Tidigarelagd skolstart pga sena barn?
Trist situation. Men blir det verkligen så stor skillnad för er? Att gå upp en kvar tidigare rubbar inte direkt sömnrytmen. Jag förstår din irritation, men tänk efter så att du inte börjar härja och bråka om något som kanske löser ordningsproblemet och egentligen inte är något större bekymmer för er. Det blir ju väldigt skönt för ditt barn om lektionen inte blir störd av eftersläntrare.
Det skolan borde kunna göra istället är ju att sätta ogiltig frånvaro på försenade barn och ha en rutin för vad som händer vid en viss mängd ogiltig frånvaro. På vår skola ger en frånvaro på bara några procent under månaden ett automatiskt mejl till föräldrarna om oroväckande frånvaro. Är frånvaron ogiltig går mejlet omedelbart som varnet antecknas vara frånvarande (jättebra säkerhetsrutin!). Sen finns en gräns till där föräldrarna kallas till samtal och jag förmodar att det finns fler gränser som ger ytterligare konsekvenser.
Jag har för övrigt också mött de där familjerna, efter att ha lämnat mitt barn i skolan. Trots att jag hör skolklockan ringa in bakom mig strosar de fridfullt, barn och förälder tillsammans, och bryr sig inte om tiden. Eftersom det alltid är samma barn har jag tänkt att de kanske har någon speciallösning och börjar lite senare, men med utgångspunkt från vad du skriver är det nog inte så.