• Anonym (Ts)

Kontaktförbud - hur funkar det praktiskt?

Om man får kontaktförbud mot en person, så blir det ju bestämt att båda parter inte ska kontakta/träffa varandra oavsett vem som egentligen gjort brottet.

Men hur funkar det praktiskt?

Tex jag har kontaktförbud mot en person och vill börja gymma. Kontaktar man gymmet innan då och frågar om personen man inte får träffa tränar där? 
    (Tänk er en liten stad som bara har ett gym)
    Får gym lämna ut såna uppgifter?

Samma scinario kan man ju ta att mam vill börja komvux eller annan kurs, drar man upp hela historien då för säkerhets

skull eller får man nått typ av intyg att visa upp?
  • Svar på tråden Kontaktförbud - hur funkar det praktiskt?
  • Anonym (eller)
    Anonym skrev 2024-12-02 11:41:54 följande:
    Så du menar att man, om man har ett kontaktförbud, ska offra sin framtid och sin hälsa?
    Vad menar det att personen inte bryr sig om för att den vill hålla sig i form och göra sitt liv bättre, med träning och utbildning?

Tror du att personen blir en bättre människa av att isolera sig?

Givetvis får personen både gymma och plugga, dock ska den inte närma sig personen den ha kontaktförbud för. Inte mer än så.
    Min okvalificerade gissning är att en person som bettet sig så att hen fått kontaktförbud inte blir en bättre människa varken av att isolera sig eller att inte isolera sig. 
  • Anonym (A)
    Så du menar att man, om man har ett kontaktförbud, ska offra sin framtid och sin hälsa?
    Vad menar det att personen inte bryr sig om för att den vill hålla sig i form och göra sitt liv bättre, med träning och utbildning?

Givetvis får personen både gymma och plugga, dock ska den inte närma sig personen den ha kontaktförbud för. Inte mer än så.
    Man behöver inte gå på gym för att hålla sig i form, det är ingen mänsklig rättighet. 

Och bor man på ett litet ställe då flyttar man, då har man större möjlighet till både träning på gym och studier. 

Men jag vet, det är alltid offret som ska anpassa sig, vara rädd för att stöta på förövaren, för förövaren har minsann rätt att finnas också. Det skulle hen kanske tänkt på innan hen begick brottet. 
  • Anonym (Ts)
    Anonym (eller) skrev 2024-12-02 09:48:42 följande:
    Om du har betett dig så illa att du fått kontaktförbud så får du vacker hålla dig hemma. Inte gymma eller gå på komvux där du riskerar att störa personen du har trkasserat.

Eller jag vet inte, det är säkert inte så i praktiken. Utan snarare lär det bli så att personen som har betett sig illa får göra vad hen vill, och den som blivit trakasserad får stanna hemma för att kunna undvika personen som trakasserat. 
    Jag har inget kontaktförbud. Jag frågar av nyfikenhet.
    Har du svar på min fråga? För det är skönt att få svar istället för att det ska bli diskussion om att dom som får kontaktförbud är dum i huvet. Det vet ju vi som är normala redan Flört
  • Anonym (Ts)
    Anonym (A) skrev 2024-12-02 11:49:12 följande:
    Man behöver inte gå på gym för att hålla sig i form, det är ingen mänsklig rättighet. 

Och bor man på ett litet ställe då flyttar man, då har man större möjlighet till både träning på gym och studier. 

Men jag vet, det är alltid offret som ska anpassa sig, vara rädd för att stöta på förövaren, för förövaren har minsann rätt att finnas också. Det skulle hen kanske tänkt på innan hen begick brottet. 
    Det du tycker är ju så klart så man önskar det var men så är det ju inte, därför jag frågar hur saker löser sig.
    Håll dig gärna till att svara på frågan än att diskutera för då får jag som startat tråden inga svar på frågan.
    Jag tror att vi alla normala är överens om att personer som faktiskt får kontaktförbud inte har alla hemma.
  • Anonym (A)
    Anonym (Ts) skrev 2024-12-02 11:52:17 följande:
    Det du tycker är ju så klart så man önskar det var men så är det ju inte, därför jag frågar hur saker löser sig.
    Håll dig gärna till att svara på frågan än att diskutera för då får jag som startat tråden inga svar på frågan.
    Jag tror att vi alla normala är överens om att personer som faktiskt får kontaktförbud inte har alla hemma.
    Nu är detta ett öppet forum och jag svarade inte på ditt inlägg/fråga utan på ett annat. 
  • Fjäril kär

Ett kontaktförbud innebär konsekvenser och det får man vackert ta till sig . Kontaktförbud är ju ett  straff för att man betett sig som ett rövhål. Då kan man inte börja gnälla om rättigheter.  

