BÄSTA staden/byn i Småland att flytta till?
Bästa byn eller staden för att köpa billigt hus?
Gäller det att hitta hus till vettigt pris, får vi börja med att stryka bort Växjö, Jönköping och Kalmar, i princip hela kommunerna. Vid kusten är E22:an en prismässig gräns, där de dyra bostäderna finns på den östra sidan, ut mot Kalmarsund, och de billigare bostäderna i inlandet väster om E22.
Med detta borttaget, finns ändå extremt mycket Småland kvar! Vad ni söker är inte lätt att veta med en så kortfattad fråga, men det mesta finns i Småland. En person längre upp varnar för Högsby/Hultsfred samt Torsås/Vissefjärda, och jag håller inte med. I båda trakterna finns härliga, avslappnade, prestigelösa människor, betydligt mer än korkade rasister och sega invandrare (eller vad personen menade). Jag föreslår att ni åker runt och kollar vad som finns.
Vill ni bo lite mer på landet, kan ni leta efter småsamhällen och byar som fortfarande har skola och affär kvar, och bosätta er i närheten. Bra tips är att gå in på affären och prata med personalen, de brukar veta det mesta. Den som jobbar på affären i Älghult i Uppvidinge kommun lär ha bättre koll på sitt närområde och folket, än vad personalen på ICA Maxi i Värnamo har, kan jag lova. Annars är Fagerhult i Högsby kommun helt underbart, och många vackra gamla hus om ni gillar sånt. Eller Ramkvilla i Vetlanda kommun. Vill ni hellre hålla er i trakterna kring Västervik verkar Ankarsrum som ett mysigt samhälle.