• Sussies

Råd kring ibs önskas

Har precis fått reda på att jag troligen har ibs, tips om fodmap osv. Förstår att det är individuellt vad man klarar av osv men jag tycker råden är väldigt olika när man googlar. På en del ställen står det att man kan äta vitt bröd men absolut inte fullkorn, andra säger ingen gluten öht o en del säger liten mängd o då o då går bra av saker. Det jag mest undrar över är hur jag kan dra orsakssamband? Alltså hur lång tid från att jag ätit något till att magen reagerar. Är det oftast ganska tätt inpå, eller är det snarare så att om frukosten varit något olämpligt så kommer det ut efter lunch eller tom dagen därpå? Förstår som sagt att det är olika för alla men skulle ändå vilja höra från någon med erfarenhet?

• Svar på tråden Råd kring ibs önskas
  • Anonym (T)

Jag fick rådet att tänka på det som en hink, det går oftast bra det Mesta.. Tills den är full, då kan den svämma över av lite vad som helst. 

I början ska man i princip utesluta allt och därefter stoppa Tillbaka en sak i taget för att kunna ta reda på vad det är. 
    Men tyvärr är det ju också så att måendet i övrigt kan påverka, så det är inte helt lätt. 

Jag reagerar ofta ganska snabbt om det är något dåligt, men har förstått att det kan variera.

• Sussies

Tusen tack för svar! Det är lite så jag upplevt att det varit, jag kan äta allt men äter jag både macka till frukost, pasta till lunch o sen fika på em så spårar det. Men nu plötsligt funkar knappt ingenting sen några veckor tillbaka. Men du menar att det kan påverkas o bli värre av typ stress? Eller att min hink är full, o därför funkar inget. Har du tips på vad man gör då? Typ tar bort allt under en period??

• Anonym (L)

Jag har både ibs och är laktosintolerant, vilket gör varje dag till ett lotteri. Men det jag har märkt att jag snabbt blir dålig av är (förutom mjölkprodukter) väldigt fet mat, typ pizza och saker med olja. Rå lök. Rå kål. Väldigt stark mat. Kokosmjölk. 

Och det tar bara max en timme så sitter jag på toa en kvart. Ibland kan det gå bra, för att nästa gång jag äter balla ur helt. Man får försöka se mönster, men det går inte alltid, och försöka äta sånt som är snällt mot magen. Tål du mjölk så ska yoghurt eller a-fil funka bra har jag hört.

• Sussies

Okej tack Snälla! Jag har oxå upplevt att jag får bekymmer ganska snabbt med bland med magen,en inte vetat om det varit pga nåt jag ätit samma dag eller dagen innan. Men det är ju enklare om jag kan tänka att det troligtvis är dagens mat som ger besvär iaf! 

• Anonym (L)
    Sussies skrev 2024-12-05 18:14:13 följande:

Okej tack Snälla! Jag har oxå upplevt att jag får bekymmer ganska snabbt med bland med magen,en inte vetat om det varit pga nåt jag ätit samma dag eller dagen innan. Men det är ju enklare om jag kan tänka att det troligtvis är dagens mat som ger besvär iaf! 

Visst kan det vara maten från dagen innan, det är omöjligt att veta ibland vad som retar igång det. Men oftast blir jag dålig inom ett par timmar, max 3.
  • Anonym (T)
    Sussies skrev 2024-12-05 12:12:31 följande:

Tusen tack för svar! Det är lite så jag upplevt att det varit, jag kan äta allt men äter jag både macka till frukost, pasta till lunch o sen fika på em så spårar det. Men nu plötsligt funkar knappt ingenting sen några veckor tillbaka. Men du menar att det kan påverkas o bli värre av typ stress? Eller att min hink är full, o därför funkar inget. Har du tips på vad man gör då? Typ tar bort allt under en period??

Jag menar att det kan bli värre av stress, ångest osv. Ditt mående i övrigt helt Enkelt. 

För övrigt så är det bra att röra på dig mycket, det kan den också bli bättre av.. 

Ja, jag tog i princip bort allt under några veckor. Fick hjälp av dietist.

Svar på tråden Råd kring ibs önskas