Det är ingen rättighet att gå på just DET gymmet eller DEN skolan som den drabbade går på. 
    Det finns tusen olika sätt att träna på och det finns tusen andra skolor att gå på.  Varför det viktigt att komma i närheten av offret?  Då är man fortfarande ett rövhål. 
  • Anonym (Granbarr)
    Anonym (Ts) skrev 2024-12-02 11:52:17 följande:
    I praktiken är det så att den som har kontaktförbud uppmanas att hålla sig borta från områden där offret vistas och bor.  Den ska välja andra affärer att handla i, gå på gym i andra delar av staden etc . Det är lite det som är grejen med att ha kontaktförbud.  Det får konsekvenser.  
    Visst, möts man hux flux hos tandläkaren eller offret plötsligt handlar i andra änden av staden så man möts är det ju bara att ignorera och snabbt gå iväg.  Sånt kan ske givetvis. 

Men att medvetet befinna sig i situationer och på platser där offret troligen kan dyka upp kan och ska anmälas och kan göra att kontaktförbud utökas . Har man ett kontaktförbud finns det givetvis kunskaper om hur offret lever sitt liv och vart hen befinner sig så det är ju inte direkt oskyldigt att bara "råka" dyka upp. 

Tyvärr är det så att offret oftast är den som gömmer sig och den som har kontaktförbud lever sitt liv som vanligt och oftast också fortsätter sin stalking på olika sätt. 
  • Anonym (L)

Personen som fick kontaktförbud mot mig fick inte besöka min adress eller kontakta mig på annat sätt. Det var specificerat på det viset.

Om personen tex hade dykt upp på mitt gym så hade jag anmält det eftersom personen har trakasserat och stalkat mig i många år så jag skulle se det som ytterligare en del av det. 

Jag antar att personen hade tagits in på förhör i det fallet och fått förklara sig men personen har ingen trovärdighet så det skulle sannolikt ses som ett brott mot kontaktförbudet. 

Det är en intressant fråga fast får man ett kontaktförbud så får man skylla sig själv. Det är säkert jobbigt att få sin tillvaro inskränkt men det är ju exakt så det är att bli stalkad. 

Jag måste alltid tänka på vad jag gör, särskilt på nätet, för att stalkern inte ska upptäcka mig. Jag har ett ovanligt namn så jag har varit tvungen att förklara för min chef varför jag inte kan ha mitt namn på företagets hemsida.

Om jag träffar en ny man eller vän måste jag förklara varför jag inte kan ha offentliga sociala medier och att de inte får skriva mitt namn någonstans. 

Varje samtal från skyddat nummer, varje handskrivet brev i brevlådan, varje meddelande och vänförfrågan i sociala medier från okända personer, varje man som påminner om honom på stan ger mig ångest.  

Det är som att leva i en skräckfilm och ändå innebär kontaktförbudet nästan ingen inskränkning alls för stalkern som kan leva vidare som förut, bortsett från att han inte får besöka min adress eller kontakta mig, vilket han absolut inte har någon anledning till. 

Så fort kontaktförbudet löpte ut började han om igen och jag kan inget göra. Han måste i princip stå utanför min dörr och jag måste kunna bevisa det för att ett kontaktförbud ska bli aktuellt igen. 

Som konstaterades ovan så kan man förstöra livet för andra utan att få kontaktförbud. Lagstiftningen släpar efter för det finns så många sätt att trakassera någon på och man ser inte till helhetsbilden utan nästan enbart den aktuella händelsen. 

• Anonym
    Fjäril kär skrev 2024-12-02 11:58:54 följande:
    Ett kontaktförbud innebär konsekvenser och det får man vackert ta till sig . Kontaktförbud är ju ett  straff för att man betett sig som ett rövhål. Då kan man inte börja gnälla om rättigheter.  

Det är ingen rättighet att gå på just DET gymmet eller DEN skolan som den drabbade går på. 
    Det finns tusen olika sätt att träna på och det finns tusen andra skolor att gå på.  Varför det viktigt att komma i närheten av offret?  Då är man fortfarande ett rövhål. 
    Mitt ex fick kontaktförbud efter avtjänat fängelsestraff.

Konsekvensen var att han inte fick uppsöka eller kontakta mig på annat sätt. 
    Han hade full rätt att besöka gymmet eller att börja plugga om han så ville. Straffet är avtjänat och det enda som krävs är att hålla sig från mig.

