Inlägg från: Bolibump |Visa alla inlägg
  • Bolibump

BÄSTA staden/byn i Småland att flytta till?

Vilken är det bästa staden eller byn för en barnfamilj att köpa billigt hus i Småland? 
  • Svar på tråden BÄSTA staden/byn i Småland att flytta till?
  • Bolibump
    Anonym (H) skrev 2024-12-06 12:59:57 följande:

Vart bor ni nu?

Bor just nu i Skåne. Vill bo på ett lugnt ställe, men sitt egna lilla samhälle. Natur, aktiviteter bra skolor. Vill inte ha någon storstad, men hellre mer för pengarna
  • Bolibump
    Anonym (Anti) skrev 2024-12-06 13:23:25 följande:

Nu är jag tråkig men vill säga två områden jag hade valtt bort. 

1. Nordöstra Smålands skogar: Hultsfred, Högsby, Målilla etc. Det är mycket vackert bitvis men glesbefolkat, en bygd i nedåtgående spiral. Jag hoppas att den höga andelen invandrare på sikt kan lyfta bygden, men just nu är det segt där borta, 

2. Sydöstra Småland. Torsås, Påryd, Vissefjärda och där inne i skogen. Glest befolkat, segt och tyvärr är det inte alltid de mest klipska som stannar kvar på såna ställen. Mycket främlingsfientlighet och rasism. 

Ska säga att det så klart finns trevligt folk i de här trakterna, men jag hade inte valt att bo där. Generellt lite mer fart i kuststäderma Västervik, Oskarshamn, Kalmar. Västervik är en fin liten stad som dessutom omges av en gudomlig skärgård. Och Uknadalen är mycket vackert! 

Gillar ni att resa är det smart att bosätta sig nära Södra stambanan som går raka vägen till Kastrup. Älmhult kanske? Där finns IKEA som stor arbetsgivare som också bidrar till att bygden inte avstannar. 

Precis sådana tips jag vill ha! Tusen tack!

Intresset började faktiskt först för just Västervik. Men då tänkte vi att vi vet så lite om andra ställen, så om vi är villiga att flytta ända dit, så måste vi se vad våra andra alternativ är. Du verkar känna till Småland, så gissar att du själv bor eller har bott där? Får jag isf fråga vart? och om du gillar/gillade det?

Svar på tråden BÄSTA staden/byn i Småland att flytta till?