Inlägg från: Anonym (Victoria) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Victoria)

Tidigarelagd skolstart pga sena barn?

På grund av så många sena ankomster i mitt barns lågstadieklass, har skolan beslutat att ringa in barnen en kvart tidigare. Det är i princip alltid samma barn som är sena, enligt mitt barn och den bilden stämmer överens med vilka barn jag möter när jag lämnat och går från skolan. 

Mitt barn är aldrig sent. Vi ser till att vara i god tid och mitt barn klär av sig ytterkläder snabbt för att inte bli sen. Detta bekräftas också av lärare. Barnen som är sena är en klar minoritet, men de fortsätter att vara sena trots att detta påtalats om detta sen förskoleklass.

Den här kvarten innebär ändå att vi behöver gå tidigare hemifrån. Det kan verka gnälligt av mig, men är det rimligt att alla vi som faktiskt sköter oss, ska behöva anpassa oss efter de barn (och föräldrar) som inte kan sköta sig och följa regler och uppmaningar?

• Svar på tråden Tidigarelagd skolstart pga sena barn?
  • Anonym (Victoria)
    Anonym (Lisa) skrev 2024-12-02 08:46:40 följande:

Självklart påverkar andras dåliga beteenden även de som sköter sig, på ett eller annat sätt. Nu vill skolan prova ett annat sätt. 

Hade det inte varit lämpligare att hårdare gå på de föräldrar som inte kan sköta sig? Har man kommit försent i två och ett halvt år, kanske en orosanmälan kan vara på sin plats, istället för att ringa in alla barn tidigare.
  • Anonym (Victoria)
    MsM84 skrev 2024-12-02 09:24:53 följande:

Det finns såklart olika alternativ. Att skolan väljer att ringa in barnen tidigare tyder ju på att barnen som är sena faktiskt är i tid till skolan, men långsamma på att bli klara/ta sig in. Då är det väl jättebra att de ringer in tidigare. Förstår inte varför det faktiskt drabbar dig om ni ändå är i tid och de börjar skolan samma tid som innan (men ringer klockan på gården tidigare)?

Nej, de barnen är alltså sena till skolan. Jag möter dem på vägen från skolan. Skolan börjar kvart över åtta och 13 minuter över åtta kan förälder och barn, i långsamt tempo, kommande promenerandes en bra bit från skolan. Barn har börjat gå själva och segar sig fram till skolan. Jag brukar stanna och be dem skynda sig, för att skolan börjar ett par minuter senare. 

Det drabbar oss för att vi nu MÅSTE vara på skolgården innan klockan åtta. Vi behöver lämna hemmet tidigare och behöver kliva upp tidigare för att andra inte kan sköta sig. 

• Anonym (Victoria)
    Anonym (Lisa) skrev 2024-12-02 09:31:07 följande:
    Kanske har de redan testat detta?

Vad säger skolan när du påpekar detta?
    Jag har inte pratat med dem än, men jag ska. Jag sökte lite inspel från andra först. Det kanske är jag som är helt ute och cyklar. 
  • Anonym (Victoria)
    Anonym (Lisa) skrev 2024-12-02 09:38:57 följande:
    Detta har ju pågått en lång tid, skriver du. Hur är det möjligt att du inte pratat med skolan om detta tidigare? Det påverkar ju alla barn, att vissa inte kommer i tid?

Det har jag pratat med dem om, men de kommer inte med några tydligare svar än att de påminner om när skolan börjar. Mitt barn har vant sig vid att lektionen avbryts de första tio minutrarna för att klasskompisar släntrar in. Jag har dock inte talat med skolan om den nya inringningstiden. 

• Anonym (Victoria)
    Anonym (Lärare) skrev 2024-12-02 10:29:36 följande:

Kort sagt, ja. Skolan väljer starttider helt enligt eget tycke. Du klagade inte på starttiden förut, eller hur? Finns alltså ingen anledning att klaga nu heller, även mo det suger att inte ha lika mycket tid på morgonen längre.

Sedan tycker jag att skolan tänker helt fel, den där taktiken kommer INTE fungera. Barn som kommer sent gör det oavsett starttid. Om något borde de ha skjutit FRAM tiden en kvart. Dessutom är detta ett problem på individnivå som skolan behöver ta med var och en. Fullständigt idiotiskt, kortsynt och pedagogiskt totalt verkningslöst att försöka med den här metoden.

Jag kan meddela att fem barn kom sent i morse. Bara i min dotters klass. Jag gissar att parallellklassen också såg ut som vanligt. Jag mötte också, på väg till skolan, en klasskamrat som hade missat tidsändringen och nästan började gråta när jag berättade, eftersom hon blev jättestressad. Så kontentan är att de barn som är i tid får stressa lite mer och de som brukar vara sena, var lika sena idag.
  • Anonym (Victoria)
    Anonym (Lärare) skrev 2024-12-02 17:15:57 följande:
    Vad är det för skitskola egentligen...? De har ju stora problem. Funderat på att byta?

Precis, de som kom för sent förut kommer bara ännu mer för sent nu.
    Det är en kommunal skola på Östermalm i Stockholm. Det känns helt sinnessjukt!
  • Anonym (Victoria)
    Jemp skrev 2024-12-02 17:47:38 följande:

Det är ju bara att fråga skolan hur de tänkt sig arrangera den första kvarten. 

Det är uppställning, intåg och avklädning som gäller den kvarten. Det här är bara för att försöka sätta press på de barn som kommer sent. Ska de vara på plats åtta, kanske det i alla fall dyker upp tio över åtta. Själva lektionen börjar alltså inte förrän kvart över.
  • Anonym (Victoria)
    Körsbärsdalen skrev 2024-12-02 17:58:00 följande:

Vad är det för skitdålig strategi från skolans håll..? De borde istället sätta ogiltig frånvaro på samtliga barn som kommer sent, varje gång. Tillslut finns ju rutiner för möten som föräldrarna kallas in till, eht-teamet blandas in, soc.anmälan, svårigheter att få ledighet beviljat o.s.v. om barnet har för mycket frånvaro. Alla dessa bitar skulle säkert bita bättre på sniglarna snarare än en ännu tidigare starttid.

Visst är det märkligt! Det är också märkligt att man inte gjort det, när de vissa av de här barnen kommit sent sen förskoleklass!
  • Anonym (Victoria)
    Jemp skrev 2024-12-02 20:09:53 följande:
    Men vad ska de barn som är i tid göra den kvarten? Rulla tummarna?
    Säker förresten på att de inte bara menar att fritidsbarnen visslas in?
    Nej, hela klassen visslas in och förväntas ställa upp på led innan de släpper in i skolan. Det är tydligt förmedlat i veckobrevet från skolan. ALLA elever ska vara på plats senast 08.00 där visslan ljuder.

Idag hade de suttit och småpratat i klassrummet tills lektionen startade.
Svar på tråden Tidigarelagd skolstart pga sena barn?