• Anonym (J)

Ny partner - barn sover i sängen

Jag har sovit länge med mina barn , sover fortfarande med min snart 3-åring , mellanbarnet till 5 och äldsta ibland tills hon var i 7-8-årsåldern , tycker  det var lite längre men hon hade svårt att sova själv och var ensambarn länge..

Men jag tycker absolut att 8 och 10-åringar borde kunna sova själva , känns kanske lite konstigt att sova med ett så stort barn och en partner. När jag sov med min äldsta när hon var så stor var jag själv. Alla gör ju som de vill såklart men tror det skulle bli lättare för er om barnen börjar sova själva.

• Anonym (J)
    Anonym (mamma) skrev 2024-11-26 12:29:26 följande:

Du menar att nu efter 5 månader är det fortfarande för tidigt att träffas hemma när barnen är hemma? 

Pyjamas brukar vi visserligen ha men det förstår jag inte hur det kom in i bilden. 

jag kräver inte att dom ska gilla läget. Skulle det inte kännas bra för barnen skulle vi hellre bara träffas när vi är barnfria. Barnen kommer i första hand. 

skulle mest höra om ni ser problem med att partnern sover i gästsängen. kanske för tidigt än ? 

Tycker inte det är för tidigt att träffas när barnen är hemma men är det inte bättre att barnen sover i egna sängar än att partnern sover i gästsängen? Hade förstått om barnen var små, hade jag blivit singel nu och träffat någon ny (skulle iförsej verkligen inte hända nu eftersom jag är höggravid) hade jag ändå sovit med sonen som är snart 3 och partnern hade fått sova nån annanstans eller antagligen inte sova över. Men hade det varit stora barn skulle jag sovit med partnern och låtit dom sova själva. Om vi hade träffats tillräckligt länge för att han skulle träffa barnen alltså. 
  • Anonym (J)
    Anonym (mamma) skrev 2024-11-26 12:49:45 följande:
    Bättre för vem? 
    För alla skulle jag nog säga , har ni tänkt att leva tillsammans allihop sen så tror jag det är bättre att vänja barnen vid att de vuxna sover tillsammans.
    Och så tror jag att barnen är tillräckligt stora för att sova själva. Jag sov som sagt med mina barn länge också och sover med yngsta (snart 3) nu men är man 8 och 10 känns det som att det är dags att lära sig att sova själv , kanske föräldern kan vara med och ligga i sängen när de ska sova isåfall. Eller att de sover i en egen säng eller madrass i samma rum först. 

Tänker att när barnen tar hem kompisar eller berättar i skolan att de sover med föräldrarna kanske de kan bli retade.. och i den åldern börjar ju barn sova över hos kompisar också, min 8-åring har nyss börjat göra det. Jag skulle själv tyckt det hade känts konstigt att sova med en 10-åring utom typ om man sover på hotell eller sover över hos nån eller så..eller nån enstaka natt hemma.. och jag skulle tyckt det kändes konstigt att sova med mina föräldrar när jag var 10. Men ni gör såklart som ni vill.
Svar på tråden Ny partner - barn sover i sängen