• Anonym

Kontaktförbud - hur funkar det praktiskt?

Fjäril kär skrev 2024-12-02 10:05:07 följande:

Skulle jag mot förmodan få ett kontaktförbud på mig skulle jag skämmas ögonen ur mig och smyga runt i skydd av mörkret för att slippa bli sedd överhuvudtaget och hålla mig inne så mycket som möjligt och flytta till Ånge eller nåt...

Att ens tänka tanken på gym eller plugga på komvux etc är motbjudande i den situationen.  
    Men det visar väl bara egentligen hur lite förövarna bryr sig om vad dom gjort...

Så du menar att man, om man har ett kontaktförbud, ska offra sin framtid och sin hälsa?
    Vad menar det att personen inte bryr sig om för att den vill hålla sig i form och göra sitt liv bättre, med träning och utbildning?

Tror du att personen blir en bättre människa av att isolera sig?

Givetvis får personen både gymma och plugga, dock ska den inte närma sig personen den ha kontaktförbud för. Inte mer än så.
  • Anonym
    Fjäril kär skrev 2024-12-02 11:58:54 följande:
    Ett kontaktförbud innebär konsekvenser och det får man vackert ta till sig . Kontaktförbud är ju ett  straff för att man betett sig som ett rövhål. Då kan man inte börja gnälla om rättigheter.  

Det är ingen rättighet att gå på just DET gymmet eller DEN skolan som den drabbade går på. 
    Det finns tusen olika sätt att träna på och det finns tusen andra skolor att gå på.  Varför det viktigt att komma i närheten av offret?  Då är man fortfarande ett rövhål. 
    Mitt ex fick kontaktförbud efter avtjänat fängelsestraff.

Konsekvensen var att han inte fick uppsöka eller kontakta mig på annat sätt. 
    Han hade full rätt att besöka gymmet eller att börja plugga om han så ville. Straffet är avtjänat och det enda som krävs är att hålla sig från mig.

Det är faktiskt en rättighet att gå på just DET gymmet, även om jag känslomässigt skulle önska att det inte vore så. Just DEN skolan (som var Komvux) i exemplet finns bara en i min stad. Och jo, han hade rätt till en plats där också.

Nu hände det aldrig mig att han dök upp där jag befann mig, även om jag i början var livrädd varje morgon nä r jag skulle gå till bilen i mörkret. Hade 112 berett att bara trycka på men det behövdes aldrig.

En gång har jag stött på honom, och det var för bara ca ett år sedan. På systemet att alla ställen. Förbudet gällde för 10 år sedan.

Han kommer högst sannolikt att vara ett "rövhål" så länge han lever. Men även rövhål har rättigheter, vad du, jag eller alla andra tycker.
  • Anonym
    Anonym (eller) skrev 2024-12-02 16:31:53 följande:
    Ett alternativ kan ju också vara att sluta misshandla och trakassera så kan man slippa kontaktförbud och ha friheten att göra vad man vill vart man vill. 
    Absolut, men när väl kontaktförbudet är där så är det lite sent påtänkt.

Förhoppningsvis lärde sig personen något.
Svar på tråden Kontaktförbud - hur funkar det praktiskt?