• Ananans

BF Augusti 2025

Hej igen allihopa. Kul att det är så många här inne nu!

Jag måste bara skriva av mig om min trötthet som ökat något enormt senaste veckan! (Går in i vecka 12 imorgon).

Går och lägger mig vid 19-20 men klarar knappt av eftermiddagarna på jobbet ändå. Jobbar hemma på eftermiddagarna oftast men nu börjar det gå riktigt trögt, har dåligt samvete över det pga har sjukt mycket att göra egentligen. Men måste ju också ha förståelse för kroppen och lyssna och vila.. 

Hur har ni andra det med trötthet? Hur går det på era jobb?

• Ananans

Har gått in i vecka 12 nu enligt mina appar men har fortfarande inte varit på ett fysiskt barnmorskebesök (inbokat imorgon dock) och inte gjort något ultraljud så jag vågar inte berätta för någon ännu.

Jag kan inte riktigt fatta om det är en bebis där eller inte eller om veckan i apparna är korrekt förrän vi gjort ultraljud. Ska göra KUB så det lär bli inbokat kort efter morgondagens besök. Men har så dåligt tålamod just nu! 

Vi har inte berättat för någon alls ännu! Har ni andra berättat?

• Ananans

Hej allihopa! Nu har vi äntligen fått se bebis!! Var och gjorde första delen av KUB som ju egentligen bara är blodprovet men de frågade om vi gjort något UL ännu och då vi svarade nej sa hon att vi kan få kika lite! 
    Nu trillar poletten ner för mig, vågar äntligen börja köpa lite saker. Vågar dock inte berätta för någon riktigt än haha, eller jag funderar över när i tid vi vill berätta..

Men jag har en fråga till er, speciellt ni som har barn sedan tidigare. Är en sleep carrier bra att ha? Kikar på den från Najell som är väldigt populär nu. Är det något ni tycker är värt att köpa? Kommer man använda den mycket?

• Ananans
    Anonym (Anonym1) skrev 2025-01-28 12:35:36 följande:

Ska ni/har ni tagit covid och influensavaccinet?

Jag planerar att ta dem! Samt kikhosta. 

Vi har KUB på torsdag. Så nervös? 

• Ananans
    Swn skrev 2025-01-28 14:42:27 följande:

Hade KUB idag 🥰 allt var bra! Blev flyttad bak  3 dagar så nytt datum 7/8. Nu blev det lite på riktigt 😍

Åh! Vad skönt för er att höra! 😍 Håller tummarna för samma resultat för oss.
  • Ananans
    Anonym (Saltakatten) skrev 2025-01-28 13:48:57 följande:
    Håller tummarna att det ser bra ut, vi med har KUB på torsdag så jag känner mig också nervös emellanåt 😄🙏🏻
    Tack detsamma! Vi får hålla varandra uppdaterade ☺️
  • Ananans
    MammatillMatti skrev 2025-01-28 18:08:10 följande:

Imorgon är det kub och jag är så nervös!!! Hur lugnar ni nerverna? 

Åh vad spännande! Vi har som sagt på torsdag, men är nog mer otålig än nervös tror jag. Vill börja berätta för vänner och familj och har bestämt att vänta till efter KUB. Men samtidigt nervös om hur det blir om det visar något och det blir uppföljningsprover.

Så också nervöst här, gick djupt ner i analys-mode igår och försökte själv utvärdera nackspalt och näsben på ultraljuds-bilden jag fick förra veckan😂 Tills min sambo sa åt mig att sluta haha! Måste bara hålla ut.. 

Ni som också har kub i dagarna får gärna hålla oss uppdaterade oavsett hur det går! Vi kan stötta varandra 🥰

• Ananans
    Anonym (Nr1) skrev 2025-01-28 19:54:07 följande:

Var på KUB igår i vecka 13+2 - var en fin upplevelse både för mig och min man.
    Måtten stämde med vår beräkning och vi fick behålla BF den 1/8 - 2025. Första barnet 😊

Enligt barnmorskan så såg allt bra ut och nackprovet visade 1,7mm (fatta det som att allt under 3mm är bra?) 

Vet någon hur stor del av testet som blodprov, nackspalt och ålder motsvarar? 

Jag är 30 år.

I vår region gör man blodprovet och ultraljudet samma vecka så vi tvingas vänta ca 1 vecka på resultat (?ringer vi inte så är allt bra sa dem?) 

