• Ananans

BF Augusti 2025

Hej!

Jag plussade 6 december. Har idag gått in i vecka 7, har verkligen inga symptom alls, kanske lite tröttare än vanligt på kvällarna. Fattar inte att jag är gravid typ? Bara haft första BM mötet digitalt, så det känns inte verkligt ännu. 

Det är mitt första barn, började försöka i oktober och lyckades i november så det gick snabbt! 

Mitt största problem är att jag behöver tips för att dölja detta när jag ska fira jul med familjen. Vi har inga små barn (ännu hehe) med på jul så det förväntas en del alkohol och jag brukar inte vara den som tackar nej.. Så tar gärna emot tips för detta!

• Ananans
    MammatillMatti skrev 2024-12-17 10:29:31 följande:
    Säg att du går på antibiotikakur, ska upp tidigt, har en vit månad? 🤣
    Haha jaa det svåra är att vi ska resa långt och vara där i 5 dagar. Så jag har ingenting ?annat? att göra där så kan inte skylla på gå upp tidigt eller köra bil eller sånt. 

Funderar på att låtsas dricka och ha typ alkoholfritt i mitt glas, men det kan vara svårt. Har senaste tiden blivit förkyld/sjuk varje gång jag druckit så kommer skylla på det lite iallafall, att jag vill inte dricka för mkt pga pajar mitt immunförsvar då. Och sen ?låtsas? dricka lite så de ej misstänker nåt haha..
  • Ananans

Hur gör ni andra i jul/nyår? Berättar ni eller försöker ni dölja det?

• Ananans
    Sille88 skrev 2024-12-17 13:50:07 följande:

Hej, 

Jag är 5+1 idag och har prick 0 symptom. Alltså verkligen ingen. Är så nervös för att det är ett dåligt tecken. Jag var gravid i Maj och fick missfall i vecka 8+2. Då hade jag sett hjärtslag samt hade alla symptom man överhuvudtaget kan tänka sig från vecka 3. Blev iof fortfarande missfall men kände mig iaf super gravid tills vecka 8.

Hur må ni andra? Ska man oror sig om man inte känner av graviditeten alls? Har iaf bokat en tidig scan nästa vecka för att se om allt är ok därinne.

Jag har också noll symptom (vecka 7), haft första digitala mötet och BM sa bara - grattis, vad skönt! Och att det är lika normalt som att ha symptom. Så försöker inte oroa mig över det
  • Ananans
    MammatillMatti skrev 2024-12-17 17:10:12 följande:

När kommer ni börja köpa saker till bebis? Är i vecka 6+4 bara men har hittat en vagn på marketplace för sånt bra pris och den är i bra skick!! Vågar man köpa? 

Detta blir andra barnet så vi har redan en singelvagn men behöver byta till dubbel & därav sälja av nuvarande också. Är jag tokig, ska man vänta? 😂

Detta är min första graviditet och jag räknar verkligen inte med nåt. var beredd på att det skulle kunna ta 1-2 år att bli gravid (tog en månad). och samma gäller med graviditeten, vågar inte ta ut nåt i förskott så kommer därför inte vilja köpa saker för tidigt (och det är även därför jag inte vill berätta för familjen i jul). 

Kanske för att jag är 30+ eller så vill jag bara inte ta ut nåt i förskott haha

• Ananans
    Anonym (Saltakatten) skrev 2024-12-18 10:48:28 följande:
    Tack så mycket 🥰  Är i vecka 6+5 idag. Bebis mätte 6+2 men hon sa att det är omöjligt att mäta exakt såhär tidigt och det kan göra stor skillnad en dag hit eller dit så hon tyckte jag skulle fortsätta räkna mig som 6+5. 
    Åh vad kul! Bokade du privat när du fick titta så tidigt? jag tror knappt att jag är gravid och har inget ultraljud förrän början på februari typ! Är i vecka 7 nu? Känns som en evighet innan jag kommer få det bekräftat på riktigt.
  • Ananans
    Anonym (Saltakatten) skrev 2024-12-18 19:42:15 följande:
    Jepp, bokat privat. Gjort det alla mina graviditeter just för att få VETA om det är nåt där inne eller inte 🙈 Jag har typ inga symtom att luta mig mot och då är det ju svårt att tro att det är på riktigt, men det är det. Men nu får jag vänta till KUB i januari. 
    Okej spännande! Vad kostar det? Jag har heller inga symptom (förutom utebliven mens haha) så vågar inte tro på det helt. Men ska härda ut! 23 januari har jag mitt första fysiska besök iaf och då tar dom blodprov iallafall så då får man det väl bekräftat också haha.
  • Ananans

Hej igen! Nu är jag i vecka 8+4 (enl apparna)

I mitt senaste inlägg här skrev jag om hur jag skulle dölja detta för familjen under julen. Vi åkte iväg och bodde alla hos en släkting 7h bort under en vecka, så jag kunde inte välja vilken mat vi skulle äta och var orolig för hur jag skulle dölja att jag inte dricker.

Men det gick så bra! Har som tur är inte mått så illa så har kunnat äta det mesta, när det bjudits på saker man ej kan äta har jag bara fyllt tallriken med annat och ingen har tänkt på det. På julmiddagen drack jag alkoholfri öl men när jag tackade nej till snaps så tyckte brorsan att det var mesigt och hällde upp ändå. Jag fejkdrack den (höll upp glaset mot munnen efter varje snapsvisa och tog sedan med glaset och hällde ut i köket).

Tror verkligen ingen misstänkte nåt. 

Symptom: Drömmer mycket, gasig, lite tröttare, ev lite illamående innan jag får i mig frukost på morgonen. Annars ingenting! Är sugen på att köpa ett CB med veckoindikator pga nyfiken men sambon tycker jag ska hålla ut till ultraljudet 23 januari.. Måste jobba på mitt tålamod hehe

• Ananans

Hej allihopa! 

Jag går fortfarande och tvekar på om jag ens är gravid. Har så få symptom fortfarande och har 1 vecka och 4 dagar kvar till mitt besök hos barnmorskan. Därefter ska vi boka KUB.. så det är fortfarande länge tills man får se om det faktiskt är nåt där!  Så svårt att vänta! 

Hur har ni andra det? Har ni gjort ultraljud redan?

• Ananans
    Mammatill2,  4/8 3e barnet
    Saltakatten, 7/8, 3:e barnet
    Lina98, 12/8, första barnet 
    Blåklocka, 14/8, första barnet 
    hannabanana, 14/8 4:e barnet
    uddan99, 22/8, första barnet
    rosen91(Gravidmednummer3), 28/8, 3:e barnet
    Ananans, 11-14/8, första barnet

Skriver 11-14/8 för alla mina appar säger olika. Blir spännande att få veta mer exakt om ett par veckor när det blir ultraljud!
Svar på tråden BF Augusti 2025