• Anonym (Godisnörden)

Varför härsknar mina kokosbollar?

Mina kokosbollar härsknar på bara några dagar. 

de står så klart kallt. 

jag har försökt byta kaffe och helt ta bort kaffet, byta havregryn, olika sorters kakao och minska mängden smör. 

vad kan det vara?

jag har i socker, vaniljsocker, havregryn, smör, (kaffe/vatten), kakao, och kokos på.
    brukar blanda med elvisp om det gör någon skillnad. 

• Svar på tråden Varför härsknar mina kokosbollar?
  • Anonym (Killgissar)

De innehåller inget konserveringsmedel.

• Anonym (Killgissar)

Eller vänta, du menar inte de där skumtopparna utan typ chokladbollar? Ja du, svårt att veta... Mina blir aldrig så gamla x)

• Anonym (morot)

Din handhygien är inte den bästa?

Annars vet jag inte, har aldrig haft det problemet.

Vad händer om du inte tar i smeten alls utan formar dem mellan stora skedar?

• Anonym (morot)
    Anonym (Killgissar) skrev 2024-12-01 17:36:59 följande:

De innehåller inget konserveringsmedel.

Det är bara om saker ska hålla i veckor och månader som man beöver konserveringsmedel.

Även mjuka och bakteriellt känsliga kakor ska kunna hålla 5-7 dagar i försluten behållare i kyl.
  • Anonym (Frysen)

Forvara dem i frysen tills du behover dem.

Du forvarar val dem i en tatsluten burk, sa att de inte tar smak av allt annat i kylen (sa att det kan vara orsaken)?

Ar kylskapet kanske inte tillrackligt kallt? Hur ar det med annan mat?

• Anonym

Tvätta och rengör händerna innan bakning
    Förvara i kylskåpet

• Anonym (Susanne)

Om dina chokladbollar härsknar på bara ett par dagar så låter det som uppenbart bristande hygien - dvs du har inte rena redskap och bunkar via dålig diskning , du har inte rena diskbänkar/köksbord,  du brister i din egen hygien kring hantering av ingredienserna via tex att inte ha tvättat händerna ordentligt före du börjar och under tiden du håller på kanske också tar i massa annat som inte heller är rent/hygieniskt 

Bristande hygien skapar bakterier och mat härsknar. 

Det kan även vara så att ditt kylskåp inte är rent heller så dina chokladbollar kontamineras av annat I kylen. 

Har du barn? Kanske dina barn tar i bollarna med skitiga händer direkt ur kylskåpet 

Håll husdjur borta från dessa ytor när du håller på så du inte hanterar smet efter att ha pussat din hund tex 

/Hälsningar från en fd kock 

• Anonym (?)

Lurigt med sånt som tillagas kallt, hygien är A och O.
    Bagerier och pizzerior brukar klara sig rätt bra eftersom det mesta bakas i ugn.
    Undantag är grädde, räkmackor och annat kallt. På pizzerian är det ... heter det oregano som man häller på när pizzan kommit ut ur ugnen. Den är torkad men ej tillagad så kan finnas en del jordbakterier.
    Det rapporteras en hel del fall v matförgiftning varje år men huvuddelen sker i hemmet och kommer aldrig med i statistiken. Gräddbullar eller kyckling ......

• Kvittning

Hur kan du ha chokladbollar i flera dagar utan att äta upp dom??? Någon gång har de räckt över natten för mig. 

Svar på tråden Varför härsknar mina kokosbollar?