• Anonym (Hej)

Kan försäkringskassan tvinga en person att ha sjukersättning?

Anonym (Sjukersättning) skrev 2024-11-24 12:43:21 följande:
    Jag råkade ut för samma så min sjukersättning baserades på förlängd sjukpenning. Tror att de går max 8år tillbaka i tiden. 

Vad gör du om du inte får sjukpenning när denna sjukskrivning är slut?
    Jag vet inte men sjukintygen är ju korrekt skrivna så grunderna för sjukpenning uppfylld. De går ju efter lagen
  • Anonym (Hej)
    Anonym (Lång handläggning) skrev 2024-11-24 13:05:18 följande:
    Läkaren verkar visst ha något emot att hålla på att skriva sjukintyg till dig. Det var ju därför han sade åt dig att söka sjukersättning. 

Men när man söker sjukersättning så måste man vänta länge på beslutet. Det var därför han skrev ett nytt intyg till dig nu, för annars får du inga pengar alls på flera månader.
    Nej jag har inte skrivit att läkaren sa det. Vet inte hur du läser nu.
  • Anonym (Hej)
    Anonym (Sjukersättning) skrev 2024-11-24 13:03:50 följande:
    Menar alltså sen, efter att sjukpenningsperioden du har nu löpt ut.
    Ja det är det jag också menar. Då kommer läkaren skriva ett nytt intyg som han skickar in, och det intyget måste ju uppfylla vissa grunder enligt lag för att kunna ge sjukpenning
  • Anonym (Hej)
    Anonym (Sjukersättning) skrev 2024-11-24 13:02:59 följande:
    Förstår hur du tänker men jag vet inte om man kan få fortsatt sjukpenning när fk anser att det är fel ersättning. Jag ville inte byta eftersom det medförde uppsägning från mitt jobb. Möjligt att de vilseledde mig rent lagmässigt men jag kände mig tvingad att byta. 
    Och det är väl lite det här jag också tänker, att man kan bli m vilseledd när man inte har koll på lagen. Därför jag tänkte som i trådstart att de bara tycker detta, men kan egentligen inte tvinga mig? Eller gör jag något olagligt om jag inte ansöker om sjukersättning när de säger det?
  • Anonym (Hej)
    mammatill6 skrev 2024-11-24 15:20:39 följande:

Även om du fått sjukskrivningen godkänd nu så är det inte säkert att det kommer bli så för all framtid. De gör ju hela tiden nya bedömningar och även om läkaren skriver ett bra intyg så kan en ny handläggare hos fk göra en annan bedömning.

Och det kan man i så fall överklaga, tänker jag. Eller be läkaren förtydliga, det hände en gång. De måste väl följa lagen om sjukintyget uppfyller grunderna för sjukpenning?
  • Anonym (Hej)
    Anonym (J) skrev 2024-11-24 14:53:38 följande:

Jag kan inte hitta någonstans att det är tvingande att ansöka om sjukersättning. Det kan omöjligt vara ett brott att avstå från att ansöka om en ekonomisk ersättning. 

Däremot kan ju din sjukpenning upphöra av olika skäl och då hade sjukersättning gett större trygghet.

Har man inte ett max antal dagar med sjukpenning? 

Jag funderar också på det, verkar ju inte så då jag har haft 10 år nu och har fortsättningsnivå, och har inte hittat någonting om max antal dagar ?
  • Anonym (Hej)
    Tyra myra skrev 2024-11-24 15:56:43 följande:

Är ingen expert på detta område men tror mig ha hyffsad insikt ändå.

Så här är det

Läkaren måste bedöma om det finns möjlighet för patienten att återgå i arbete efter sjukskrivningens slut

Om läkaren inte anser sig säkert veta detta kryssar hen ja i rutan.

Om läkaren vet att patienten aldrig kommer att kunna återgå till arbete kryssar hen nej

Om hen kryssar nej kommer en utredning om sjukersättning att inledas. Denna utredning kan ta väldigt lång tid, därför förlängs sjukskrivningen tills dess utredningen är klar.

I de fall läkaren är osäker och fortsätter sjukskriva och kryssa ja i rutan har försäkringsläkaren rätt att ändra läkarens kryss till nej och då avslutas sjukskrivningen och patienten kontaktas om att ansöka om sjukersättning.