Skönt att det såg bra ut! Jag är i 13+2 imorgon också när jag gör kub. Jag är 31 år. Tog blodprovet i fredags så förhoppningsvis har dom hunnit analysera det och vi får svar på allt på plats imorgon. Vi bor i en region där det bara är gratis om man är över 35 så vi får betala 3000kr för detta.
  • Ananans

Nu har vi också gjort KUB och vi fick bästa möjliga resultat - så skönt ❤️

Nu känns det ännu mer på riktigt. Börjar bli taggad på att berätta för några utvalda nära o kära men tänker ev hålla ut till v.14 innan jag gör det, om jag lyckas hehe. 

• Ananans

Var ser man nub?  Kan du ringa in på bilden? Nyfiken på att försöka gissa på min egen bild 🥰

MammatillMatti skrev 2025-01-29 16:56:37 följande:

Idag var det kub och allt såg bra ut! Blev framflyttad 1 dag, är i vecka 13+0 idag. Misstänker att det är en pojke enligt nub, vi hade hoppats på en flicka så tyvärr en gnutta besviken men det behöver nog få lägga sig bara. Vi har en pojke på 9 månader så vi önskade på en av varje ❤️

• Ananans

Läste på lite om nub nu och enligt den teorin kanske detta är en flicka?  La in linjer på vinklarna :D

• Ananans
    MammatillMatti skrev 2025-01-30 15:41:30 följande:
    När är bilden tagen? Är ingen expert men tror mer på pojke. Det finns nub grupper på facebook där du kan lägga upp bilder och få svar! 🥰
    Den är tagen i 12+3 😊 Jag gissade bara efter en snabb googling så har verkligen ingen aning haha!
  • Ananans

Mina bröst har inte förändrats alls. Jag har verkligen haft noll symptom förutom trötthet och gasig mage haha. men gjorde KUB igår och allt såg bra ut, så tror inte man ska läsa in för mycket sina symptom eller icke-symptom 😊 

Väntarpåförsta skrev 2025-01-30 23:01:11 följande:

Har följt tråden ett tag men aldrig skrivit 
    väntar mitt första barn med bf i Augusti

Fick en fundering o dålig känsla idag 

mina bröst och bröstvårtor började tidigt att växa lite och har varit väldigt känsliga och ömma största delen Av graviditeten så här långt. 

idag upptäckte jag att brösten och bröstvårtorna blivit mindre igen, fortfarande lite ömma men markant minskat i storlek. Är i v 11+1 idag. Fick en dålig känsla på att något kanske inte stämmer..

någon mer som upplevt detta? 

att brösten först vuxit och sedan minskat? 

• Ananans

Har ni börjat fundera på upplägg mellan semester och föräldraledighet? Jag har BF 11 augusti, vilket är i mitten/slutet av min normala semesterperiod. 

Alt 1. Ta så sen semester som möjligt så jag är ledig fram till BF och slipper ta ut annan ledighet innan bebis kommer.

Alt 2. Ta tidig semester så man ?hinner? ha full semester och även ev kunna resa inom Sverige till familj och släkt innan bebis kommer. Bor inte i samma stad som dem och spenderar vanligtvis 2-3 veckor av semestern i gemensam sommarstuga. Men den ligger 90 mil från där jag bor. 

Hur många veckor bör man hålla sig på hemmaplan innan BF? Man vet ju aldrig när det kan ske.. Mycket funderingar som ni hör!

• Ananans

Tillägg till alternativ 2: Och då alltså jobba lite mellan semester och BF (om man orkar) 

Ananans skrev 2025-02-06 15:24:20 följande:

Har ni börjat fundera på upplägg mellan semester och föräldraledighet? Jag har BF 11 augusti, vilket är i mitten/slutet av min normala semesterperiod. 

Alt 1. Ta så sen semester som möjligt så jag är ledig fram till BF och slipper ta ut annan ledighet innan bebis kommer.

Alt 2. Ta tidig semester så man ?hinner? ha full semester och även ev kunna resa inom Sverige till familj och släkt innan bebis kommer. Bor inte i samma stad som dem och spenderar vanligtvis 2-3 veckor av semestern i gemensam sommarstuga. Men den ligger 90 mil från där jag bor. 

Hur många veckor bör man hålla sig på hemmaplan innan BF? Man vet ju aldrig när det kan ske.. Mycket funderingar som ni hör!

