• Anonym (eller)

Kontaktförbud - hur funkar det praktiskt?

Anonym (Ts) skrev 2024-12-02 09:44:23 följande:
    Kontaktförbud - hur funkar det praktiskt?

Om man får kontaktförbud mot en person, så blir det ju bestämt att båda parter inte ska kontakta/träffa varandra oavsett vem som egentligen gjort brottet.

Men hur funkar det praktiskt?

Tex jag har kontaktförbud mot en person och vill börja gymma. Kontaktar man gymmet innan då och frågar om personen man inte får träffa tränar där? 
    (Tänk er en liten stad som bara har ett gym)
    Får gym lämna ut såna uppgifter?

Samma scinario kan man ju ta att mam vill börja komvux eller annan kurs, drar man upp hela historien då för säkerhets

skull eller får man nått typ av intyg att visa upp?
    Om du har betett dig så illa att du fått kontaktförbud så får du vacker hålla dig hemma. Inte gymma eller gå på komvux där du riskerar att störa personen du har trkasserat.

Eller jag vet inte, det är säkert inte så i praktiken. Utan snarare lär det bli så att personen som har betett sig illa får göra vad hen vill, och den som blivit trakasserad får stanna hemma för att kunna undvika personen som trakasserat. 
  • Anonym (eller)
    Fjäril kär skrev 2024-12-02 10:05:07 följande:

Skulle jag mot förmodan få ett kontaktförbud på mig skulle jag skämmas ögonen ur mig och smyga runt i skydd av mörkret för att slippa bli sedd överhuvudtaget och hålla mig inne så mycket som möjligt och flytta till Ånge eller nåt...

Att ens tänka tanken på gym eller plugga på komvux etc är motbjudande i den situationen.  
    Men det visar väl bara egentligen hur lite förövarna bryr sig om vad dom gjort...

Tyvärr så tror jag att förövaren sällan tänker så. Du har förmodligen även spärrar mot att trakassera och misshandla andra. Och därför kommer du inte att hamna i den situationen och har svårt att förstå hur den tänker som gör det.

Någon som fått kontaktförbud saknar uppenbarligen spärrar mot trakasserier och troligen mot skammen att ha fått kontaktförbud. 
  • Anonym (eller)
    Anonym skrev 2024-12-02 11:41:54 följande:
    Så du menar att man, om man har ett kontaktförbud, ska offra sin framtid och sin hälsa?
    Vad menar det att personen inte bryr sig om för att den vill hålla sig i form och göra sitt liv bättre, med träning och utbildning?

Tror du att personen blir en bättre människa av att isolera sig?

Givetvis får personen både gymma och plugga, dock ska den inte närma sig personen den ha kontaktförbud för. Inte mer än så.
    Min okvalificerade gissning är att en person som bettet sig så att hen fått kontaktförbud inte blir en bättre människa varken av att isolera sig eller att inte isolera sig. 
  • Anonym (eller)
    Anonym skrev 2024-12-02 11:41:54 följande:
    Så du menar att man, om man har ett kontaktförbud, ska offra sin framtid och sin hälsa?
    Vad menar det att personen inte bryr sig om för att den vill hålla sig i form och göra sitt liv bättre, med träning och utbildning?

Tror du att personen blir en bättre människa av att isolera sig?

Givetvis får personen både gymma och plugga, dock ska den inte närma sig personen den ha kontaktförbud för. Inte mer än så.
    Ett alternativ kan ju också vara att sluta misshandla och trakassera så kan man slippa kontaktförbud och ha friheten att göra vad man vill vart man vill. 
Svar på tråden Kontaktförbud - hur funkar det praktiskt?