• Anonym (Barnen)

Julen är barnens högtid

Som rubriken lyder. Julen är barnens högtid. Tycker man kan ge sjutton i att dricka då, för barnens skull. Ska det vara så svårt att låta bli spriten/alkoholen?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/a9MLd/mer-an-halften-dricker-under-julhelgen

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/e8w1wl/mormor-och-farfar--skippa-alkoholen-i-jul

https://www.aftonbladet.se/halsa/a/VRgWWJ/julen--en-alkoholfalla

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/RxA4r5/barn-drabbas-hart-av-vuxnas-juldrickande

• Svar på tråden Julen är barnens högtid
  • Astriidlind
    Tom Araya skrev 2024-11-28 22:27:00 följande:
    Alkohol är en del av kulturen i stor del av världen, inte bara i Sverige.
    Jo det har du rätt i men tänker mer på att det är vanligare bland svenskar än vi som har utländsk bakgrund. Vi gillar te och nötter ;D
  • Tom Araya
    Astriidlind skrev 2024-11-28 22:53:23 följande:
    Jo det har du rätt i men tänker mer på att det är vanligare bland svenskar än vi som har utländsk bakgrund. Vi gillar te och nötter ;D
    Nej, inte det heller, men man har annorlunda dryckesvanor och dricker andra drycker, exempelvis vin. Vanligt i många länder att man dricker oftare men mindre var gång, medan nordbor (och till viss del även nordeuropéer, britter och amerikaner) sparar sin konsumtionskvot till helg, fest och högtid.
    Det är i stort sett bara i länder med en konservativ Islamiskt dominerande kultur som alkoholnyttjandet är väsentligt lägre.
  • Core

Jag är uppvuxen i en familj där alkoholen förstörde julen. Jag har anhöriga runt mig som hade hemska jular med nyktra föräldrar. Jag har vänner som aldrig ens reflekterade över om deras föräldrar drack eller ej, vilket de nu vet att dom alltid gjort.

Med det vill jag ha sagt att ta ansvar, vårda dina barn och relationer. Det är ett farligt spel när man rider högmodets våg, i princip alla som gör det är de allra värsta utan att själva inse det, berusade eller ej

• TvillingmammaVästgöte
    Tom Araya skrev 2024-11-28 23:10:47 följande:
    Nej, inte det heller, men man har annorlunda dryckesvanor och dricker andra drycker, exempelvis vin. Vanligt i många länder att man dricker oftare men mindre var gång, medan nordbor (och till viss del även nordeuropéer, britter och amerikaner) sparar sin konsumtionskvot till helg, fest och högtid.
    Det är i stort sett bara i länder med en konservativ Islamiskt dominerande kultur som alkoholnyttjandet är väsentligt lägre.

Men det är ju faktiskt mycket , mycket sämre att dricka på nordeuropeiskt vis. Det är mycket skadligare för kroppen att dricka mycket på en gång.  Det är också mycket större risk för negativa beteendeföröndringar, som kan leda till att barnen drabbas på olika sätt. Det sker också fler olyckor och mer våldsamheter uppstår. Man blir bakfull dessutom. 

• Tom Araya
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-11-29 12:04:12 följande:

Men det är ju faktiskt mycket , mycket sämre att dricka på nordeuropeiskt vis. Det är mycket skadligare för kroppen att dricka mycket på en gång.  Det är också mycket större risk för negativa beteendeföröndringar, som kan leda till att barnen drabbas på olika sätt. Det sker också fler olyckor och mer våldsamheter uppstår. Man blir bakfull dessutom. 

Du ifrågasätter mig i något jag inte har skrivit något om.
  • Anonym (Göran)

Enig
  • TvillingmammaVästgöte
    Core skrev 2024-11-29 11:20:12 följande:

Jag är uppvuxen i en familj där alkoholen förstörde julen. Jag har anhöriga runt mig som hade hemska jular med nyktra föräldrar. Jag har vänner som aldrig ens reflekterade över om deras föräldrar drack eller ej, vilket de nu vet att dom alltid gjort.

Med det vill jag ha sagt att ta ansvar, vårda dina barn och relationer. Det är ett farligt spel när man rider högmodets våg, i princip alla som gör det är de allra värsta utan att själva inse det, berusade eller ej

Ja, när man är berusad är det ju inte så lätt att vårda varken barn eller relationer. Så jag tycker nog att det finns fog för att säga att man inte bör  dricka sig berusad när man har familj. Tycker du att det är högmodigt att säga det?

Sen kan alla fela, det är mänskligt. 
  • Tom Araya

Om nu en italienare, spanjor eller fransman dricker 7 glas vin i veckan, men utspritt på 6 dagar och nordbon dricker alla 7 på 2 dagar, så är det senare såklart mindre hälsosamt. Men så ser det ju inte ut hos alla. Det är ju inte särskilt ovanligt att även nordbon nöjer sig med ett eller två glas, fastän det bara sker till helg, fest eller högtid.

I många andra länder räknar man knappt med alkoholmängden i bara 1-2 glas, för att de har en högre toleransnivå både i lag och i kultur för vad som är okej till vardags eller t.o.m. för att arbeta eller köra bil.
  • Anonym (Betty)
    Astriidlind skrev 2024-11-28 22:53:23 följande:
    Jaså, kommer vi alla från samma ställe? Skulle inte tro det. 

Alkohol dricks över hela världen, utom möjligtvis i muslimska länder, som inte på något sätt är en majoritet av världens befolkning. 

Men visst är te och nötter gott. 
  • Anonym (Dam)

Julen är till alla som vill detta.Men att bli berusad då är inte bra för någon såklart.

Svar på tråden Julen är barnens högtid