Stör mig också på att citattecken blir frågetecken här..
  • Ananans
    Anonym (Saltakatten) skrev 2025-02-07 11:28:36 följande:

Tyvärr har jag fått dåliga resultat på NIPT för trisomi 13? oftast ej förenligt med liv. Lämnat moderkaksprov och inväntar definitiva domen. NIPT är inte säkert vid avvikelser så än ska vi inte tro det värsta men chansen är ju minimal att moderkaksprovet ändå visar på en frisk bebis. 

Kommer mest troligt att behöva avbryta graviditeten nästa vecka, går in i v 15 imorgon. Vi håller fullständigt på att gå sönder 💔 Hade aldrig kunnat tro detta. Förra veckan såg allt så bra ut och fanns enligt KUB ingen höjd risk för denna kromosomavvikelse. Tänk om vi inte gått vidare med NIPT? Då hade vi gått och trott att vi väntar en frisk bebis. Helt sjukt detta. Vilken berg- och dalbana. 

Ta hand om er och era friska bebisar. Lycka till 💕

Åh vad tråkiga nyheter. All kärlek och styrkekramar till er❤️?????❤️?????
  • Ananans

Det kom precis blod på pappret när jag torkade mig.. väldigt ljust men ändå över hela pappret. 

Vad ska man göra? Ska man avvakta och se hur mycket mer det blöder eller ska man ringa direkt? Halva jag tänker ?äsch då, det kan blöda av olika anledningar det är säkert ingen fara? och andra hälften av mig tänker det värsta? Har RUL om 4 veckor så ingen bokat kontakt innan dess liksom..  Vad fasen ska jag göra? 

• Ananans
    Anonym (Saltakatten) skrev 2025-02-11 15:57:08 följande:
    Ofta är det ofarligt med sånna blödningar har jag förstått det som, håller verkligen tummarna för det. Jag skulle ringt barnmorskan/gyn om det inte slutat imorgon eller om det tilltar. Men säkert bara nåt kärl som brustit, sköra slemhinnor, kanske moderkakan är lite låg? Hoppas det stannar av annars be om att få bli kollad så du slipper oron. Usch, är ju det värsta att inte veta och känna oro ❤️
    Vad fin du är som orkar stötta oss andra när ni går igenom den ovisshet ni gör❤️ 

Det har inte kommit nåt mer blod alls sen dess, ingenting direkt efter heller. Så jag känner mig ganska lugn! Har haft lite typ urinvägsinfektion-känningar. Så kan ju vara nåt som blivit irriterat bara. Har inte ens nämnt det för min sambo, för vill inte gör en grej eller oro av det. Håller mig positiv och avvaktar till RUL! 
  • Ananans
    Anonym (E) skrev 2025-02-14 02:36:03 följande:

Ni som har gjort KUB, har ni fått hemskickat resultaten eller skickat till 1177? 

Först har de skrivit på 1177 under diagnos ?prenatal undersökning, ospecificerad ? eller liknande och nu försvann det. 

Barnmorska sa då att resultatet är bra, men jag skulle vilja se det någonstans.  

Jag kommer inte ihåg exakt vad hon sa, men tror att 1:5000 för t21 och 1:1100 eller 1:1200 för de andra. Vist är det mellan risk?

Under ultraljudet var fostret ganska stil och det verkade att hon hade problem att ta visa mått. 

Jag frågade under vårt KUB om jag kunde läsa resultatet någonstans i journalen eller liknande efteråt och fick svaret: men du har ju fått info nu om att ni har lägst möjliga sannolikhet/bästa resultat - räcker inte det?

Haha! Jag hade också velat ha det i text. Men hon sa nåt om att hon är osäker på om det hamnar i journalen på 1177 eller bara i journalen som BM kan läsa. Så infon kom iallafall till min BM (fick gå privat och betala för KUB i mitt län). 

Så du kan nog fråga din vanliga BM om resultatet om du glömt?

• Ananans

Skönt att höra fler positiva KUB resultat i tråden! Glad

Jag är i vecka 16 nu och ska ta vaccin mot Kikhosta snart, men på Folkhälsomyndigheten står det olika. På ena stället står det Från v.16 och på ett annat ställe står det Efter v.16.. haha så ska man vänta till man går in i vecka 17 då? Det är nog inte så stor skillnad men det stör mig att det inte är tydligt? hehe

Svar på tråden BF Augusti 2025