• Anonym (mamma)

Ny partner - barn sover i sängen

Jag har sedan i somras träffat en ny partner. En av oss har barn varannan veckan och en av oss ca 5 dagar i veckan. Så vi får ca 3 kvällar / nätter varannan vecka då det är bara vi två. Det funkar jättebra, även om vi saknar varandra mycket det andra nätterna. Vi har även börjat träffas då och då med barnen och det funkar jättebra, men då utan att sova över. 

Både mitt och hans yngsta barn brukar sova i vår säng. Dom är 8 och 10 år gamla. Det är jättemysigt tycker vi båda och värdesätter mycket. Vi ser att det är en period nu när barnen är små och dom kommer inte vilja sova med oss för alltid. 

Vi är ju även måna om att barnen ska komma i första hand och inte känna sig undanskuffade. 

Hur hade ni gjort med övernattning? Det är ju lite besvärligt att alltid åka hem och sova när barnen är hemma. Barnen är även stora nog att förstå att vi sticker hem för deras skull, så kanske dom till och med känner att dom ställer till med besvär för oss. (vi har fått lite hintar om det men inte direkt pratat med dom om det)

• Svar på tråden Ny partner - barn sover i sängen
  • Anonym (Lisa)

Ja vill ni ha stora barn sovandes i er säng så är de bara att lägga ner kärlekslivet 

• Jemp

Synka barnens veckor med varandra så har ni även mer barnfri tid. 

• Anonym (C)

Ni har ju gjort det extra knepigt för er i och med att ni inte har samma barnfria vecka. Fixa det så löser sig väl resten.

Ni bör kanske fundera på att vänja av barnen med att sova i era sängar också. 

• Anonym (J)

Jag har sovit länge med mina barn , sover fortfarande med min snart 3-åring , mellanbarnet till 5 och äldsta ibland tills hon var i 7-8-årsåldern , tycker  det var lite längre men hon hade svårt att sova själv och var ensambarn länge..

Men jag tycker absolut att 8 och 10-åringar borde kunna sova själva , känns kanske lite konstigt att sova med ett så stort barn och en partner. När jag sov med min äldsta när hon var så stor var jag själv. Alla gör ju som de vill såklart men tror det skulle bli lättare för er om barnen börjar sova själva.

• Anonym (Kimchi)

Håll barnperspektivet högt. Introducera för snabbt och ha partnern hemma mer som gäst på middag bör dröja ett tag. Playdates i offentlig miljö. Absolut inga andra barn än de egna i sängen och då ingen partner. Pyjamas är ett måste. De får helt enkelt sova i sina egna sängar. De ska vara trygga med det. Väldigt långt in i relationen kan partnern anta rollen som bonus. Fortfarande en främling. Sex får ni syssla med med när ni är ensamma. Skynda långsamt. Det är inte barnen som valt att skaffa ny partnern. Tänk på att du kräver att de ska gilla läget.

• Anonym (Kimchi)

Håll barnperspektivet högt. Introducera för snabbt och ha partnern hemma mer som gäst på middag bör dröja ett tag. Playdates i offentlig miljö. Absolut inga andra barn än de egna i sängen och då ingen partner. Pyjamas är ett måste. De får helt enkelt sova i sina egna sängar. De ska vara trygga med det. Väldigt långt in i relationen kan partnern anta rollen som bonus. Fortfarande en främling. Sex får ni syssla med med när ni är ensamma. Skynda långsamt. Det är inte barnen som valt att skaffa ny partnern. Tänk på att du kräver att de ska gilla läget.

• Anonym (mamma)
    Skanemannenn skrev 2024-11-25 11:24:54 följande:

Är inte 10åringen lite för stor för att sova i er säng?

Han trivs med det. Han kommer ju säga till nån dag att han vill sov på sitt rum. Vi har båda även äldre barn som sover i egen säng. 
  • Anonym (Luke)
    Anonym (mamma) skrev 2024-11-25 21:15:33 följande:
    Han trivs med det. Han kommer ju säga till nån dag att han vill sov på sitt rum. Vi har båda även äldre barn som sover i egen säng. 
    Helt rätt!

Låt barnen få sova. Jättebra att de får vänja sig att vara nära andra människor. Människan har samso it I alla tider. Fullständigt onaturligt att lämna ett barn att sova ensam. 
  • Anonym (mamma)
    Jemp skrev 2024-11-25 07:16:32 följande:

Synka barnens veckor med varandra så har ni även mer barnfri tid. 

Det kan vi men dels har vi båda barnen mer än halvtid, dels bor vi en bit från varandra och vill gärna kunna ses även när vi har barnen. Alltså utan att ta med barnen. Barnen verkar gilla det. 
Svar på tråden Ny partner - barn sover i sängen