Inlägg från: Anonym (Sårad) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Sårad)

Otrogen

Min man har varit otrogen, han hade sex med en annan kvinna på fyllan. Det var ett år sedan och vi har haft oändliga diskussioner om detta. Han menar att det aldrig kommer hända igen, att han lärt sig något av detta. Jag är rädd för att det ligger hos hans person, att han har problem med impulskontrollen. Att han med andra ord har svårare än vissa andra att motstå när han ett erbjudande uppstår. Vad tror ni? Kan man lära sig av en otrohet och välja att stå emot nästa gång? Eller har en otrogen person en bristande impulskontroll som kommer att visa sig fler gånger? 

• Svar på tråden Otrogen
  • Anonym (Sårad)
    Anonym (L) skrev 2024-12-04 10:39:13 följande:

Det finns alla varianter bland de som varit otrogna. Det är inte en homogen grupp. Omöjligt att säga vad du kan förvänta dig från din man.

Nej, du har väl rätt? man greppar efter halmstrån. 
  • Anonym (Sårad)
    Anonym (B) skrev 2024-12-04 10:55:18 följande:

En liten fundering är hur mycket din man initierade det hela. Har du koll på den biten? Jag skulle personligen ha svårt att tro att min egen man blev uppraggad och föll för nåns smicker för jag tror att han skulle behöva var högst delaktig i flörtandet. Själv skulle jag aldrig börja ragga på nån, men jag kan bli smickrad av att okända raggar på mig. Sen går det aldrig längre än så för min del.

Såklart har min man varit högst delaktig i det hela! Och tro mig, jag trodde inte heller detta om min man. Det gör nog ingen av oss. 
  • Anonym (Sårad)
    ClumsySmurf skrev 2024-12-04 10:58:28 följande:
    Det är svårt nog att gissa rätt med detaljer som t.e.x om hur mycket ursäkter han använder, helt utan detaljer blir inte svaren bättre än slumpen
    Han använder inga ursäkter alls, har tagit på sig hela skulden. 
  • Anonym (Sårad)
    69Lars skrev 2024-12-04 16:16:51 följande:

Har ni bra sex annars? Eller saknar han nått han fick genom att vara otrogen. 

Vi har väldigt bra sex, enligt oss båda. Har sex flera gånger i veckan, hade även sex samma dag som han var otrogen. Så det handlar inte om det. Enligt honom var det spänningen han ville åt, och den är ju svår att få när man varit med varandra så länge. Jag har tidigare varit öppen för trekant, just för spänningens skull, men är inte det längre. 
  • Anonym (Sårad)
    Anonym (Ledsen) skrev 2024-12-04 17:36:36 följande:

Ja du ts!
    Jättesvårt att veta! 
    Jag var otrogen i ett förhållande och har aldrig haft så mycket ånger i mitt liv...
    Det var på fyllan precis som din man och jag var rätt så less på min relation just då och vi hade det inte jättebra just då.
    Hur var er relation när det hände? 
    Jag skulle aldrig göra om det igen mot någon ny och gjorde det inte emot henne igen heller! 
    Vårt förhållande tog inte slut pga otroheten utan vi fortsatte i samma mönster som innan och det var därför jag lämnade till slut. 
    Kände att jag drogs emot andra igen och sa det till henne innan det va för sent...
    Vidrigaste jag gjort mot någon annan människa men hon förstod sa hon pga hur dåligt det var just då. (Jag förstår inte att hon kunde förlåta mig faktiskt)
    Detta sitter fortfarande i mig och har skadat mig en del då jag har svårt för tilltro till andra numera eftersom jag är rädd för att de ska göra samma misstag som jag gjorde. Inte mer än rätt att jag får ha med mig detta!

Förstår verkligen att du har svårt att lita på din man! 
    Med all rätt! Men hur ångerfull är han och visar han liksom att det verkligen är dig han vill vara med? 
    Respekterar han dig och berättar om tex jobbiga situationer eller om någon flirtat med han eller liknande eller känner du att han håller undan saker för dig? 
    Allt måste vara väldigt öppet ifrån hans sida för att du nånsin ska kunna känna tilltro igen. 

Jag har kompisar som förlåtit otrohet och antingen så blir det bättre på flera plan mellan dom efteråt eller så tar det slut efter ett tag eftersom det skadat grunden i förhållandet såpass illa och antingen klarar de inte av känslan och tron att partnern ska "hämnas" och de blir svartsjuka fastän det är de som gjorde felet.
    Eller så kommer inte den andra parten över det faktum att de var otrogen mot dom och förhållandet tar slut.

Tack för att du delar med dig. Jag förstår att det är tufft även för den som bedragit, så jag känner mig inte längre arg på samma sätt som innan. Men den där tryggheten jag kände innan är borta. Jag känner mig inte så speciell längre heller, tänker ibland när vi har sex på om det ens är något personligt mellan oss eller om han bara vill få ut det eller vad man ska säga. 

Angående om han håller undan saker från mig så vet jag ju inte det. Jag är inte den som snokar eller ställer en massa frågor, det kan nog ibland resultera i att jag sluter mig, för att frågorna finns där, men jag vill inte ta upp dom. 

• Anonym (Sårad)
    Anonym (Vanligt) skrev 2024-12-04 18:09:07 följande:

Älskar du honom och du känner att han är mannen i ditt liv? Känner han lika för dig? Är er kärlek djup och ömsesidig?
    Du behöver ge dig själv en ärlig chans att komma över det och att du får må bra igen.
    Ni båda förtjänar att komma över det och gå vidare stärkta i er relation.