Om man då inte ansöker om sjukersättning så blir man helt utförsäkrad och får inga pengar

Vilken försäkringsläkare? Nån sån har inte jag haft vad jag vet, bara en handläggare som godkänner sjukpenningen. Han är inte läkare utan socionom eller nåt sånt
  • Anonym (Hej)
    Anonym (Sjukersättning) skrev 2024-11-24 16:03:50 följande:
    Nä, olagligt kan det knappast vara. Snarare att det blir glapp i ersättningarna isåfall 
    Hur skulle det kunna bli glapp tänker du? Läkaren skriver rätt datum så det inte blir glapp.
  • Anonym (Hej)
    Tyra myra skrev 2024-11-24 17:13:23 följande:
    Försäkringsläkaren fungerar som kunskapsstöd för handläggarna. Försäkringsläkaren träffar aldrig den försäkrade (patienten) utan arbetar för myndigheten.  Försäkringsläkaren har också befogenhet att underkänna sjukintyg som behandlande läkare skriver.

Enda gång jag hörde talas om att de konsulterade någon egen läkare var allra första intyget, sen ringde handläggaren min läkare som muntligen förtydligade och då gick det igenom.

Och även handläggaren har befogenhet att underkänna intyget som grund för sjukpenning, så för det behövs ingen försäkringsläkare. Om någon av de underkänner så är ju sjukintyget inte tillräckligt enligt lagen. De går efter lagen i sina bedömningar.

• Anonym (Hej)
    Anonym (Hejsan) skrev 2024-11-24 17:36:45 följande:

Tänk på att man oftast får åka med pensionärsrabatt i kollektivtrafiken om man har sjukersättning. Det får man inte om man har sjukpenning. Man kan spara rätt mycket pengar. Det är inte alla som vet det.

Man måste logga in på försäkringskassan på mobilen med BankID och välja "Visa förmånsintyg" längst ner på sidan, om det kommer en kontrollant.

Det går nog att skriva ut förmånsintyget också.

Nu är det ju inte säkert att jag skulle få sjukersättning även om jag skulle ansöka men tack snälla, så omtänksamt inlägg. Skönt om du är nöjd med hur det gick för dig 
  • Anonym (Hej)
    Anonym (Sjukersättning) skrev 2024-11-24 18:27:20 följande:
    Om man ansöker ja. Är väl vad ts inte tänkt göra
    Vilken lag tänker du på som säger att man måste ansöka om sjukersättning för att kunna få sjukpenning?
  • Anonym (Hej)
    Tyra myra skrev 2024-11-24 19:20:08 följande:

Rådgivande Funktion: Förtroendeläkare fungerar som rådgivare och hjälper Försäkringskassans handläggare att förstå och värdera medicinsk information från hälso- och sjukvården

Ingen Direkt Patientkontakt: De undersöker inte själva patienterna utan baserar sina bedömningar på medicinska underlag och intyg från behandlande läka

Beslutsunderlag: Deras bedömningar används som underlag för beslut om rätt till ersättning eller stöd, men de fattar inte själva besluten.

Samverkan: De arbetar för att säkerställa ett gott samarbete mellan Försäkringskassan och de läkare som är verksamma inom dess område.

Vill du veta mer om någon specifik aspekt av deras arbete?

Du kan läsa om detta i socialförsäkringsbalken
    Socialförsäkringsbalk (2010:110) | Sveriges riksdag

Nu har tydligen din handläggare tagit beslutet att du inte kan återgå i arbete något som förtroendeläkaren säkert varit inkopplad i.  Sannolikheten att detta ska ändras genom något nytt läkarintyg är försvinnande liten. Om du inte ansöker om sjukersättning riskerar du att bli helt utan pengar. 

Så nej ingen kan tvinga dig att söka men alternativet är att bli utan försörjning.

Men det är ju samma sak som jag skriver? Det kokar ner till de medicinska informationen från vården alltså sjukintyget. Så om sjukpenning blir beviljad eller inte hänger på vad som står i det intyget. Annars hade något sjukintyg inte behövts för att kunna göra en bedömning om jag enligt lagen har rätt till sjukpenning eller ej. Och FK HAR beviljat sjukpenningen på det underlaget så det räckte tydligen.
  • Anonym (Hej)
    Tyra myra skrev 2024-11-24 20:51:19 följande:
    Ja, det räckte tills du får din sjukersättning. Annars skulle du ju bli ställd på bar backe.  Om handläggaren säger att du bör ansöka om sjukersättning har de säkert redan bestämt sig för att du inte kan återgå i arbete och då kan man inte få sjukpeng längre

Nej, det räcker tills det datumet som läkaren skrev i intyget.

