• Anonym (Hej)

Kan försäkringskassan tvinga en person att ha sjukersättning?

Min handläggare säger att jag måste ansöka om sjukersättning då jag varit sjukskriven så länge och vården har ingen mer behandling.

Men han har ju godkänt sjukskrivningen precis för ett halvår framåt. Varför gjorde han det om jag inte får vara sjukskriven mer? Eller får jag det och han bara tycker detta liksom?

Visste inte vad jag skulle svara. Jag vet inte om jag vill ansöka om någon sjukersättning. Kommer handläggaren göra det om inte jag gör det?

Och jag ber er, svara bara om ni faktiskt vet hur lagen är eller tex själva varit i samma situation, är ni snälla. Gissningar och tyckanden hjälper mig inte.

• Svar på tråden Kan försäkringskassan tvinga en person att ha sjukersättning?
  • Anonym (Nej)

Nej, det finns ingen som kan tvinga dig att ansöka och din handläggare kan så klart inte göra detta åt dig heller. Varför vill du inte ha sjukersättning?

• Anonym (Hej)
    Anonym (Nej) skrev 2024-11-24 11:05:34 följande:

Nej, det finns ingen som kan tvinga dig att ansöka och din handläggare kan så klart inte göra detta åt dig heller. Varför vill du inte ha sjukersättning?

Jag tycker det är bra som det är nu
  • Anonym (Coco)

Varifrån får du pengar?

• Anonym (Hej)
    Anonym (Hej) skrev 2024-11-24 11:07:42 följande:
    Eller alltså inte bra, vill helst jobba som vanligt men det kan jag ju inte. Men bra med sjukpenningen
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Hej) skrev 2024-11-24 11:07:42 följande:
    Men du skulle ju få pengar då? Hur försörjer du dig annars?
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Hej) skrev 2024-11-24 11:10:04 följande:
    Eller alltså inte bra, vill helst jobba som vanligt men det kan jag ju inte. Men bra med sjukpenningen
    Ok, men den tar ju slut när sjukskrivningen tar slut. En sjukersättning är långsiktig. Vad ska du leva av sedan, med tanke på att du inte kan jobba? Och tydligen inte kommer kunna göra det i framtiden heller, iaf inte på heltid.
  • Anonym (Hej)
    Anonym (Coco) skrev 2024-11-24 11:08:25 följande:

Varifrån får du pengar?

Ja alltså när jag som jag skrev får sjukskrivningen godkänt så menar jag att jag får sjukpenning. Ursäkta om jag var otydlig.
  • Anonym (Coco)

Varför ska du vara sjukskriven?
    Du kan ha ett sjukintyg men inte ha med försäkringskassan att göra om du inte behöver det för jobb eller pengar.

• Anonym (Hej)
    Anonym (Nej) skrev 2024-11-24 11:11:31 följande:
    Ok, men den tar ju slut när sjukskrivningen tar slut. En sjukersättning är långsiktig. Vad ska du leva av sedan, med tanke på att du inte kan jobba? Och tydligen inte kommer kunna göra det i framtiden heller, iaf inte på heltid.
    Sjukskrivningen kommer inte ta slut så länge läkaren sjukskriver mig och han verkar inte ha något emot det
  • Anonym (Hej)
    Anonym (Coco) skrev 2024-11-24 11:11:55 följande:

Varför ska du vara sjukskriven?
    Du kan ha ett sjukintyg men inte ha med försäkringskassan att göra om du inte behöver det för jobb eller pengar.

Eftersom jag inte kan jobba, då får jag sjukpenning av försäkringskassan 
Svar på tråden Kan försäkringskassan tvinga en person att ha sjukersättning?