• Anonym (Ts)

Kontaktförbud - hur funkar det praktiskt?

Om man får kontaktförbud mot en person, så blir det ju bestämt att båda parter inte ska kontakta/träffa varandra oavsett vem som egentligen gjort brottet.

Men hur funkar det praktiskt?

Tex jag har kontaktförbud mot en person och vill börja gymma. Kontaktar man gymmet innan då och frågar om personen man inte får träffa tränar där? 
    (Tänk er en liten stad som bara har ett gym)
    Får gym lämna ut såna uppgifter?

Samma scinario kan man ju ta att mam vill börja komvux eller annan kurs, drar man upp hela historien då för säkerhets

skull eller får man nått typ av intyg att visa upp?
  • Svar på tråden Kontaktförbud - hur funkar det praktiskt?
  • Anonym (eller)
    Anonym (Ts) skrev 2024-12-02 09:44:23 följande:
    Kontaktförbud - hur funkar det praktiskt?

Om man får kontaktförbud mot en person, så blir det ju bestämt att båda parter inte ska kontakta/träffa varandra oavsett vem som egentligen gjort brottet.

Men hur funkar det praktiskt?

Tex jag har kontaktförbud mot en person och vill börja gymma. Kontaktar man gymmet innan då och frågar om personen man inte får träffa tränar där? 
    (Tänk er en liten stad som bara har ett gym)
    Får gym lämna ut såna uppgifter?

Samma scinario kan man ju ta att mam vill börja komvux eller annan kurs, drar man upp hela historien då för säkerhets

skull eller får man nått typ av intyg att visa upp?
    Om du har betett dig så illa att du fått kontaktförbud så får du vacker hålla dig hemma. Inte gymma eller gå på komvux där du riskerar att störa personen du har trkasserat.

Eller jag vet inte, det är säkert inte så i praktiken. Utan snarare lär det bli så att personen som har betett sig illa får göra vad hen vill, och den som blivit trakasserad får stanna hemma för att kunna undvika personen som trakasserat. 
  • Anonym (Julia)
    Anonym (eller) skrev 2024-12-02 09:48:42 följande:
    Om du har betett dig så illa att du fått kontaktförbud så får du vacker hålla dig hemma. Inte gymma eller gå på komvux där du riskerar att störa personen du har trkasserat.

Eller jag vet inte, det är säkert inte så i praktiken. Utan snarare lär det bli så att personen som har betett sig illa får göra vad hen vill, och den som blivit trakasserad får stanna hemma för att kunna undvika personen som trakasserat. 
    Jag jobbar med många såna här ärenden inom polisen och kan intyga att ja, tyvärr slutar det ofta med att den trakasserade isolerar sig för att bara tanken på att behöva stöta på den här personen är tillräckligt skrämmande. Skulle de dyka upp på samma gym är det han som ska gå därifrån, men bara genom att träffa honom av en slump (säkert inte alltid en slump, men svårt att bevisa att han planerat det) är det liksom redan förstört för henne.

Sen har vi inte ens gått in på hur oerhört svårt det är att få igenom ett kontaktförbud öht. Det är många människor där ute som blivit gravt trakasserade och till och med misshandlade i många år, men i rätten anses det ändå inte vara tillräckligt för ett kontaktförbud. Det är helt sinnessjukt men det är ofta som offer nästan hoppas på att det ska bli värre så att chanserna ökar att bli av med honom för alltid. 

För att återkoppla till din fråga TS: något direkt intyg används inte, men om förövaren inte genast går därifrån om han ser att offret är där, får offret polisanmäla det och ha ögnvittnen på händelsen. Att bryta ett kontaktförbud är ett allvarligt brott.
  • Tom Araya

Jag tror det är bäst att du söker informationen där du fått meddelandet om kontaktförbud.

• Fjäril kär

Skulle jag mot förmodan få ett kontaktförbud på mig skulle jag skämmas ögonen ur mig och smyga runt i skydd av mörkret för att slippa bli sedd överhuvudtaget och hålla mig inne så mycket som möjligt och flytta till Ånge eller nåt...

Att ens tänka tanken på gym eller plugga på komvux etc är motbjudande i den situationen.  
    Men det visar väl bara egentligen hur lite förövarna bryr sig om vad dom gjort...

• Anonym (Granbarr)

Att köpa gymkort och träna eller tänka på att läsa nån kurs på folkhögskola eller liknande kan i sammanhanget inte ses som en rättighet för den som har kontaktförbud på sig... 

• Anonym (A)
    Fjäril kär skrev 2024-12-02 10:05:07 följande:

Skulle jag mot förmodan få ett kontaktförbud på mig skulle jag skämmas ögonen ur mig och smyga runt i skydd av mörkret för att slippa bli sedd överhuvudtaget och hålla mig inne så mycket som möjligt och flytta till Ånge eller nåt...

Att ens tänka tanken på gym eller plugga på komvux etc är motbjudande i den situationen.  
    Men det visar väl bara egentligen hur lite förövarna bryr sig om vad dom gjort...

Håller med. Speciellt om man bor på ett litet ställe.
  • Anonym (eller)

Tyvärr så tror jag att förövaren sällan tänker så. Du har förmodligen även spärrar mot att trakassera och misshandla andra. Och därför kommer du inte att hamna i den situationen och har svårt att förstå hur den tänker som gör det.

Någon som fått kontaktförbud saknar uppenbarligen spärrar mot trakasserier och troligen mot skammen att ha fått kontaktförbud. 
  • Anonym (Toker)
    Anonym (eller) skrev 2024-12-02 10:22:54 följande:
    Tyvärr så tror jag att förövaren sällan tänker så. Du har förmodligen även spärrar mot att trakassera och misshandla andra. Och därför kommer du inte att hamna i den situationen och har svårt att förstå hur den tänker som gör det.

Någon som fått kontaktförbud saknar uppenbarligen spärrar mot trakasserier och troligen mot skammen att ha fått kontaktförbud. 
    Nä.... Det är väl ändå jävligt självklart för alla med en tankeförmåga. Anledningen till kontaktförbud är att du söker kontakt med en person som inte vill att du tar kontakt med henne. (eller är övertalad av någon att det är skadligt för dig)
  • Anonym

Så du menar att man, om man har ett kontaktförbud, ska offra sin framtid och sin hälsa?
    Vad menar det att personen inte bryr sig om för att den vill hålla sig i form och göra sitt liv bättre, med träning och utbildning?

Tror du att personen blir en bättre människa av att isolera sig?

Givetvis får personen både gymma och plugga, dock ska den inte närma sig personen den ha kontaktförbud för. Inte mer än så.
  • Anonym (Ts)
    Tom Araya skrev 2024-12-02 10:00:28 följande:

Jag tror det är bäst att du söker informationen där du fått meddelandet om kontaktförbud.

jag har inget? Jag frågar för att det är en fundering och jag vill veta, det är därför hela inlägget är skrivet i "exempel-form
Svar på tråden Kontaktförbud - hur funkar det praktiskt?