• Anonym (Barnen)

Julen är barnens högtid

Som rubriken lyder. Julen är barnens högtid. Tycker man kan ge sjutton i att dricka då, för barnens skull. Ska det vara så svårt att låta bli spriten/alkoholen?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/a9MLd/mer-an-halften-dricker-under-julhelgen

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/e8w1wl/mormor-och-farfar--skippa-alkoholen-i-jul

https://www.aftonbladet.se/halsa/a/VRgWWJ/julen--en-alkoholfalla

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/RxA4r5/barn-drabbas-hart-av-vuxnas-juldrickande

• Svar på tråden Julen är barnens högtid
  • Anonym (N)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-11-28 07:31:58 följande:

Våra barn säger att de fick en positiv upplevelse av när vi drack alkohol, jag har pratat med dem om detta. De säger att för dem var alkohol att mamma och pappa hade gäster och drack vin till maten. Vuxendryck ,inget konstigt och de förstod att detta var fint och festligt. Min dotter införde tidigt att när det var vin till vuxna till maten, då skulle barnen få läsk. Jag var väldigt restriktiv med läsk. 

Mina ungdomar är nu unga vuxna, de dricker väldigt lite alkohol, mycket mindre än vad jag gjorde som ung vuxen. Mina föräldrar drack jättelite. Typ en vinflaska på fyra vuxna på nyårsafton och på bröllop.

Jag tyckte som ung att det var nytt och spännande och sofistikerat med vin och fina drinkar. För mina barn är alkohol något som deras föräldrar ägnade sig åt på vuxenmiddagar och därmed inte särskilt spännande. 

delar samma upplevelser. 

har också äldre barn, en som är 17 och en 20-åring och dom har väldigt lite intresse av alkohol. Ändå har alkohol alltid förekommit hos oss, men på ett måttligt vis likt det ni beskriver. 

folk ska alltid överdriva när det kommer till alkohol och dra alla över en kam. 

• Anonym (Barnen)
    Anonym (Y) skrev 2024-11-27 20:44:44 följande:
    Det står att du inser att det är omöjligt att sluta dricka.
    Jag förstår att förnekelsedriften är stark.
    Med tanke på tråden svar, tror du det är möjligt att ALLA kommer sluta dricka?
    Knappast.
    Ja, för dig ja.
  • Anonym (Barnen)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-11-28 07:41:07 följande:

Jag läste artiklarna och experterna säger att det som ör farligt är berusningsdrickande,  både för barnen och alkoholberoendet.

Man skall alltså aldrig dricka sig berusad. Klarar man att dricka kontrollerat.  Utan berusning, är det ok. Kan man inte dricka lagom mycket bör man inte dricka alls. Särskilt inte med barn närvarande. Och absolut inte på julafton.

Frågan är om de som dricker sig berusade förstår skillnaden?

Nej, såklart de inte gör.
  • Anonym (Barnen)

Julen är roligast för små barn.
    Varför har vuxna behov av att fira jul? Alhokol såklart. Känsligt ämnde, det märks.
    Julklappar är för barn.

• Anonym (Barnen)

Jag dricker inte alkohol själv, för att jag inte tycker det är gott. Har därmed aldrig haft alkoholproblem som vissa här tydligen verkar tro.

• Anonym (?)
    Anonym (Barnen) skrev 2024-11-28 10:49:34 följande:

Jag dricker inte alkohol själv, för att jag inte tycker det är gott. Har därmed aldrig haft alkoholproblem som vissa här tydligen verkar tro.

När tycker du det är ok att dricka alkohol?
  • Anonym (Y)
    Anonym (Barnen) skrev 2024-11-28 10:44:38 följande:
    Med tanke på tråden svar, tror du det är möjligt att ALLA kommer sluta dricka?
    Knappast.
    Ja, för dig ja.
    Som sagt. jag förstår att det är svårt och att du förnekar men det är ju jättebra om du kan låta bli nu till julafton, åtminstone för barnens skull. Försök tänka att det är för dem! Du klarar någon dag. Vi tror på dig!
  • Anonym (Y)
    Anonym (Barnen) skrev 2024-11-28 10:49:34 följande:

Förnekelse.
  • TvillingmammaVästgöte

Julafton passar ju verkligen inte för större mängder alkohol? Nyårsafton då vill man ju skåla i Champagne och gärna ha ett finare vin till den festliga nyårsmiddagen. Nyårsafton innebär fest för de flesta.

På julafton är det för de flesta jullunch, julklappar, Kalle anka.

I vår familj går vi till domkyrkan och tittar på julspel, det är många som går dit, kyrkan blir alltid helt, helt full, trots att den är jättestor. 

Jag förstår verkligen inte varför det skall vara viktigt med sprit på julafton? 

En julöl till julmaten och ett litet glas glögg till julklappsutdelningen brukar jag unna mig. Om någon i familjen tog illa upp för det, skulle jag utan problem kunna ta en lättöl och saftglögg. Alkoholen är verkligen inte det viktigaste, någonsin , och absolut inte på julafton. 

• Anonym (N)
    Anonym (Barnen) skrev 2024-11-28 10:47:56 följande:

Julen är roligast för små barn.
    Varför har vuxna behov av att fira jul? Alhokol såklart. Känsligt ämnde, det märks.
    Julklappar är för barn.

Och dör det inte finns småbarn tänker du att alla ses för att sitta och supa? Inget alls om traditioner och att träffa släkt och vänner? 

Så dessa Utan barn och nykterister firar inte jul enligt dig. 

Svar på tråden Julen är barnens högtid