Inlägg från: MammatillMatti |Visa alla inlägg
  • MammatillMatti
    Arconia skrev 2024-12-08 21:03:34 följande:

Är det något som funderat på när de ska berätta för närmsta familjen eller vänner?

Jag är helt rookie på det här känner jag, det finns väl inget sätt man "borde" göra väl? Har tänkt att runt vecka 12, främst för att det man ofta hör folk säga att de väntar tills osv, men också för att det vore fint att få behålla det för oss själva ett tag. MEN, nu är ju julen nära inpå, och det vore så fint att få berätta då eftersom hela närmsta familjen är samlad. Är det något annan som tänkt på det här redan? Glad

Vi har berättat för några redan hehe, kör på om det känns rätt! 😊
  • MammatillMatti
    Jullis94 skrev 2024-12-09 07:24:00 följande:

Vi ska berätta på julafton för bådas familjer, ge en julklapp med body och ett vykort där det står ?är på semester just nu etc? 🤭 

Vad har ni alla för symptom just nu? Hoppas tiden går fort 🙏🏼

Jag har molande värk mestadels, lite känningar i brösten & ökad urinering. Lite humörsvängningar & imorse hade jag lite diffust illamående. 🤗
  • MammatillMatti

Hoppas denna frågan inte oroar någon! 

Någon som har koll på när blödningen sätter igång OM man får missfall? Är det direkt, någon/några dagar efter, timmar efter? MA är ju ovanligt och undrar därför efter ett ?vanligt? missfall hehe. Jag tänker när man kan känna sig säker att hjärtat börjat slå 💞

• MammatillMatti
    Hannabananas skrev 2024-12-10 10:10:26 följande:

jag har haft två.

På mig har det aldrig satt igång direkt. Jag har fått små blödningar typ bara rosa på toapappret , sen har det slutat några dagar sen kommit tillbaka igen Och efter nån vecka satt igång ordentlig. 

min första graviditet fick jag MA och då hade jag nån liten blödning så var vi på ultraljud i v 7 och då hittades ingen hjärtslag och den avstannat i v 4-5,

sen mina 3 graviditeter som resulterat i 3 fina barn så har jag fått små blödningar där med och allt varit bra. Men känslan när jag haft missfall är att jag känt på mig att nåt varit fel.
    Denna graviditet har jag nu fått rosa flytning precis efter BIM, är såklart nervös men min magkänsla känns rätt så hoppas på det bästa ☺️
    vi kommer boka ultraljud i v 7-8 bara för att se att allt är ok, då jag har MA i bagage.

Tack för svar! Så flytningarna kommer på en gång för dig och sedan sätter det igång helt någon vecka senare? Då verkar man eventuellt få en indikation iaf, även om flytningar är vanligt också? Hur har du känt av att något varit fel?

Så om ingen flytning/blödning kommer bör det vara lugnt? Fick ingen förra graviditeten och ingen hittills heller.  

Hoppas allt går vägen för dig och att ultraljudet blir en fin stund med ett tickande hjärta 🙏🏼

• MammatillMatti
    Anonym (Saltakatten) skrev 2024-12-10 11:25:26 följande:

Mitt missfall startade med rosa flytningar i 2-3 dagar som sen övergick till kraftiga blödningar och smärta. 

Finns ju tyvärr inga garantier för nåt, men chansen att få en bebis är ju betydligt högre än risken för missfall och för varje vecka minskar risken att det blir missfall 🙏🏻😊 Man får försöka tänka så. 

Tack för svar! 

Så är det ju, är väl ca 10% risk nu i vecka 7 (6+0) vilket känns betryggande ❤️
    Då är det ju 90% chans att allt går bra. 

• MammatillMatti
    uddan99 skrev 2024-12-10 13:15:58 följande:

Hej! Hoppar in här. Plussade igår på ÄL+9. jag är 25 år gammal, detta är vår första graviditet som sjukt nog tog sig på första försöket! 

Men nu mitt i glädjen gpr jag istället runt och oroar mig för mf. Har molvärk i mage och rygg sedan några dagar tillbaka och är hela tiden livrädd för att det är mensen som ska komma. Känns liksom för bra för att vara sant att det ska ha gått på första försöket.

Jag plussade på första försöket förra graviditeten och ut kom en frisk pojke så absolut kan det vara så enkelt! 🥰
    Denna gången tog det sig på försök 3 💞
  • MammatillMatti

Grattis till plusset!! Min molvärk har avtagit lite & är inte lika ihållande som innan, en annan typ av karaktär med. Den kittlas typ ibland haha! 

Lina98 skrev 2024-12-10 15:20:48 följande:

Hej på er!
    Jag ansluter mig också till gänget. Jag har bf 12/8 och är idag i vecka 5 (4+6). 
    vi har försökt få barn i 2,5 år men aldrig sett ett plus före nu. Detta var vår 4e insättning via IVF. 

Jag har haft molvärk sedan jag plussade v4 (3+5) och ont i brösten. Är så galet orolig att det inte ska gå vägen. Har inte känt samma molvärk nu på två dagar, är det någon annan som också upplevt att molvärken avtagit? 

• MammatillMatti
    uddan99 skrev 2024-12-11 09:56:50 följande:

Tips för att hantera molvärk?

Jag testade väldigt tidigt och är på BIM-3. Har så svårt att hantera den här molvärken som jag har haft sen typ ÄL+6 för det känns hela tiden som att mensen ska komma och att det ska ha varit en kemisk graviditet. Jag brukar inte vanligtvis ha mensvärk innan mensen kommer och den brukar vara mycket kraftigare men jag är så himla orolig. Nu strålar den även ut mot ryggen vilket vanlig mensvärk inte gör på mig. 

Det känns som att det liksom är för tidigt för att jag ska känna graviditetssymtom och att det därför måste vara något annat 😫 

Jag hade som mest molvärk omkring bim-veckan och blivit mer sällan efter det, är i vecka 6+0 och nu kommer den varannan dag några gånger den dagen typ. 

Tycker det låter normal, skulle inte oroa mig ❤️🙏🏼

Svar på tråden BF Augusti 2025