• Anonym (Hjälp)

Han är helt oförmögen till att prata. Jag blir tokig

Hej på er. Vi har varit tillsammans i fyra år och det är väl egentligen ingenting nytt som hänt. Men i somras insåg jag att jag började bli rastlös i livet och då började jag fundera över vårt förhållande. Varje gång det varit något jag stört mig på, har jag gått undan och svalt det. Inte tagit upp det, vilket jag nu i efterhand förstår har varit helt fel taktik. Jag har nu under hösten börjat inleda konversationer och det var då jag insåg att vi inte har någon kommunikation. Vi pratar om allt roligt, vardagen, fester, semestrar etc etc. Men när jag tog upp i etapper om hur jag känner så blev det knäpptyst? ett ?jag vet inte? eller ?hur vill du göra?? Och ?jag håller inte med?. och detta är de bästa svaren, allt som oftast sitter han bara bredvid helt tyst. Jag frågar hur vi ska gå vidare men han vet inte. Jag blir helt tokig, hur i helvete ska vi gå vidare när det är jag som bollar diskussionerna antingen tyst i huvudet eller högt utan respons?

det handlar inte längre om att jag ser mig som projektledaren i förhållandet, att jag är den som tar intiativ till städning, matlagning etc. Nu handlar det om att jag känner mig tagen för given och inte lyssnad på. Vad gör man? Jag är beredd att kämpa men jag kan väl inte ensam göra detta? Ställer man ultimatium? Hur ofta ska man ta upp samma problem och hur många gånger? hur många chanser ska personen ges? Ska jag behöva säga exakt hur jag vill att han hanterar saker? Är det helt orimligt att jag tycker att han borde förstå?

jag känner mig avlägsnad från förhållandet och känner hur känslorna svalnar, men bortsett från kommunikationen är förhållandet bra. Med det sagt vet jag hur viktigt kommunikation är, men han är liksom en bra person? med detta sagt så förstår jag att alla mina åsikter inte är sanning eller fakta, men om han vägrar sätta emot så får jag ju ingen chans att inse att vi ser olika eller att jag är den som tänker helt fel. 
  • Svar på tråden Han är helt oförmögen till att prata. Jag blir tokig
  • Anonym (A)

Jag tror det är rätt naturligt att ett förhållande utvecklas över tid och även att ens personligheter växer och förändras. Sen blir frågan om det är förändringar man kan leva med eller inte. I det här fallet har ni varit ihop i 4 år och du börjar tvivla. Kanske är det bra att det händer redan nu, innan exvis barn om jag förstått saken rätt, så ni kan komma fram till en lämplig väg framåt, vad den än kan bli.

Jag anser att jag gjorde ett bra val för nästan 30 år sedan och har varit nöjd en stor del av tiden, men allting har sin tid och det finns inte en chans att jag tänker spendera mer tid med min numera extremt tysta make när barnen flyttat ut. Då är jag hellre singel eller hittar någon ny som vet hur man kommunicerar.

• Anonym (M)
    Anonym (Hjälp) skrev 2024-12-06 08:33:14 följande:
    Han säger inte att han inte vill. Han säger bara att han inte vet vad han ska svara eller sitter helt tyst bredvid. Han tar inte avstånd och går där ifrån men bidrar liksom inte till att ta samtalet framåt. Jag har försökt vara saklig och säga att han jättegärna får dela sin bild om han anser att min är helt felaktig eller om han tycker att jag har helt fel. Men han säger varken bu eller bä. Om jag tar upp att jag tycker vi lever ojämställt med vem som tar hand om hushållet kan han kontra med ?man behöver inte byta sängkläder en gång i veckan?. då har jag svarat att det är viktigt för mig och att jag gärna gör det då. Men allt annat, tvätt, dammsugning, matlagning etc hur ska vi lösa den biten? Han är tyst eller säger vet inte. Jag ger förslag och lika så där är han tyst. Det liksom blir inget samtal. Men ja vi har hamnat i typiska kvinno- och mansroller och jag vill inte ha det så. men nu har jag ju insett att jag hellre tar all städning bara han kommunicerar med mig. Så det är egentlgien inte städningen om du förstår vad jag menar. Jag känner mig bara tagen för given
    Jo, om du lyssnar mellan raderna. Det är tydligt att han inte vill prata. Annars hade han ju gjort det.
  • Tremere

Jag har också varit den tysta i vår relation.
    För mig berodde det på att jag inte visste hur jag skulle uttrycka mig för att få min sida sagd utan att hon skulle bli ledsen och börja gråta.
    Det var ett av mina största hinder.
    Det andra var som någon här skrev tidigare, att det många gånger var hennes sätt eller fel sätt.
    Hon lyssnade på vad jag hade att säga, men sade sedan att jag hade fel.
    Körde ofta med att "så fungerar det inte i andra par" och "jag tycker/känner inte så, så därför måste du ändra dig"
    Av dessa anledningar så slutade jag att svara när det blev diskussioner hemma, för jag visste att det aldrig kom till att vi faktiskt löste något.
    De senaste 5 åren har vi slutat att ta upp saker över huvud taget och bara låtsas att alt är okej.

• Anonym (M)
    Tremere skrev 2024-12-06 13:10:00 följande:

För mig berodde det på att jag inte visste hur jag skulle uttrycka mig för att få min sida sagd utan att hon skulle bli ledsen och börja gråta.
    Det andra var som någon här skrev tidigare, att det många gånger var hennes sätt eller fel sätt.
    Körde ofta med att "så fungerar det inte i andra par" och "jag tycker/känner inte så, så därför måste du ändra dig"
    Av dessa anledningar så slutade jag att svara när det blev diskussioner hemma, för jag visste att det aldrig kom till att vi faktiskt löste något.
    De senaste 5 åren har vi slutat att ta upp saker över huvud taget och bara låtsas att alt är okej.

