• Anonym (Victoria)

Tidigarelagd skolstart pga sena barn?

På grund av så många sena ankomster i mitt barns lågstadieklass, har skolan beslutat att ringa in barnen en kvart tidigare. Det är i princip alltid samma barn som är sena, enligt mitt barn och den bilden stämmer överens med vilka barn jag möter när jag lämnat och går från skolan. 

Mitt barn är aldrig sent. Vi ser till att vara i god tid och mitt barn klär av sig ytterkläder snabbt för att inte bli sen. Detta bekräftas också av lärare. Barnen som är sena är en klar minoritet, men de fortsätter att vara sena trots att detta påtalats om detta sen förskoleklass.

Den här kvarten innebär ändå att vi behöver gå tidigare hemifrån. Det kan verka gnälligt av mig, men är det rimligt att alla vi som faktiskt sköter oss, ska behöva anpassa oss efter de barn (och föräldrar) som inte kan sköta sig och följa regler och uppmaningar?

• Svar på tråden Tidigarelagd skolstart pga sena barn?
  • Anonym (Lisa)

Självklart påverkar andras dåliga beteenden även de som sköter sig, på ett eller annat sätt. Nu vill skolan prova ett annat sätt. 

• Anonym (Victoria)
    Anonym (Lisa) skrev 2024-12-02 08:46:40 följande:

Självklart påverkar andras dåliga beteenden även de som sköter sig, på ett eller annat sätt. Nu vill skolan prova ett annat sätt. 

Hade det inte varit lämpligare att hårdare gå på de föräldrar som inte kan sköta sig? Har man kommit försent i två och ett halvt år, kanske en orosanmälan kan vara på sin plats, istället för att ringa in alla barn tidigare.
  • MsM84

Det finns såklart olika alternativ. Att skolan väljer att ringa in barnen tidigare tyder ju på att barnen som är sena faktiskt är i tid till skolan, men långsamma på att bli klara/ta sig in. Då är det väl jättebra att de ringer in tidigare. Förstår inte varför det faktiskt drabbar dig om ni ändå är i tid och de börjar skolan samma tid som innan (men ringer klockan på gården tidigare)?

• Anonym (Victoria)
    MsM84 skrev 2024-12-02 09:24:53 följande:

Det finns såklart olika alternativ. Att skolan väljer att ringa in barnen tidigare tyder ju på att barnen som är sena faktiskt är i tid till skolan, men långsamma på att bli klara/ta sig in. Då är det väl jättebra att de ringer in tidigare. Förstår inte varför det faktiskt drabbar dig om ni ändå är i tid och de börjar skolan samma tid som innan (men ringer klockan på gården tidigare)?

Nej, de barnen är alltså sena till skolan. Jag möter dem på vägen från skolan. Skolan börjar kvart över åtta och 13 minuter över åtta kan förälder och barn, i långsamt tempo, kommande promenerandes en bra bit från skolan. Barn har börjat gå själva och segar sig fram till skolan. Jag brukar stanna och be dem skynda sig, för att skolan börjar ett par minuter senare. 

Det drabbar oss för att vi nu MÅSTE vara på skolgården innan klockan åtta. Vi behöver lämna hemmet tidigare och behöver kliva upp tidigare för att andra inte kan sköta sig. 

• Anonym (Lisa)
    Anonym (Victoria) skrev 2024-12-02 09:20:05 följande:
    Hade det inte varit lämpligare att hårdare gå på de föräldrar som inte kan sköta sig? Har man kommit försent i två och ett halvt år, kanske en orosanmälan kan vara på sin plats, istället för att ringa in alla barn tidigare.
    Kanske har de redan testat detta?

Vad säger skolan när du påpekar detta?
  • Anonym (Victoria)
    Anonym (Lisa) skrev 2024-12-02 09:31:07 följande:
    Kanske har de redan testat detta?

Vad säger skolan när du påpekar detta?
    Jag har inte pratat med dem än, men jag ska. Jag sökte lite inspel från andra först. Det kanske är jag som är helt ute och cyklar. 
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Victoria) skrev 2024-12-02 09:33:22 följande:
    Jag har inte pratat med dem än, men jag ska. Jag sökte lite inspel från andra först. Det kanske är jag som är helt ute och cyklar. 
    Kanske bättre med inspel från de som faktiskt går på skolan? 

Vad säger de andra föräldrarna?
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Victoria) skrev 2024-12-02 09:33:22 följande:
    Detta har ju pågått en lång tid, skriver du. Hur är det möjligt att du inte pratat med skolan om detta tidigare? Det påverkar ju alla barn, att vissa inte kommer i tid?
  • Anonym (Victoria)
    Anonym (Lisa) skrev 2024-12-02 09:38:57 följande:
    Detta har ju pågått en lång tid, skriver du. Hur är det möjligt att du inte pratat med skolan om detta tidigare? Det påverkar ju alla barn, att vissa inte kommer i tid?

Det har jag pratat med dem om, men de kommer inte med några tydligare svar än att de påminner om när skolan börjar. Mitt barn har vant sig vid att lektionen avbryts de första tio minutrarna för att klasskompisar släntrar in. Jag har dock inte talat med skolan om den nya inringningstiden. 

• Anonym (Juli)

Trist situation. Men blir det verkligen så stor skillnad för er? Att gå upp en kvar tidigare rubbar inte direkt sömnrytmen. Jag förstår din irritation, men tänk efter så att du inte börjar härja och bråka om något som kanske löser ordningsproblemet och egentligen inte är något större bekymmer för er. Det blir ju väldigt skönt för ditt barn om lektionen inte blir störd av eftersläntrare. 

Det skolan borde kunna göra istället är ju att sätta ogiltig frånvaro på försenade barn och ha en rutin för vad som händer vid en viss mängd ogiltig frånvaro. På vår skola ger en frånvaro på bara några procent under månaden ett automatiskt mejl till föräldrarna om oroväckande frånvaro. Är frånvaron ogiltig går mejlet omedelbart som varnet antecknas vara frånvarande (jättebra säkerhetsrutin!). Sen finns en gräns till där föräldrarna kallas till samtal och jag förmodar att det finns fler gränser som ger ytterligare konsekvenser. 

Jag har för övrigt också mött de där familjerna, efter att ha lämnat mitt barn i skolan. Trots att jag hör skolklockan ringa in bakom mig strosar de fridfullt, barn och förälder tillsammans, och bryr sig inte om tiden. Eftersom det alltid är samma barn har jag tänkt att de kanske har någon speciallösning och börjar lite senare, men med utgångspunkt från vad du skriver är det nog inte så. 

Svar på tråden Tidigarelagd skolstart pga sena barn?