Som sagt gissningar hjälper mig inte.

• Anonym (Hej)
    Sunflora skrev 2024-11-24 22:23:25 följande:

Handläggningstiden för att få sjukersättning är lång så du kommer behöva vara sjukskriven under tiden. Försäkringskassan kan inte tvinga dig men de kan dra in din sjukpenning om du vägrar dvs du får ingen ersättning alls. Man får börja jobba igen efter man fått sjukersättning det måste inte vara för alltid så du förlorar inget på att ansöka.

Enligt vilken lag så måste man söka sjukersättning för att ha rätt till sjukpenning?
  • Anonym (Hej)
    Anonym (S) skrev 2024-11-24 22:40:55 följande:

Försäkringskassan kan inte tvinga dig att ansöka om sjukersättning men de kan byta ut din sjukpenning mot sjukersättning. Om du uppfyller kriterierna för sjukersättning kommer du att få sjukersättning istället för sjukpenning. Sjukpenning är en tillfällig ersättning, så finns det inte möjlighet för dig att återgå till arbete pga sjukdom eller funktionsnedsättning är det sjukersättning som du ska ha.

Så jag behöver alltså inte ansöka om sjukersättning utan det kommer bytas ändå?
  • Anonym (Hej)
    Anonym (Slut) skrev 2024-11-25 01:59:32 följande:
    Att läkaren fortsätter sjukskriva spelar ingen roll, man kan bara ha sjukpenning ett visst tag sen är det sjukersättning eller återgå till arbete som gäller. Det är inte läkaren som bestämmer vilket du ska ha utan Försäkringskassan. Har själv gått igenom det
    Enligt vilken lag då?

Så du behövde inte ansöka om sjukersättning utan de bara bestämde att nu ska du ha det? Vilket år var det? Försökte du fortsätta söka sjukpenning men fick avslag på det och istället ett beslut om att du ska ha sjukersättning?
  • Anonym (Hej)
    Räkan77 skrev 2024-11-25 17:54:53 följande:

Hör av dig till Försäkringskassan och fråga om det är så att de har ändrat sin bedömning eller överväger att ändra sin bedömning till att du inte kommer kunna återgå till arbete. Om de avser att göra den bedömningen så har du väl två realistiska alternativ. Antingen så överklagar du avslaget som kommer om ett halvår eller så ansöker du om sjukersättning. Med tanke på att du inte har jobbat på flera år och inte är på gång med arbetsträning eller liknande så kommer dina chanser att få rätt i förvaltningsrätten vara ytterst små.

Vilket avslag? Som sjukintygen är skrivet så är det tillräckligt enligt lag för att ha rätt till sjukpenning, därför har de beviljat sjukpenning. De går efter lagen.
  • Anonym (Hej)
    Tyra myra skrev 2024-11-25 19:59:33 följande:
    Det handlar inte om gissningar utan om fakta. Det är försäkringskassan som bestämmer om sjukpenning inte läkaren.  Om Försäkringskassan anser att du inte kan återgå i arbete så kan de inte fortsätta betala ut sjukpenning, då påbörjar man en utredning om sjukersättning. Förhoppningsvis kan man med ledning av din läkares intyg då bevilja dig sjukersättning. I annat fall hänvisas du till arbetsförmedlingen.

Jag tror att du vinner på att visa dig positiv till sjukersättning. 
    Du gissade ju att de varit i kontakt med varandra. Har pratat med min handäggare han nämnde inget om att han pratat med någon försäkringsläkare eller vad du kallade det. Så det du skrev att de säkert varit i kontakt var bara en gissning från din sida och gissningar hjälper mig inte.
  • Anonym (Hej)
    Räkan77 skrev 2024-11-26 18:12:25 följande:
    Handläggaren behöver inte redovisa för dig vilka hen har varit i kontakt med inom Försäkringskassan eftersom det är en del av utredningsarbete. Handläggaren kan även ha pratat med kollegor, chef, jurist mm inom FK för att få vägledning.
    Precis, han KAN ha gjort det. Ni kan bara gissa för ni vet inte.
Svar på tråden Kan försäkringskassan tvinga en person att ha sjukersättning?