• Anonym (Sårad)

Otrogen

Min man har varit otrogen, han hade sex med en annan kvinna på fyllan. Det var ett år sedan och vi har haft oändliga diskussioner om detta. Han menar att det aldrig kommer hända igen, att han lärt sig något av detta. Jag är rädd för att det ligger hos hans person, att han har problem med impulskontrollen. Att han med andra ord har svårare än vissa andra att motstå när han ett erbjudande uppstår. Vad tror ni? Kan man lära sig av en otrohet och välja att stå emot nästa gång? Eller har en otrogen person en bristande impulskontroll som kommer att visa sig fler gånger? 

• Svar på tråden Otrogen
  • Anonym (L)

Det finns alla varianter bland de som varit otrogna. Det är inte en homogen grupp. Omöjligt att säga vad du kan förvänta dig från din man.

• Anonym (Sårad)
    Anonym (L) skrev 2024-12-04 10:39:13 följande:

Det finns alla varianter bland de som varit otrogna. Det är inte en homogen grupp. Omöjligt att säga vad du kan förvänta dig från din man.

Nej, du har väl rätt? man greppar efter halmstrån. 
  • Anonym (B)

En liten fundering är hur mycket din man initierade det hela. Har du koll på den biten? Jag skulle personligen ha svårt att tro att min egen man blev uppraggad och föll för nåns smicker för jag tror att han skulle behöva var högst delaktig i flörtandet. Själv skulle jag aldrig börja ragga på nån, men jag kan bli smickrad av att okända raggar på mig. Sen går det aldrig längre än så för min del.

• ClumsySmurf
    Anonym (Sårad) skrev 2024-12-04 10:51:24 följande:
    Nej, du har väl rätt? man greppar efter halmstrån. 
    Det är svårt nog att gissa rätt med detaljer som t.e.x om hur mycket ursäkter han använder, helt utan detaljer blir inte svaren bättre än slumpen

• Hjelm

Alla är vi olika individer. Det är omöjligt att säga hur just din man kommer att agera i framtiden. Dock finns det tyvärr en hel del sanning i talesättet en gång otrogen, alltid otrogen. Och även om det aldrig skulle ske igen, är det ofrånkomligt att detta har påverkat er relation på ett sätt som kan förändra den i grunden. Om bitterhet, misstankar och känslor av svek fortsätter dröja sig kvar trots att du förlåtit och trots inga nya snedsteg görs, är det bättre att acceptera att det här tyvärr förstörde er relation för mycket och att det är bättre att gå vidare än att hoppas på att återfå det som var innan otroheten.

• 69Lars

Har ni bra sex annars? Eller saknar han nått han fick genom att vara otrogen. 

• Anonym (Nja)

Du har missuppfattat hur det där funkar. Det handlar inte om att "lära sig av" med att vara otrogen. Det ligger helt i vilken respekt man har för sin partner. Så du borde snarare ta reda på hur du ser till att han börjar respektera dig.

• Anonym (Nja)

Och på samma sätt handlar det nästan aldrig om bristande impulskontroll, inte ens med alkohol i bilden.

Hur kom otroheten fram?

• Anonym (Ledsen)

Ja du ts!
    Jättesvårt att veta! 
    Jag var otrogen i ett förhållande och har aldrig haft så mycket ånger i mitt liv...
    Det var på fyllan precis som din man och jag var rätt så less på min relation just då och vi hade det inte jättebra just då.
    Hur var er relation när det hände? 
    Jag skulle aldrig göra om det igen mot någon ny och gjorde det inte emot henne igen heller! 
    Vårt förhållande tog inte slut pga otroheten utan vi fortsatte i samma mönster som innan och det var därför jag lämnade till slut. 
    Kände att jag drogs emot andra igen och sa det till henne innan det va för sent...
    Vidrigaste jag gjort mot någon annan människa men hon förstod sa hon pga hur dåligt det var just då. (Jag förstår inte att hon kunde förlåta mig faktiskt)
    Detta sitter fortfarande i mig och har skadat mig en del då jag har svårt för tilltro till andra numera eftersom jag är rädd för att de ska göra samma misstag som jag gjorde. Inte mer än rätt att jag får ha med mig detta!

Förstår verkligen att du har svårt att lita på din man! 
    Med all rätt! Men hur ångerfull är han och visar han liksom att det verkligen är dig han vill vara med? 
    Respekterar han dig och berättar om tex jobbiga situationer eller om någon flirtat med han eller liknande eller känner du att han håller undan saker för dig? 
    Allt måste vara väldigt öppet ifrån hans sida för att du nånsin ska kunna känna tilltro igen. 

Jag har kompisar som förlåtit otrohet och antingen så blir det bättre på flera plan mellan dom efteråt eller så tar det slut efter ett tag eftersom det skadat grunden i förhållandet såpass illa och antingen klarar de inte av känslan och tron att partnern ska "hämnas" och de blir svartsjuka fastän det är de som gjorde felet.
    Eller så kommer inte den andra parten över det faktum att de var otrogen mot dom och förhållandet tar slut.

• Anonym (Vanligt)

Älskar du honom och du känner att han är mannen i ditt liv? Känner han lika för dig? Är er kärlek djup och ömsesidig?
    Du behöver ge dig själv en ärlig chans att komma över det och att du får må bra igen.
    Ni båda förtjänar att komma över det och gå vidare stärkta i er relation.

Det är ganska vanligt, eller t o m mycket vanligt, att någon typ av otrohet inträffar i en långvariga relationer.
    De flesta klarar av det och relationen fortsätter, många par klarar att gå stärkta ur en sådan kris eller liknande kriser, om man reder ut dem tillsammans.

Se till att ta hjälp med samtalsterapi.
    En bra terapeut kan hjälpa dig, kan hjälpa er båda, kan hjälpa er relation, att gå vidare, förhoppningsvis att gå vidare på ett bättre sätt och med en starkare kärlek i er relation än den var innan.

Alla bra terapeuter är vana vid att hjälpa er skapa verktyg för er att gå vidare.
    Det du och ni går igenom är ett mycket vanligt problem och det finns massor av bra verktyg och lösningar.

Om er kärlek är stark så finns alla förutsättningar för er att gå vidare på ett utmärkt sätt.
    Många före er har klarat detta på ett bra sätt.
    Jag och vi har gjort det. Flera par vi känner har gjort det.
    Ni kan också göra det.

Lycka till!

Svar på tråden Otrogen