• Anonym (Barnen)

Julen är barnens högtid

Som rubriken lyder. Julen är barnens högtid. Tycker man kan ge sjutton i att dricka då, för barnens skull. Ska det vara så svårt att låta bli spriten/alkoholen?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/a9MLd/mer-an-halften-dricker-under-julhelgen

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/e8w1wl/mormor-och-farfar--skippa-alkoholen-i-jul

https://www.aftonbladet.se/halsa/a/VRgWWJ/julen--en-alkoholfalla

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/RxA4r5/barn-drabbas-hart-av-vuxnas-juldrickande

• Svar på tråden Julen är barnens högtid
  • Anonym (Katt)
    Anonym (All tid är barnens tid.) skrev 2024-11-27 18:19:49 följande:
    Du är inne på rätt spår. Vill bara lägga till att all tid är barnens tid.

Tycker man ska hålla sig borta från alkohol som berusningsmedel när man har barn. Gäller inte bara julen.
    Kan däremot köpa om man dricker små mängder till middagar och dylikt som inte påverkar beteendet. 

Barnen har rätt att alltid känns sig trygga.
     "All tid är barnens tid": håller inte med. Min dotter klarar sig bra utan mig

"
    Tycker man ska hålla sig borta från alkohol som berusningsmedel när man har barn." : håller fortfarande inte med. Min dotter har inget emot att jag dricker alkohol i lagom mängd

Dotterns ålder? 32 år
  • Anonym (Laura)
    Anonym (All tid är barnens tid.) skrev 2024-11-27 18:19:49 följande:
    Du är inne på rätt spår. Vill bara lägga till att all tid är barnens tid.

Tycker man ska hålla sig borta från alkohol som berusningsmedel när man har barn. Gäller inte bara julen.
    Kan däremot köpa om man dricker små mängder till middagar och dylikt som inte påverkar beteendet. 

Barnen har rätt att alltid känns sig trygga.
    Nåja, det är som tur är inte du som bestämmer över oss alla.
  • Anonym (Y)
    Anonym (Barnen) skrev 2024-11-27 17:25:13 följande:
    Står inget där om att jag har problem.
    Jag menade naturligtvis att ALLA ska sluta dricka, alls såklart!
    Det står att du inser att det är omöjligt att sluta dricka.
    Jag förstår att förnekelsedriften är stark.
  • Anonym (Samma som alltid)

Vi njuter alltid av några glas på jul. Ingen lider, ingen blir sur, både vårt barn och svågerfamiljens barn som vi firar med har varit glada varje jul hela vägen till utflytt.

2-3 glas över många timmar är inget problem i fungerande familjer.

• Anonym (Samma som alltid)
    Anonym (All tid är barnens tid.) skrev 2024-11-27 19:46:42 följande:
    Inte alls. Problemet är att folk inte kan bete sig och dricker för mycket. Är det två glas vin så är det två glas vin. Men för vissa stannar det inte där. 

Jag känner bara en med alkoholproblem och när han dricker betyder 2 glas vin 1 eller 2 flaskor.

Sedan har även barn minne. Har en förälder en gång varit full i barnets närvaro och orsakat oro så räcker det för att barnet aldrig ska känna sig trygg med att föräldern dricker alkohol ogen. Barnet kan inte veta hur mycket det blir och blir orolig att fyllan ska återupprepas.
    Har du i nyktert skick frågat barnen om de mår dåligt av det?

För det har vi. Och svaret har genomgående varit nej.
    Våra barn är nu unga vuxna som får dricka alkohol, och de väljer att fira med oss föräldrar & våra vänner just för att de tycker vi har det mysigt och lagom på midsommar och nyår.
  • Anonym (Japp)
    Anonym (Barnen) skrev 2024-11-27 13:52:05 följande:
    Julen är barnens högtid

Som rubriken lyder. Julen är barnens högtid. Tycker man kan ge sjutton i att dricka då, för barnens skull. Ska det vara så svårt att låta bli spriten/alkoholen?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/a9MLd/mer-an-halften-dricker-under-julhelgen

