• Anonym (V)

Använder ni handsprit hemma?

Har ni också en flaska handsprit stående vid handfatet hemma? Många hade vid pandemin men verkar slutat med det. Läste nyligen att handtvål inte kan ta bort all smitta, så därför bör man komplettera. Enkel åtgärd om man kan undvika att bli smittad av någon ohyra tänker jag. 

• Svar på tråden Använder ni handsprit hemma?
  • Anonym (Gre)

Använder inte handsprit hemma. 

Har en vän som använder handsprit jämt, hemma, hos vänner, familj, ute etc. Hon spritar av handfatet och toaletten hemma hos de hon känner innan hon sätter sig. Hemma städar hon i princip var dag. Kan säga som så att hon blir sjuk väldigt ofta. Är hon med vänner ute på tex krogen så blir hon garanterat nästan alltid sjuk efteråt medans vi andra inte känner av nåt. Antagligen är hon för ren utav sig och har inte mycket av immunförsvar som klarar av det som vi andra gör. 

• Mayjel

Jag har en handgel i lägenheten men brukar inte använda den så ofta, kanske en gång när jag kommit hem och tvättar mina händer från alla bakterier som man fått på sig ute i det offentliga. 

Har en liten flaska handsprit i väskan och använder denna ibland innan jag gosar med katterna på min gård. Detta är dock mer för deras skull än min egen. Är inte rädd för katternas bakterier utan mer att jag ska smitta dem med något. 

• Anonym (jobb)
    Anonym (Nja) skrev 2024-11-25 13:40:21 följande:

Till er som raljerar kring handsprit, corona och att ni minsann lever ändå - andra kanske INTE gör det för att friskare människor har varit oförsiktiga.

Alltså, en allvarlig, dödlig infektion som Corona var i början, det är ju en sak. Men att hålla på med handsprit hemma i vardagen för att undvika lindriga infektioner det är inte alls detsamma.

Tvärtom så behöver vi utsättas för lite smittor av lindrigare sort för att utveckla immunitet. Det såg man tydligt strax efter pandemin, att folk blev jättesjuka av vanliga infektioner. Just för att man varit så skyddad och spritat så att man inte fått en enda förkylning på flera år så hade man ingen immunitet mot nåt. 
  • Anonym (Nja)
    Anonym (jobb) skrev 2024-11-25 14:08:30 följande:
    Alltså, en allvarlig, dödlig infektion som Corona var i början, det är ju en sak. Men att hålla på med handsprit hemma i vardagen för att undvika lindriga infektioner det är inte alls detsamma.

Tvärtom så behöver vi utsättas för lite smittor av lindrigare sort för att utveckla immunitet. Det såg man tydligt strax efter pandemin, att folk blev jättesjuka av vanliga infektioner. Just för att man varit så skyddad och spritat så att man inte fått en enda förkylning på flera år så hade man ingen immunitet mot nåt. 
    Jag har inte sagt något annat heller. Dessutom, efter att ha googlat, så har jag också lärt mig att handsprit inte hjälper mot magsjuka så frågan är egentligen vad man behöver den till. Corona var, och är fortfarande för många, en dödlig sjukdom där handsprit har en roll att fylla. Att raljera över det som vissa i tråden gör tycker jag är rätt magstarkt med tanke på hur många som har dött.
  • klyban

Använde lite under den initiala fasen av COVID-19, sen när det blev så uppenbart att det var en droppsmitta.
    Så slutade jag med detta, och även tvätta händerna mycket ofta.

Som en nämnde magsjuka, ja, det skulle definitivt får mig använda handsprit och först efter jag tvättat händerna.

För det kan man verkligen vara utan om denna lilla sak att tvätta händer och desinficera sig kanske hjälper.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Hell no!)
    Anonym (Nja) skrev 2024-11-25 13:40:21 följande:

Till er som raljerar kring handsprit, corona och att ni minsann lever ändå - andra kanske INTE gör det för att friskare människor har varit oförsiktiga.

Vad hjälper det att jag har handsprit hemma om jag ser till att tvätta händerna ordentligt istället vilket på många sätt är mer effektivt? Jag arbetar inte inom vården, där förstår jag att det behövs handsprit, men hemmatill, nä. 

Under pandemin höll jag avstånd, hade munskydd, var visserligen på kontoret men reste inte under rusningstid och höll mig hemma om jag kände mig dålig. Jag har under de senaste 4 åren åkt på skiten två gånger. Första gången var jag utslagen i en vecka. Men mer sjuk än annars? Nope. Är det synd om alla som förlorat närstående? Absolut.
  • Anonym (Nja)
    Anonym (Hell no!) skrev 2024-11-25 14:40:15 följande:
    Vad hjälper det att jag har handsprit hemma om jag ser till att tvätta händerna ordentligt istället vilket på många sätt är mer effektivt? Jag arbetar inte inom vården, där förstår jag att det behövs handsprit, men hemmatill, nä. 

Under pandemin höll jag avstånd, hade munskydd, var visserligen på kontoret men reste inte under rusningstid och höll mig hemma om jag kände mig dålig. Jag har under de senaste 4 åren åkt på skiten två gånger. Första gången var jag utslagen i en vecka. Men mer sjuk än annars? Nope. Är det synd om alla som förlorat närstående? Absolut.
    Så tar du kål på coronavirus | SVT Nyheter

Fakta om handsprit och tvål

* Både tvätt med tvål och vatten och handsprit har god effekt mot coronavirus.

* Handsprit har sämre effekt om händerna är synligt eller kännbart smutsiga.

* Det finns olika sorters handsprit. När det gäller att angripa coronaviruset har allla som finns ute i den svenska handeln effekt.

• Meddelande borttaget
  • Anonym (O)
    Anonym (Nja) skrev 2024-11-25 14:24:33 följande:
    Jag har inte sagt något annat heller. Dessutom, efter att ha googlat, så har jag också lärt mig att handsprit inte hjälper mot magsjuka så frågan är egentligen vad man behöver den till. Corona var, och är fortfarande för många, en dödlig sjukdom där handsprit har en roll att fylla. Att raljera över det som vissa i tråden gör tycker jag är rätt magstarkt med tanke på hur många som har dött.
    Tänker du att alla som läser här ska känna sig skyldiga och må dåligt för att någon kan ha dött i covid för att de inte har en spritflaska på handfatet?
  • Anonym (Cc)

Ja det har jag, men det är för en i familjen bär på multiresistenta bakterier och inte vi andra.

Svar på tråden Använder ni handsprit hemma?