• Anonym (Hej)

Kan försäkringskassan tvinga en person att ha sjukersättning?

Min handläggare säger att jag måste ansöka om sjukersättning då jag varit sjukskriven så länge och vården har ingen mer behandling.

Men han har ju godkänt sjukskrivningen precis för ett halvår framåt. Varför gjorde han det om jag inte får vara sjukskriven mer? Eller får jag det och han bara tycker detta liksom?

Visste inte vad jag skulle svara. Jag vet inte om jag vill ansöka om någon sjukersättning. Kommer handläggaren göra det om inte jag gör det?

Och jag ber er, svara bara om ni faktiskt vet hur lagen är eller tex själva varit i samma situation, är ni snälla. Gissningar och tyckanden hjälper mig inte.

• Svar på tråden Kan försäkringskassan tvinga en person att ha sjukersättning?
  • Anonym (Hej)
    Anonym (Nej) skrev 2024-11-24 11:05:34 följande:

Nej, det finns ingen som kan tvinga dig att ansöka och din handläggare kan så klart inte göra detta åt dig heller. Varför vill du inte ha sjukersättning?

Jag tycker det är bra som det är nu
  • Anonym (Hej)
    Anonym (Hej) skrev 2024-11-24 11:07:42 följande:
    Jag tycker det är bra som det är nu
    Eller alltså inte bra, vill helst jobba som vanligt men det kan jag ju inte. Men bra med sjukpenningen
  • Anonym (Hej)
    Anonym (Coco) skrev 2024-11-24 11:08:25 följande:

Varifrån får du pengar?

Ja alltså när jag som jag skrev får sjukskrivningen godkänt så menar jag att jag får sjukpenning. Ursäkta om jag var otydlig.
  • Anonym (Hej)
    Anonym (Nej) skrev 2024-11-24 11:11:31 följande:
    Ok, men den tar ju slut när sjukskrivningen tar slut. En sjukersättning är långsiktig. Vad ska du leva av sedan, med tanke på att du inte kan jobba? Och tydligen inte kommer kunna göra det i framtiden heller, iaf inte på heltid.
    Sjukskrivningen kommer inte ta slut så länge läkaren sjukskriver mig och han verkar inte ha något emot det
  • Anonym (Hej)
    Anonym (Coco) skrev 2024-11-24 11:11:55 följande:

Varför ska du vara sjukskriven?
    Du kan ha ett sjukintyg men inte ha med försäkringskassan att göra om du inte behöver det för jobb eller pengar.

Eftersom jag inte kan jobba, då får jag sjukpenning av försäkringskassan 
  • Anonym (Hej)

Anonym (FK) skrev 2024-11-24 11:21:18 följande:

Ja FK kan tvinga över personer på sjukersättning istället för sjukpenning när de ser att arbetsförmågans nedsättning är stadigvarande. De är skyldiga att göra det. 

sjukpenning är för de som förväntas komma åter i arbete. Sjukersättning är för de som inte kommer komma tillbaka. 

så ja, du har inget val i det. 

Jag vet inte vad som förväntas om arbete, han sa inget om det.

Med tvinga menar jag typ om det är olagligt att jag inte ansöker när de säger att jag ska?

Jobbar du på FK? Ni måste ju gå efter någon lag som säger hur länge man kan vara sjukskriven?
  • Anonym (Hej)
    Fjäril kär skrev 2024-11-24 11:37:26 följande:
    Har du otur kan ditt ärende hamna hos en ny doktorn på Försäkringskassan och en ny handläggare som plötsligt anser något helt annat. Och då kan du riskera att nekas sjukskrivning för att dom vill att du testar arbete eller söker sjukersättning.   Detta händer faktiskt hyfsat ofta .

Kan du inte jobba mer ska du ha sjukersättning.  
    Jag har inte träffat någon ( gammal) doktor hos försäkringskassan 

Jag vet inte om jag kommer kunna jobba igen
  • Anonym (Hej)

Ok det blev för många inlägg att svara på. Hur ska man veta vem som har rätt? Det var färglagt bad er inte skriva om ni inte vet. Nu säger olika så någon vet ju inte men har ändå skrivit gissningar

• Anonym (Hej)
    Anonym (Sjukersättning) skrev 2024-11-24 11:36:50 följande:

Inte svar på din fråga men tänk på att sjukersättningen blir lägre om du väntar för länge. Då baseras den på sjukpenningen istället för din lön. Handläggningstiden för sjukersättning är dessutom lång så risken är att du står utan pengar om sjukpenningen inte förlängs sen. Har själv gått över till sjukersättning på fk:s initiativ. 

Det har redan gått många år så det är nog för sent att tänka så
Svar på tråden Kan försäkringskassan tvinga en person att ha sjukersättning?