-
-
Svar på tråden BÄSTA staden/byn i Småland att flytta till?
-
Vart bor ni nu?
-
På den orten där du kan få jobb
-
Skulle också vilja ha input, älskar Småland efter semester på Astrid Lindgrens värld. Inte för långt norrut, inte för långt söderut rent geografiskt för mig. Nu är ju semester en helt annan sak än boende förstås.
-
Bor just nu i Skåne. Vill bo på ett lugnt ställe, men sitt egna lilla samhälle. Natur, aktiviteter bra skolor. Vill inte ha någon storstad, men hellre mer för pengarnaAnonym (H) skrev 2024-12-06 12:59:57 följande:
Vart bor ni nu?
-
Växjö är en trevlig stad.
-
Nu är jag tråkig men vill säga två områden jag hade valtt bort.
1. Nordöstra Smålands skogar: Hultsfred, Högsby, Målilla etc. Det är mycket vackert bitvis men glesbefolkat, en bygd i nedåtgående spiral. Jag hoppas att den höga andelen invandrare på sikt kan lyfta bygden, men just nu är det segt där borta,
2. Sydöstra Småland. Torsås, Påryd, Vissefjärda och där inne i skogen. Glest befolkat, segt och tyvärr är det inte alltid de mest klipska som stannar kvar på såna ställen. Mycket främlingsfientlighet och rasism.
Ska säga att det så klart finns trevligt folk i de här trakterna, men jag hade inte valt att bo där. Generellt lite mer fart i kuststäderma Västervik, Oskarshamn, Kalmar. Västervik är en fin liten stad som dessutom omges av en gudomlig skärgård. Och Uknadalen är mycket vackert!
Gillar ni att resa är det smart att bosätta sig nära Södra stambanan som går raka vägen till Kastrup. Älmhult kanske? Där finns IKEA som stor arbetsgivare som också bidrar till att bygden inte avstannar. -
Anonym (Anti) skrev 2024-12-06 13:23:25 följande:
Nu är jag tråkig men vill säga två områden jag hade valtt bort.
1. Nordöstra Smålands skogar: Hultsfred, Högsby, Målilla etc. Det är mycket vackert bitvis men glesbefolkat, en bygd i nedåtgående spiral. Jag hoppas att den höga andelen invandrare på sikt kan lyfta bygden, men just nu är det segt där borta,
2. Sydöstra Småland. Torsås, Påryd, Vissefjärda och där inne i skogen. Glest befolkat, segt och tyvärr är det inte alltid de mest klipska som stannar kvar på såna ställen. Mycket främlingsfientlighet och rasism.
Ska säga att det så klart finns trevligt folk i de här trakterna, men jag hade inte valt att bo där. Generellt lite mer fart i kuststäderma Västervik, Oskarshamn, Kalmar. Västervik är en fin liten stad som dessutom omges av en gudomlig skärgård. Och Uknadalen är mycket vackert!
Gillar ni att resa är det smart att bosätta sig nära Södra stambanan som går raka vägen till Kastrup. Älmhult kanske? Där finns IKEA som stor arbetsgivare som också bidrar till att bygden inte avstannar.
Precis sådana tips jag vill ha! Tusen tack!
Intresset började faktiskt först för just Västervik. Men då tänkte vi att vi vet så lite om andra ställen, så om vi är villiga att flytta ända dit, så måste vi se vad våra andra alternativ är. Du verkar känna till Småland, så gissar att du själv bor eller har bott där? Får jag isf fråga vart? och om du gillar/gillade det?
-
Växjö. Så många olika platser man kan välja att köra till därifrån, en bra utgångspunkt. Kanske för jag själv är härifrån. Men vadå. Det är svårt att bli uttråkad.
Kalmar, Ronneby, Karlshamn, Karlskrona, Sölvesborg, Halmstad, Jönköping, osv. Om man skulle bli uttråkad och vilja åka till annan stad. Allt inom hyfsat nära avstånd.
Det enda negativa tycker jag är att Växjö börjar bli större och större. Är man på Grand Samarkands köpcentrum på lönehelgerna så är det översvämmat med folk. Långa bilköer. så var det ju inte förr. Men troligtvis så är det väl så i de flesta städer.
Mycket restauranger och trevlig stad helt enkelt, det finns det mesta.
-
Jag själv är ifrån Tingsryd mer exakt. Finns rätt mycket kul här. Börjes med billig fika, fin sjö längs med hela byn, två gymnasieskolor, badhus, två gym, pizzerior, kinamat, hockey, hästsport, fotboll, osv. Lite lagom stort. Nära till flera andra städer, 4 mil till Växjö, 4 mil till Ronneby och Karlshamn, 6 mil till Karlskrona. 4 mil till Emmaboda. 10 mil till Kalmar. Kul avstånd. 4 mil till Älmhult (ikea).
Är uppvuxen 1 mil härifrån från början. Trivs bra.
-
Bästa byn eller staden för att köpa billigt hus?
Gäller det att hitta hus till vettigt pris, får vi börja med att stryka bort Växjö, Jönköping och Kalmar, i princip hela kommunerna. Vid kusten är E22:an en prismässig gräns, där de dyra bostäderna finns på den östra sidan, ut mot Kalmarsund, och de billigare bostäderna i inlandet väster om E22.
Med detta borttaget, finns ändå extremt mycket Småland kvar! Vad ni söker är inte lätt att veta med en så kortfattad fråga, men det mesta finns i Småland. En person längre upp varnar för Högsby/Hultsfred samt Torsås/Vissefjärda, och jag håller inte med. I båda trakterna finns härliga, avslappnade, prestigelösa människor, betydligt mer än korkade rasister och sega invandrare (eller vad personen menade). Jag föreslår att ni åker runt och kollar vad som finns.
Vill ni bo lite mer på landet, kan ni leta efter småsamhällen och byar som fortfarande har skola och affär kvar, och bosätta er i närheten. Bra tips är att gå in på affären och prata med personalen, de brukar veta det mesta. Den som jobbar på affären i Älghult i Uppvidinge kommun lär ha bättre koll på sitt närområde och folket, än vad personalen på ICA Maxi i Värnamo har, kan jag lova. Annars är Fagerhult i Högsby kommun helt underbart, och många vackra gamla hus om ni gillar sånt. Eller Ramkvilla i Vetlanda kommun. Vill ni hellre hålla er i trakterna kring Västervik verkar Ankarsrum som ett mysigt samhälle.