Det är ganska vanligt, eller t o m mycket vanligt, att någon typ av otrohet inträffar i en långvariga relationer.
    De flesta klarar av det och relationen fortsätter, många par klarar att gå stärkta ur en sådan kris eller liknande kriser, om man reder ut dem tillsammans.

Se till att ta hjälp med samtalsterapi.
    En bra terapeut kan hjälpa dig, kan hjälpa er båda, kan hjälpa er relation, att gå vidare, förhoppningsvis att gå vidare på ett bättre sätt och med en starkare kärlek i er relation än den var innan.

Alla bra terapeuter är vana vid att hjälpa er skapa verktyg för er att gå vidare.
    Det du och ni går igenom är ett mycket vanligt problem och det finns massor av bra verktyg och lösningar.

Om er kärlek är stark så finns alla förutsättningar för er att gå vidare på ett utmärkt sätt.
    Många före er har klarat detta på ett bra sätt.
    Jag och vi har gjort det. Flera par vi känner har gjort det.
    Ni kan också göra det.

Lycka till!

Jag älskar honom massor! Om vi bortser från otroheten så är han definitivt mannen i mitt liv. Vi är överens om det mesta, både vad gäller värderingar och vad gäller barnen osv. Vad är en djup kärlek? Det känns som jag blivit lite förvirrad i och med det här sveket. Kan det vara djup och äkta kärlek när ens partner väljer att såra en såhär för den tillfälliga frestelsen? Jag vet inte. 
  • Anonym (Sårad)
    Anonym (K) skrev 2024-12-06 20:48:23 följande:

Ni hade bra sexliv och relationen var bra i övrigt? Då hade jag haft svårt att lita på att han inte gör det igen. Han valde att vara otrogen trots att han hade så mycket att förlora. Men nu har du även visat att han inte förlorade någonting på att vara otrogen, i och med att du stannade. Vad är det som hindrar honom då?

Det är en sak om relationen var dålig när otroheten skedde. Då kan man ju åtminstone känna sig trygg med att sålänge relationen är bra så kommer han inte vända sig till någon annan igen. Du kan behandla honom som en kung och risken kommer fortfarande att finnas där, för att han kan bli uttråkad igen.

Det stämmer bra, det har inte varit något fel på vår relation eller vårat sexliv. Så det är ju just det som känns jobbigt, att jag inte kan lita på min magkänsla (känns det bra så är det bra). Men en man som är otrogen på grund av att relationen har en dipp vill man väl heller inte leva med? Då har man en dålig relation OCH ens partner har varit otrogen. Här är det ju en BRA relation jag behöver ta ställning till att lämna. Det ÄR inte lätt! Han säger att han har lärt sig att det inte är värt det för den smärta han gett mig och för hur det skadar vår relation, som sakterliga blir bättre igen. Och jag har sagt att jag lämnar honom om det sker igen, vilket jag är fast beslutsam på att göra. MEN hur kan jag luta mig tillbaka i vår relation? 
  • Anonym (Sårad)
    Anonym (K) skrev 2024-12-06 21:14:59 följande:
    Hur kom det fram? Det var inte värt det pga din reaktion säger han. Så om han bestämmer sig för att vara otrogen igen, men denna gång se till att du inte får reda på något kanske det är värt det.

Nej, en person som är otrogen för spänningens skull hade jag aldrig litat på igen. Att vara i en bra relation men ändå ta beslutet att ha sex med en annan är för mig en betydligt större gräns att överskrida än om man hade varit i en dålig relation och tagit samma beslut.
    Där håller jag faktiskt inte med dig. Jag tycker att man har lika stort ansvar att vara trogen oavsett om man har problem i relationen eller inte. Så att det skulle vara värre kan jag inte se. Däremot tror jag många av de som är i en dålig relation kanske skyller på relationen när det egentligen handlar om behov av spänning där med. 
    Jag ursäktar inte hans handling, men jag ser inte att det skulle vara sämre att vara otrogen i en bra relation än i en dålig. Ansvaret är enligt mig detsamma! 
  • Anonym (Sårad)
    Anonym (Tillit) skrev 2024-12-06 23:34:10 följande:

Jag är i samma situationen fast förövaren i detta fall var nykter.

Tilliten har fått sig en rejäl turn. Jag känner att tilliten inte går att få tillbaka. Ställer jag en fråga vet jag inte om det är sanningen som kommer tillbaka. Det är faktiskt hemskt att leva i partnerskap med denna ständiga misstänksamhet. Utan att jag själv ens tänker på det så går det ilningar genom kroppen när min partner tex får ett sms. Jag har alltid varit stensäker på min partner. Fanns inte överhuvudtaget i min vildaste fantasi att min partner skulle göra något sådant här.
    Fast jag älskar denna människa långt upp över öronen så är det nog just ovan nämnt som kommer leda till separation. Jag står inte ut med min misstänksamhet.

Usch! Stackars dig! På vilket vis skedde otroheten? 
    Jag vet hur det känns, som en sten som alltid finns där. Har ni barn ihop? 

• Anonym (Sårad)
    Anonym (Tillit) skrev 2024-12-08 18:21:34 följande:
    På jobbet med en kollega. 3 barn under 15.
    Usch! Stackate! Var det på någon firmafest eller var det på jobbtid? Oavsett vad så vet jag hur det känns. Min man var otrogen mot mig med en gemensam vän, här hemma i vårt hus, på en fest vi fixat. Jag hade gått och lagt mig. 
Svar på tråden Otrogen