• Bolibump

BÄSTA staden/byn i Småland att flytta till?

Vilken är det bästa staden eller byn för en barnfamilj att köpa billigt hus i Småland? 
  • Svar på tråden BÄSTA staden/byn i Småland att flytta till?
  • Litorina
    Anonym (Unionsdrottning Margareta I) skrev 2024-12-06 14:36:11 följande:

Bästa byn eller staden för att köpa billigt hus?

Gäller det att hitta hus till vettigt pris, får vi börja med att stryka bort Växjö, Jönköping och Kalmar, i princip hela kommunerna. Vid kusten är E22:an en prismässig gräns, där de dyra bostäderna finns på den östra sidan, ut mot Kalmarsund, och de billigare bostäderna i inlandet väster om E22.

Med detta borttaget, finns ändå extremt mycket Småland kvar! Vad ni söker är inte lätt att veta med en så kortfattad fråga, men det mesta finns i Småland. En person längre upp varnar för Högsby/Hultsfred samt Torsås/Vissefjärda, och jag håller inte med. I båda trakterna finns härliga, avslappnade, prestigelösa människor, betydligt mer än korkade rasister och sega invandrare (eller vad personen menade). Jag föreslår att ni åker runt och kollar vad som finns.

Vill ni bo lite mer på landet, kan ni leta efter småsamhällen och byar som fortfarande har skola och affär kvar, och bosätta er i närheten. Bra tips är att gå in på affären och prata med personalen, de brukar veta det mesta. Den som jobbar på affären i Älghult i Uppvidinge kommun lär ha bättre koll på sitt närområde och folket, än vad personalen på ICA Maxi i Värnamo har, kan jag lova. Annars är Fagerhult i Högsby kommun helt underbart, och många vackra gamla hus om ni gillar sånt. Eller Ramkvilla i Vetlanda kommun. Vill ni hellre hålla er i trakterna kring Västervik verkar Ankarsrum som ett mysigt samhälle.

Bara för att förtydliga: nej, invandrarna är inte sega, vad jag vet. Jag tror tvärtom att de är nyckeln till en bra framtid för de orterna. Är ju utflyttningsbygd annars. Befolkningen i de trakterna minskar. 

Och jag har kompisar i Fagerhult. :) Klart att det finns bra folk överallt. Men själv hade jag inte valt att bosätta mig någonstans där butikslokaler står tomma tex. Var i Vimmerby för en tid sedan och det var lite deppigt liksom. 

Men bra med annan infallsvinkel. Man tycker ju olika och har olika idder om vilken typ av plats man vill bo på. 

• Litorina

Det var alltså jag som skrev som Anti först. Glömde klicka på anonymplutten i andra inlägget. :) Tyvärr innebär det att jag inte vill säga var i Småland jag har bott, TS, för jag vill vara så anonym som möjligt. 

• Anonym (B)

Jag bor i högsby kommun och trivs bra i vårat lilla samhälle, lugnt och fridfullt. Nackdelen med denna kommunens småbyar är att skolorna är nedläggningshotade, på sikt kommer nog alla skolor (fagerhult, fågelfors, ruda,berga) att läggas ner så har det i åtanke. Tåget går till både kalmar & linköping från högsby samt berga. Annars är husen här billiga, men det är nog en hel del renoveringsbehov på dom. Annars kan jag rekommendera oskarshamn, påskallavik, vånevik. Kustnära och vackert. 

• Hjelm

Jag bar aldrig bott i Småland men har mycket släkt och vänner där och har besökt mycket. Västervik, Kalmar och Växjö upplever jag som trevliga städer med lite mer liv i än övriga Småland, och där kommunerna verkar vara relativt välmående (men det är egentligen bara mitt intryck, har ingen djupare inblick än så). Där bör ni kunna bo bra, lugnt och relativt billigt både centralt och på landsbygden utan att det känns alltför öde, glesbefolkat och isolerat som det lätt kan bli annars. 

• Anonym (Inflyttad)

Har bott i Oskarshamn och det är en jättemysig stad med mycket natur ikring. Kristdala lite längre innåt ligger i ett fantastiskt fint landskap. Det är en liten ort men väldigt mysigt ikring. 
    Västervik är som andra skriver en väldigt vacker stad med liv och rörelse. Där hade jag velat bo om jag skulle flyttat är kusten igen. 
    Bor just nu i Vimmerby och har varit mkt i Hultsfred, Målilla och Virserum. Mest tyskar som köper hus på småorterna här känns det som..Är lite trist iom att många hus står tomma men en del migrerar ju hit. 
    Vi kommer att flytta från Vimmerby. Jag måste vara ärlig hör och säga att jag tycker Vimmerby är en skittråkig håla (sorry alla som älskar Vimmerby). Det finns vacker landsbygd häromkring men jag tycker nog det är finare närmre kusten. 

• Anonym (Anonym1)

Märkligt många som är inne på de dyrare orterna trots TS vill ha billigt hus och är öppen för stad och (!!) by. Alla som nu talar högt om växjö, smålands teheran med huspriser modell XL eller jönköping med sveriges kallaste sjö är ju mer än partiska skulle jag säga. 

Mitt tips - dra en cirkel a 5mil runt de 10 större städerna som nämns här, där hittar du byarna som hamnar mer än 20min pendling bort och huspriserna halveras.  Sen gör ni dagsutflykter till dom (längsta blir väl i norra delarna 20-25mil fr norra skåne som fortfarande går åka över dagen). Hittar ni något ni gillar en grå dag i mars med slask har ni nog hittat mer än rätt ;)

• Anonym (Unionsdrottning Margareta I)
    Litorina skrev 2024-12-06 18:28:10 följande:

Bara för att förtydliga: nej, invandrarna är inte sega, vad jag vet. Jag tror tvärtom att de är nyckeln till en bra framtid för de orterna. Är ju utflyttningsbygd annars. Befolkningen i de trakterna minskar. 

Tack för förtydligandet Glad ! Men klart vi har olika sätt att se på saker, och det är bra för TS!
  • riboflavin

Min sambo kommer från det lilla samhället Alsterbro. Jag har förälskat mig i orten där man hälsar på alla, det fortfarande finns butik och skola och närheten till natur och vatten. Väldigt aktivt föreningsliv och bra avstånd till Kalmar och Nybro. Jag jobbar stenhårt på att sambon ska vilja flytta tillbaka :) 

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Anonym (Anti)
    riboflavin skrev 2024-12-07 08:52:22 följande:

Min sambo kommer från det lilla samhället Alsterbro. Jag har förälskat mig i orten där man hälsar på alla, det fortfarande finns butik och skola och närheten till natur och vatten. Väldigt aktivt föreningsliv och bra avstånd till Kalmar och Nybro. Jag jobbar stenhårt på att sambon ska vilja flytta tillbaka :) 

Jättefin badplats finns det i Alsterbro! 
  • Anonym (Unionsdrottning Margareta I)
    riboflavin skrev 2024-12-07 08:52:22 följande:

Verkligen, vem gillar inte Alsterbro!? Heja dig, hoppas du får med dig sambon, och/eller TS med familj!
  • riboflavin
    Anonym (Anti) skrev 2024-12-07 09:10:30 följande:
    Jättefin badplats finns det i Alsterbro! 
    Ja, hindsjön är fantastisk. Både badplatsen vid campingen och den i sandvik är fina. 
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
Svar på tråden BÄSTA staden/byn i Småland att flytta till?