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/e8w1wl/mormor-och-farfar--skippa-alkoholen-i-jul

https://www.aftonbladet.se/halsa/a/VRgWWJ/julen--en-alkoholfalla

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/RxA4r5/barn-drabbas-hart-av-vuxnas-juldrickande

svårt? Det är ett medvetet val av vuxna individer. Kan man inte behärska sig ska man absolut låta bli. Det är att vara vuxen att ta ansvar för sitt beteende.

de som vet att de kan behärska sig kan absolut ta ett glad eller två, varför skulle de inte? Om de vill. Det är också att vara vuxen. Du vet att det finns folk som kan behärska sig och bete sig väl? eller ska dessa bära kollektiv skam och begränsa sig för att vissa människor gör dåliga val? lägg skulden på de enstaka individer som ska skuldbeläggas istället

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Samma som alltid) skrev 2024-11-27 20:51:42 följande:

Våra barn är nu unga vuxna som får dricka alkohol, och de väljer att fira med oss föräldrar & våra vänner just för att de tycker vi har det mysigt och lagom på midsommar och nyår.

Våra barn säger att de fick en positiv upplevelse av när vi drack alkohol, jag har pratat med dem om detta. De säger att för dem var alkohol att mamma och pappa hade gäster och drack vin till maten. Vuxendryck ,inget konstigt och de förstod att detta var fint och festligt. Min dotter införde tidigt att när det var vin till vuxna till maten, då skulle barnen få läsk. Jag var väldigt restriktiv med läsk. 

Mina ungdomar är nu unga vuxna, de dricker väldigt lite alkohol, mycket mindre än vad jag gjorde som ung vuxen. Mina föräldrar drack jättelite. Typ en vinflaska på fyra vuxna på nyårsafton och på bröllop.

Jag tyckte som ung att det var nytt och spännande och sofistikerat med vin och fina drinkar. För mina barn är alkohol något som deras föräldrar ägnade sig åt på vuxenmiddagar och därmed inte särskilt spännande. 

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Samma som alltid) skrev 2024-11-27 20:51:42 följande:

Våra barn säger att de fick en positiv upplevelse av när vi drack alkohol, jag har pratat med dem om detta. De säger att för dem var alkohol att mamma och pappa hade gäster och drack vin till maten. Vuxendryck ,inget konstigt och de förstod att detta var fint och festligt. Min dotter införde tidigt att när det var vin till vuxna till maten, då skulle barnen få läsk. Jag var väldigt restriktiv med läsk. 

Mina ungdomar är nu unga vuxna, de dricker väldigt lite alkohol, mycket mindre än vad jag gjorde som ung vuxen. Mina föräldrar drack jättelite. Typ en vinflaska på fyra vuxna på nyårsafton och på bröllop.

Jag tyckte som ung att det var nytt och spännande och sofistikerat med vin och fina drinkar. För mina barn är alkohol något som deras föräldrar ägnade sig åt på vuxenmiddagar och därmed inte särskilt spännande. 

• TvillingmammaVästgöte

Jag läste artiklarna och experterna säger att det som ör farligt är berusningsdrickande,  både för barnen och alkoholberoendet.

Man skall alltså aldrig dricka sig berusad. Klarar man att dricka kontrollerat.  Utan berusning, är det ok. Kan man inte dricka lagom mycket bör man inte dricka alls. Särskilt inte med barn närvarande. Och absolut inte på julafton.

Frågan är om de som dricker sig berusade förstår skillnaden?

• Anonym (N)

Det enda jag tänker med människor som har en "vit jul" är att det förekommit folk som har problem. 

är man sån som inte kan sluta dricka, dåligt ölsinne m.m. är det en självklarhet att denne ska avstå helt. Har denne stora problem med att andra dricker tycker jag att alla kan avstå. 

men hos oss har alkoholen aldrig vart ett problem, dom vuxna tar 1-2 glas vin eller öl till maten. Det påverkar inte barnen det minsta. 

förra året var det en släkting som prompt skulle ha med sig en massa öl och vi vet att han inte kan hantera det, då blev han faktiskt nekad att komma. Men vi kommer inte avstå alkoholen till maten då det inte skadar barnen. 

Svar på tråden Julen är barnens högtid