Inlägg från: Anonym (mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (mamma)

Ny partner - barn sover i sängen

Jag har sedan i somras träffat en ny partner. En av oss har barn varannan veckan och en av oss ca 5 dagar i veckan. Så vi får ca 3 kvällar / nätter varannan vecka då det är bara vi två. Det funkar jättebra, även om vi saknar varandra mycket det andra nätterna. Vi har även börjat träffas då och då med barnen och det funkar jättebra, men då utan att sova över. 

Både mitt och hans yngsta barn brukar sova i vår säng. Dom är 8 och 10 år gamla. Det är jättemysigt tycker vi båda och värdesätter mycket. Vi ser att det är en period nu när barnen är små och dom kommer inte vilja sova med oss för alltid. 

Vi är ju även måna om att barnen ska komma i första hand och inte känna sig undanskuffade. 

Hur hade ni gjort med övernattning? Det är ju lite besvärligt att alltid åka hem och sova när barnen är hemma. Barnen är även stora nog att förstå att vi sticker hem för deras skull, så kanske dom till och med känner att dom ställer till med besvär för oss. (vi har fått lite hintar om det men inte direkt pratat med dom om det)

• Svar på tråden Ny partner - barn sover i sängen
  • Anonym (mamma)
    Skanemannenn skrev 2024-11-25 11:24:54 följande:

Är inte 10åringen lite för stor för att sova i er säng?

Han trivs med det. Han kommer ju säga till nån dag att han vill sov på sitt rum. Vi har båda även äldre barn som sover i egen säng. 
  • Anonym (mamma)
    Jemp skrev 2024-11-25 07:16:32 följande:

Synka barnens veckor med varandra så har ni även mer barnfri tid. 

Det kan vi men dels har vi båda barnen mer än halvtid, dels bor vi en bit från varandra och vill gärna kunna ses även när vi har barnen. Alltså utan att ta med barnen. Barnen verkar gilla det. 
  • Anonym (mamma)
    Anonym (C) skrev 2024-11-25 09:37:13 följande:

Ni har ju gjort det extra knepigt för er i och med att ni inte har samma barnfria vecka. Fixa det så löser sig väl resten.

Ni bör kanske fundera på att vänja av barnen med att sova i era sängar också. 

Varför det ?  Det vi funderar på är om set kan vara ok om jag sover över i barnets rum. Eller om vi försöker fixa gästrum. 
  • Anonym (mamma)
    Anonym (Men nej) skrev 2024-11-25 21:59:13 följande:

LÅT INTE DITT BARN LIGGA OCH SOVA I SAMMA SÄNG SOM DIN NYA PARTNER. VARNING!!

kanske mindre risk men inte värt att chansa!

Ok. nej det har vi intte tänkt. Jag har inte heller tänkt sova i samma säng som hans barn. Känns som för stor risk att han upplever det som närgånget och obekvämt. 
  • Anonym (mamma)
    Anonym (Nono) skrev 2024-11-26 04:54:35 följande:
    Men snälla, som en annan gäst?
    Nej, sov inte kvar utan visa att du vill vara hans partner, inte en "gäst" i huset.
    Och, gör likadant hos dig.

Så stora barn ska inte sova i föräldrarnas sängar.

Har varit med om liknande, pappan hans son på 6-7 år och jag i samma säng. Det var ett stort misstag!
    Men, ännu värre hade det varit om jag behandlats som en vanlig gäst och fått en barnsäng i ett separat rum.

Nej, partners med bortklemade barn är ett big nono.
    Intressant. Vad hände och vad var problemet? 
    Ja vi har bortklemade barn. Samtidig som vi båda ställer relativt mycket krav på barnen. vi är förvånansvärt lika på det. 
  • Anonym (mamma)
    Anonym (Kimchi) skrev 2024-11-25 11:08:25 följande:

Håll barnperspektivet högt. Introducera för snabbt och ha partnern hemma mer som gäst på middag bör dröja ett tag. Playdates i offentlig miljö. Absolut inga andra barn än de egna i sängen och då ingen partner. Pyjamas är ett måste. De får helt enkelt sova i sina egna sängar. De ska vara trygga med det. Väldigt långt in i relationen kan partnern anta rollen som bonus. Fortfarande en främling. Sex får ni syssla med med när ni är ensamma. Skynda långsamt. Det är inte barnen som valt att skaffa ny partnern. Tänk på att du kräver att de ska gilla läget.