Det är faktiskt en rättighet att gå på just DET gymmet, även om jag känslomässigt skulle önska att det inte vore så. Just DEN skolan (som var Komvux) i exemplet finns bara en i min stad. Och jo, han hade rätt till en plats där också.

Nu hände det aldrig mig att han dök upp där jag befann mig, även om jag i början var livrädd varje morgon nä r jag skulle gå till bilen i mörkret. Hade 112 berett att bara trycka på men det behövdes aldrig.

En gång har jag stött på honom, och det var för bara ca ett år sedan. På systemet att alla ställen. Förbudet gällde för 10 år sedan.

Han kommer högst sannolikt att vara ett "rövhål" så länge han lever. Men även rövhål har rättigheter, vad du, jag eller alla andra tycker.
  • Anonym (J)

Precis 

Nu kan jag ingenting om det här men är det inte bara så att om han eller hon som har kontaktförbud helt enkelt fr gå undan om den skulle stötta på personen? Den kan ju inte isolera sig. alternativt får den väl flytta då, men det är ju inte alltid möjligt fast vore kanske det bästa 
  • Anonym (eller)

Ett alternativ kan ju också vara att sluta misshandla och trakassera så kan man slippa kontaktförbud och ha friheten att göra vad man vill vart man vill. 
  • Anonym
    Anonym (eller) skrev 2024-12-02 16:31:53 följande:
    Ett alternativ kan ju också vara att sluta misshandla och trakassera så kan man slippa kontaktförbud och ha friheten att göra vad man vill vart man vill. 
    Absolut, men när väl kontaktförbudet är där så är det lite sent påtänkt.

Förhoppningsvis lärde sig personen något.
  • Anonym (Ts)
    Fjäril kär skrev 2024-12-02 11:58:54 följande:

Men det funkar ju åt andra hållet med? 
    Den som är offret måste ju hålla sig borta från GM också.
    Vänd på frågan om jag som offer vill börja gymma på stadens enda gym. Hur går jag tillväga för att säkerställa att GM inte finns där?
    Får jag en blankett/intyg att visa upp för gymmet?
    Ringer jag och frågar: hej tränar kalle karlsson här?
    Eller hoppas man på det bästa och märker om man stöter på varandra.
    Det här är det jag vill ha svar på
  • Anonym (Ts)
    Anonym (L) skrev 2024-12-02 12:45:42 följande:

Personen som fick kontaktförbud mot mig fick inte besöka min adress eller kontakta mig på annat sätt. Det var specificerat på det viset.

Om personen tex hade dykt upp på mitt gym så hade jag anmält det eftersom personen har trakasserat och stalkat mig i många år så jag skulle se det som ytterligare en del av det. 

Jag antar att personen hade tagits in på förhör i det fallet och fått förklara sig men personen har ingen trovärdighet så det skulle sannolikt ses som ett brott mot kontaktförbudet. 

Det är en intressant fråga fast får man ett kontaktförbud så får man skylla sig själv. Det är säkert jobbigt att få sin tillvaro inskränkt men det är ju exakt så det är att bli stalkad. 

Jag måste alltid tänka på vad jag gör, särskilt på nätet, för att stalkern inte ska upptäcka mig. Jag har ett ovanligt namn så jag har varit tvungen att förklara för min chef varför jag inte kan ha mitt namn på företagets hemsida.

Om jag träffar en ny man eller vän måste jag förklara varför jag inte kan ha offentliga sociala medier och att de inte får skriva mitt namn någonstans. 

Varje samtal från skyddat nummer, varje handskrivet brev i brevlådan, varje meddelande och vänförfrågan i sociala medier från okända personer, varje man som påminner om honom på stan ger mig ångest.  

Det är som att leva i en skräckfilm och ändå innebär kontaktförbudet nästan ingen inskränkning alls för stalkern som kan leva vidare som förut, bortsett från att han inte får besöka min adress eller kontakta mig, vilket han absolut inte har någon anledning till. 

Så fort kontaktförbudet löpte ut började han om igen och jag kan inget göra. Han måste i princip stå utanför min dörr och jag måste kunna bevisa det för att ett kontaktförbud ska bli aktuellt igen. 

Som konstaterades ovan så kan man förstöra livet för andra utan att få kontaktförbud. Lagstiftningen släpar efter för det finns så många sätt att trakassera någon på och man ser inte till helhetsbilden utan nästan enbart den aktuella händelsen. 

Men visst är det så att det tyvärr, funkar lite så åt andra hållet med?
    Att du även måste hålla avstånd från honom, att om du träffar på han på Ica och han inte har sett dig. Då för väntas du att gå enligt kontaktförbudet (sen hade ju du så klart valt att gå iaf, det fattar jag ju.) Du ska göra allt för att hålla dig undan honom med iaf situationen kommer upp.