Varför vill du leva i en sådan relation?

Tycker faktiskt du har ett eget ansvar här, du ska inte skylla på henne. 
  • Anonym (Hjälp)
    Tremere skrev 2024-12-06 13:10:00 följande:

Har du nån gång kommunicerat att du inte tycker att din åsikt spelat roll? Jag tänker att om jag är boven eller att den andra människan är boven så måste de väl också kommuniceras. ja alltså kommunikation är verkligen a och o. 
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (M) skrev 2024-12-06 12:49:02 följande:
    Jo, om du lyssnar mellan raderna. Det är tydligt att han inte vill prata. Annars hade han ju gjort det.
    Ja.. jag behöver ställa mer motkrav jag förstår ju detta. Mellan samtalen låtsas vi som inget och jag antar att han inte har någon förståelse alls för hur seriös jag är. Men jag vill inte heller säga ?börjar du inte kommunicera så tar vi slut?. 
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (A) skrev 2024-12-06 12:18:49 följande:

Jag tror det är rätt naturligt att ett förhållande utvecklas över tid och även att ens personligheter växer och förändras. Sen blir frågan om det är förändringar man kan leva med eller inte. I det här fallet har ni varit ihop i 4 år och du börjar tvivla. Kanske är det bra att det händer redan nu, innan exvis barn om jag förstått saken rätt, så ni kan komma fram till en lämplig väg framåt, vad den än kan bli.

Jag anser att jag gjorde ett bra val för nästan 30 år sedan och har varit nöjd en stor del av tiden, men allting har sin tid och det finns inte en chans att jag tänker spendera mer tid med min numera extremt tysta make när barnen flyttat ut. Då är jag hellre singel eller hittar någon ny som vet hur man kommunicerar.

Ne men precis, inga barn i bilden det hade gjort det hela mer komplicerat såklart. Förstår att du haft det tufft och att det är jobbigt när de går från kommunikation till ingen kommunikation också?
  • Anonym (Drömmen om en kollega)

Ta jag är den där mannen fast mest troligt i ett annat förhållande. 

Jag blir ofta tyst då min sambo är väldigt kontrollerande, jag har alltid varit väldigt öppen och framåt men har med åren blivit tystare och tystare. Säger jag något som hon inte gillar så blir det ww3 därför har jag blivit tystare för det är inte värt tjafset. 

• Anonym (K)

Är nog tyvärr ett problem hos de flesta män. Min kille är likadan och har blivit tokig på det många gånger. Tagit upp gång på gång om att han måste börja kommunicera med mig bättre. Tror det handlar dels om att de blivit fostrade till att inte prata så mycket om känslor. Men jag har också märkt på min kille att han saknar förmågan att reflektera över sina känslor. Så när jag frågar vad han känner eller varför han känner som han gör så vet han knappt själv svaret på den frågan.

Men om det är till någon tröst så har min kille blivit mycket bättre på det nu. Så det går ju att ändra på. Tror att det dels har och göra med att vi har ett distansförhållande just nu och inte kan göra annat än att prata. Sen såklart, när han väl säger något, lyssna in svaren, ställa rätt följdfrågor och ibland hjälpa honom lite på traven med att komma fram till det han känner. 

Om jag vill prata om någonting viktigt brukar jag även öppna en flaska vin. Det får honom att öppna upp sig lite mer hehe.

• Tremere
    Anonym (M) skrev 2024-12-06 13:25:13 följande:
    Varför vill du leva i en sådan relation?

Tycker faktiskt du har ett eget ansvar här, du ska inte skylla på henne. 

Jag skyller inte på henne.
    Förklarade bara hur det upplevdes för mig.
    Och varför jag är kvar i relationen har jag funderat på också, men det är inte en diskussion för den här tråden.

• Tremere
    Anonym (Hjälp) skrev 2024-12-06 20:46:30 följande:
    Har du nån gång kommunicerat att du inte tycker att din åsikt spelat roll? Jag tänker att om jag är boven eller att den andra människan är boven så måste de väl också kommuniceras. ja alltså kommunikation är verkligen a och o. 

Hur gör man det när den andra parten inte tycker att hen gör fel?
    Jo, jag har försökt. Men min upplevelse är att det inte riktigt går fram.
    Jag säger inte att det är så för er, utan jag ville bara ge min upplevelse av att vara den som håller tyst.
    Precis som ni så fungerar vårt förhållande utan problem i vardagen.
    Och precis som någon efter mig skrev, så kan även jag ha svårt att uttrycka vad jag känner när jag väl pratar. Ibland är det enklare att skriva, så att man får tänka efter lite.
    Kanske skulle kunna vara något att föreslå, att ni skriver brev till varandra?

• Anonym (Hjälp)
    Tremere skrev 2024-12-09 12:49:29 följande:

Hur gör man det när den andra parten inte tycker att hen gör fel?
    Jo, jag har försökt. Men min upplevelse är att det inte riktigt går fram.
    Jag säger inte att det är så för er, utan jag ville bara ge min upplevelse av att vara den som håller tyst.
    Precis som ni så fungerar vårt förhållande utan problem i vardagen.
    Och precis som någon efter mig skrev, så kan även jag ha svårt att uttrycka vad jag känner när jag väl pratar. Ibland är det enklare att skriva, så att man får tänka efter lite.
    Kanske skulle kunna vara något att föreslå, att ni skriver brev till varandra?

Tack för tipset! ska absolut föreslå det!
Svar på tråden Han är helt oförmögen till att prata. Jag blir tokig