Du menar att nu efter 5 månader är det fortfarande för tidigt att träffas hemma när barnen är hemma? 

Pyjamas brukar vi visserligen ha men det förstår jag inte hur det kom in i bilden. 

jag kräver inte att dom ska gilla läget. Skulle det inte kännas bra för barnen skulle vi hellre bara träffas när vi är barnfria. Barnen kommer i första hand. 

skulle mest höra om ni ser problem med att partnern sover i gästsängen. kanske för tidigt än ? 

• Anonym (mamma)
    Anonym (J) skrev 2024-11-26 12:46:03 följande:
    Tycker inte det är för tidigt att träffas när barnen är hemma men är det inte bättre att barnen sover i egna sängar än att partnern sover i gästsängen? Hade förstått om barnen var små, hade jag blivit singel nu och träffat någon ny (skulle iförsej verkligen inte hända nu eftersom jag är höggravid) hade jag ändå sovit med sonen som är snart 3 och partnern hade fått sova nån annanstans eller antagligen inte sova över. Men hade det varit stora barn skulle jag sovit med partnern och låtit dom sova själva. Om vi hade träffats tillräckligt länge för att han skulle träffa barnen alltså. 
    Bättre för vem? 
  • Anonym (mamma)

Ingen v oss gillar tanken på att skuffa ut barnen ur sängen. Vi vill hitta andra lösningar helst. 

• Anonym (mamma)
    Ikaros12 skrev 2024-11-26 16:35:03 följande:

Då skulle jag prata med barnen om vikten av att lära sig att sova själv, då det uppstår situationer i livet då de behöver kunna det. Inte för att de inte får sova med er. Sedan skulle jag börja träna på det när ni är hemma och de fortfarande kan komma till er. Om ni känner att det behovs.

Jag tänker också att det beror på vad ni har för möjliga barnvakter. Hur trygga ni och barnen är med barnvakten. Det blir ofta ängsligt vid läggning då det finns barnvak. Men jag har aldrig hört barn som farit illa för att de då och då måste sova själva då de har barnvakt. Av just den anledningen att de behöver sova själva. Säg att en morförälder är barnvakt som barnet är tryggt med. Då kommer det gå jättebra tills det är dags att sova. Först då blir barnet oroligt och vill prata med dig. Är du då trygg, frågar vad den har gjort för roligt på kvällen och säger att allt kommer att gå bra, samt att barnvakten visar det. Så kommer barnet till slut att somna. kanske i soffan. När barnet vaknar kommer det att vara som vanligt igen och de leker med morföräldrarna tills föräldrarna kommer. Inte bara det. Barnets självförtroende kommer att öka. 

Det var inte det svaret jag förväntade mig. Vi har inget behov av barnvakt eftersom barnen kan vara hos den andre föräldern eller med äldre syskon. Så svårt att förklara vikten av att sova själv.

Vi har båda flera äldre barn som också sovit med oss föräldrar mer eller mindre under många år, men dom är nu tonåringar och vill ABSOLUT INTE sova med oss. En av dom kan tänka sig att komma in ibland. Ingen har vi "lärt" att dom ska sova själva. Det har kommit naturligt. 
  • Anonym (mamma)
    Ikaros12 skrev 2024-11-26 16:44:16 följande:

Barnen tycker säkert att det känns jättefarligt att sova utan er, då de inte har mycket erfarenhet av annat. Ni vet däremot att det inte är farligt. Då är det ni som behöver trygga upp barnen i det,  så att de kan få uppleva att det går bra.

När det gäller ett av barnen har du rätt att han är kanske orolig av sig och behöver extra trygghet i olika sammanhang. Där övar vi på självständighet i olika former och just nattsömnen känns inte som prio. Dock sover han själv utan problem om man bara ligger med tills han somnat.
    Det andra barnet sover själv ibland och sover gärna hos kompisar. Där handlar det mest om en mysig vana vi inte vill bryta PGA en ny partner. 
Svar på tråden Ny partner - barn sover i sängen