För det jag är lite ute efter är att om du tex som "offer" hade bott i en liten ort och vill börja träna på stadens enda gym.
    Du vet inte ifall han tränar där men han kanske gör det och gjort i flera år.
    Hur gå du tillväga då?
    Ringer du dit och frågar om han finns inskriven i deras system eller får man nån typ av dokument att visa upp om gymmet är noga med sin policy att inte lämna ut info om kunder.
    Eller hur gör man?
  • Anonym (L)
    Anonym (Ts) skrev 2024-12-02 21:09:21 följande:
    Men visst är det så att det tyvärr, funkar lite så åt andra hållet med?
    Att du även måste hålla avstånd från honom, att om du träffar på han på Ica och han inte har sett dig. Då för väntas du att gå enligt kontaktförbudet (sen hade ju du så klart valt att gå iaf, det fattar jag ju.) Du ska göra allt för att hålla dig undan honom med iaf situationen kommer upp.

För det jag är lite ute efter är att om du tex som "offer" hade bott i en liten ort och vill börja träna på stadens enda gym.
    Du vet inte ifall han tränar där men han kanske gör det och gjort i flera år.
    Hur gå du tillväga då?
    Ringer du dit och frågar om han finns inskriven i deras system eller får man nån typ av dokument att visa upp om gymmet är noga med sin policy att inte lämna ut info om kunder.
    Eller hur gör man?

Jag får gå på samma gym om jag vill, det räknas ju inte som direktkontakt från min sida. Jag kan ju lämna lokalen om han dyker upp (fast jag hade aldrig gått dit igen).

Om jag självmant skulle gå fram och prata med honom däremot utan att han har kontaktat mig så skulle kontaktförbudet kunna hävas. Det skulle aldrig hända i mitt fall men ändå. 

Polisen var noga med att informera mig om att jag inte får kontakta honom men det har jag aldrig gjort under alla dessa år. Jag äter hellre glas. 

Om jag skulle ha mött honom av en slump på stan och han hade gått åt andra hållet utan att prata med mig så tror jag inte att det skulle räknas som kontakt. Han fick inte besöka min adress eller kontakta mig, det var allt förbudet gällde. 

Om han däremot hade börjat dyka upp där jag är flera gånger så hade jag informerat polisen om det. 

Varför undrar du över det här? 

• Anonym (Ts)
    Anonym (L) skrev 2024-12-02 21:45:54 följande:

Jag får gå på samma gym om jag vill, det räknas ju inte som direktkontakt från min sida. Jag kan ju lämna lokalen om han dyker upp (fast jag hade aldrig gått dit igen).

Om jag självmant skulle gå fram och prata med honom däremot utan att han har kontaktat mig så skulle kontaktförbudet kunna hävas. Det skulle aldrig hända i mitt fall men ändå. 

Polisen var noga med att informera mig om att jag inte får kontakta honom men det har jag aldrig gjort under alla dessa år. Jag äter hellre glas. 

Om jag skulle ha mött honom av en slump på stan och han hade gått åt andra hållet utan att prata med mig så tror jag inte att det skulle räknas som kontakt. Han fick inte besöka min adress eller kontakta mig, det var allt förbudet gällde. 

Om han däremot hade börjat dyka upp där jag är flera gånger så hade jag informerat polisen om det. 

Varför undrar du över det här? 

Det är bara av ren nyfikenhet. Övertänker och undrade hur man löser vissa saker praktiskt.
    Man ska väl hålla sig ett antal meter från varandra och hur löser man det om man råkar börja gymma samma gym? Försöker man få mannen utkastad från gymmet.
    Ja du fördtår hur min hjärna snurrar 😊
  • Anonym (A)
    Anonym (Ts) skrev 2024-12-03 20:54:34 följande:
    Det är bara av ren nyfikenhet. Övertänker och undrade hur man löser vissa saker praktiskt.
    Man ska väl hålla sig ett antal meter från varandra och hur löser man det om man råkar börja gymma samma gym? Försöker man få mannen utkastad från gymmet.
    Ja du fördtår hur min hjärna snurrar 😊
    Läser du inte vad folk skriver?
  • Anonym (Ts)
    Anonym (A) skrev 2024-12-03 22:14:02 följande:
    Läser du inte vad folk skriver?
    Vad menar du? Dom flesta skriver ju vad dom tycker och tänker istället för ren fakta. Det är 2 stycken i hela tråden som har svarat på det jag undrat kring
Svar på tråden Kontaktförbud - hur funkar det praktiskt?