Inlägg från: Anonym (Granbarr) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Granbarr)

Kontaktförbud - hur funkar det praktiskt?

Att köpa gymkort och träna eller tänka på att läsa nån kurs på folkhögskola eller liknande kan i sammanhanget inte ses som en rättighet för den som har kontaktförbud på sig... 

• Anonym (Granbarr)
    Anonym (Ts) skrev 2024-12-02 11:52:17 följande:
    Det du tycker är ju så klart så man önskar det var men så är det ju inte, därför jag frågar hur saker löser sig.
    Håll dig gärna till att svara på frågan än att diskutera för då får jag som startat tråden inga svar på frågan.
    Jag tror att vi alla normala är överens om att personer som faktiskt får kontaktförbud inte har alla hemma.
    I praktiken är det så att den som har kontaktförbud uppmanas att hålla sig borta från områden där offret vistas och bor.  Den ska välja andra affärer att handla i, gå på gym i andra delar av staden etc . Det är lite det som är grejen med att ha kontaktförbud.  Det får konsekvenser.  
    Visst, möts man hux flux hos tandläkaren eller offret plötsligt handlar i andra änden av staden så man möts är det ju bara att ignorera och snabbt gå iväg.  Sånt kan ske givetvis. 

Men att medvetet befinna sig i situationer och på platser där offret troligen kan dyka upp kan och ska anmälas och kan göra att kontaktförbud utökas . Har man ett kontaktförbud finns det givetvis kunskaper om hur offret lever sitt liv och vart hen befinner sig så det är ju inte direkt oskyldigt att bara "råka" dyka upp. 

Tyvärr är det så att offret oftast är den som gömmer sig och den som har kontaktförbud lever sitt liv som vanligt och oftast också fortsätter sin stalking på olika sätt. 
Svar på tråden Kontaktförbud - hur funkar det praktiskt?