Jag har fått receptet från Yazen. 

• Anonym (T)
    mammatill6 skrev 2024-12-08 20:34:05 följande:
    och hur ska du hålla den utan medicin.?
    der som krävs är att man lägger om kosten, så enkelt är det men det kräver rätt inställning
    Ja självklart har jag lagt om kosten, annars hade jag ju inte gått ner i vikt. Det medicinen gör är att bara att ta borta den allra värsta hungern så att det är möjligt att äta i normala mängder. 
  • Anonym (T)
    Anonym (RD) skrev 2024-12-08 22:27:19 följande:
    I vården kallar vi det för Wegovy face. Man förlorar även muskelmassa med dessa mediciner och det är irreversibelt. Tyvärr tror jag att vi kommer se mer och mer biverkningar med dessa mediciner med tiden. 
    Det där lät ju märkligt, att det är irreversibelt. Menar du att om man förlorar muskelmassa när man går ner 30 kg med t.ex 5:2-dieten så kan man bygga upp musklerna igen med hjälp av styrketräning. Men om man förlorar muskelmassa när man går ner 30 kg med Wegovy så kan man aldrig bygga upp musklerna igen. Var har du hört det någonstans? 
  • Anonym (T)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-12-10 17:58:02 följande:
    Problemet är kanske att det går för fort? Kroppen hänger inte med?
    Det måste det iofs inte göra. Jag har gått ner både 25 kg med 5:2 (och gått upp allt igen) och sen 30 kg med Wegovy och båda tog ungefär lika lång tid, knappt 1,5 år. Och båda gångerna tycker jag att jag underhållit muskelmassan bra, med mycket styrketräning (och extra protein). 
Svar på tråden ozempic, bra för att gå ner i vikt?