• TheMuffinWoman

Makrill i tomatsås?

Hej,
    Jag är gravid i sjätte veckan och har fått avsmak för vissa saker jag brukade tycka om (havregrynsgröt smakar konstigt nu, äppelpaj smakar ingenting och jag vill kräkas bara jag ser en varmkorv). Makrill i tomatsås på fullkornsbröd är det enda som funkar för mig just nu. Jag vet att makrill är en nyttig fisk men i hur stora mängder? Kan jag till exempel äta makrill varje dag eller är det ej rekommenderat?

Tack på förhand!
    // Josefine
  • Svar på tråden Makrill i tomatsås?
  • Anonym (?)
    TheMuffinWoman skrev 2024-12-02 13:34:45 följande:
    Makrill i tomatsås? Hej,
    Jag är gravid i sjätte veckan och har fått avsmak för vissa saker jag brukade tycka om (havregrynsgröt smakar konstigt nu, äppelpaj smakar ingenting och jag vill kräkas bara jag ser en varmkorv). Makrill i tomatsås på fullkornsbröd är det enda som funkar för mig just nu. Jag vet att makrill är en nyttig fisk men i hur stora mängder? Kan jag till exempel äta makrill varje dag eller är det ej rekommenderat?

Tack på förhand!
    // Josefine
    Vad har livsmedelsverket för rekommendation
    Vad säger din BM?
  • TheMuffinWoman
    Anonym (?) skrev 2024-12-02 13:38:15 följande:
    Vad har livsmedelsverket för rekommendation
    Vad säger din BM?
    Jag har inte frågat barnmorskan än men bör nog göra det. Livsmedelsverket rekommenderar fisk två-tre gånger i veckan, så jag tar det som att det är okej att äta min makrill varje dag? Ville mest dubbelkolla
  • Anonym (?)
    TheMuffinWoman skrev 2024-12-02 13:47:33 följande:
    Jag har inte frågat barnmorskan än men bör nog göra det. Livsmedelsverket rekommenderar fisk två-tre gånger i veckan, så jag tar det som att det är okej att äta min makrill varje dag? Ville mest dubbelkolla
    Makrill är fisk. Hur får du ihop att det är ok att äta makrill sju dagar i veckan?

7>3
  • Anonym (Google is your friend)
    TheMuffinWoman skrev 2024-12-02 13:47:33 följande:
    De rekommenderar fisk och skaldjur 2-3 gånger per vecka och just fet fisk (makrill t ex) en gång i veckan. (Se länk i förra inlägget.)

Vårt råd om fisk till gravida är, precis som du skriver, att äta fisk och skaldjur två-tre gånger i veckan, och variera mellan feta och magra sorter. Makrill räknas till feta sorter. Att äta fet fisk ungefär 1 gång per vecka är bra. Välj gärna miljömärkt fisk. Vill du veta om just din favoritfisk går bra? Fråga Liv! Där kan du skriva in olika livsmedelsprodukter och snabbt få svar på om de går bra att äta även när man är gravid.
  • TheMuffinWoman
    Anonym (?) skrev 2024-12-02 13:55:19 följande:
    Makrill är fisk. Hur får du ihop att det är ok att äta makrill sju dagar i veckan?

7>3
    Jag menar två till tre gånger i veckan MINST.
  • TheMuffinWoman
    Anonym (Google is your friend) skrev 2024-12-02 13:59:49 följande:
    De rekommenderar fisk och skaldjur 2-3 gånger per vecka och just fet fisk (makrill t ex) en gång i veckan. (Se länk i förra inlägget.)

Vårt råd om fisk till gravida är, precis som du skriver, att äta fisk och skaldjur två-tre gånger i veckan, och variera mellan feta och magra sorter. Makrill räknas till feta sorter. Att äta fet fisk ungefär 1 gång per vecka är bra. Välj gärna miljömärkt fisk. Vill du veta om just din favoritfisk går bra? Fråga Liv! Där kan du skriva in olika livsmedelsprodukter och snabbt få svar på om de går bra att äta även när man är gravid.
    Tack!
  • Anonym (Google is your friend)
    TheMuffinWoman skrev 2024-12-02 14:03:29 följande:
    Varför så taskiga kommentarer?  Jag vet att google finns men forum är väl till för diskussioner? 
    Vad finns det att diskutera? Det här är inte en åsiktsfråga utan ett sökande efter information. Du hade kunnat googla och fått svaret direkt.
  • Anonym (C)

Fisk är supernyttigt och är en del av vår orginalkost. Det är dessutom tomater också så skulle säga no problem. Problemet med fisk nu är väl att många fiskar har så mycket metaller så det är bra att få i sig lite annat också. Nu vet jag inte om just makrill har så mycket metaller jämnfört med tonfisk, men det är bra att få i sig lite annat under tiden också.

Kör på grillad kyckling istället för fisk sen om du undrar. 

• Anonym (Jupp)
    TheMuffinWoman skrev 2024-12-02 14:03:29 följande:
    Varför så taskiga kommentarer?  Jag vet att google finns men forum är väl till för diskussioner? 
    Därför att Familjeliv är Familjeliv. Många är rejält klumpiga, suckar, stönar, himlar med ögonen, letar fel, missförstår medvetet och dömer ut medmänniskor som allmänt hemska eller bara idioter. Skolgårdsfasonerna är en del av FL och det är bara så det är. Det ska till något alldeles speciellt om man inte ska få en släng av sleven. Jag googlar hellre bara av den anledningen, hehe.

Man bör så klart skilja på rek intag och rek max intag. Att se rekommenderar fisk i kosten är ju för att det är BRA mat. Samtidigt finns också rek. max och andra begränsningar inde enskilda fallen beroende på var fisken fångas och eftersom fet fisk samlar på sig tungmetaller. Där är jag inte så påläst men som andra sagt så finns mycket info på Livsmedelsverkets webbplats.
  • Anonym (Kim)

Som flera sagt så lika in på livsmedelsverket där det finns kostråd för gravida. Men allvarligt? Du är ju precis nygravid och börja få smak förändringar? Du kan ju omöjligt leva på makrill och bröd. Allsidig kost. Läs råden och ta hand om dig och bebben. 

Svar på tråden Makrill i tomatsås?