• Anonym (Hej)

Kan försäkringskassan tvinga en person att ha sjukersättning?

Min handläggare säger att jag måste ansöka om sjukersättning då jag varit sjukskriven så länge och vården har ingen mer behandling.

Men han har ju godkänt sjukskrivningen precis för ett halvår framåt. Varför gjorde han det om jag inte får vara sjukskriven mer? Eller får jag det och han bara tycker detta liksom?

Visste inte vad jag skulle svara. Jag vet inte om jag vill ansöka om någon sjukersättning. Kommer handläggaren göra det om inte jag gör det?

Och jag ber er, svara bara om ni faktiskt vet hur lagen är eller tex själva varit i samma situation, är ni snälla. Gissningar och tyckanden hjälper mig inte.

• Svar på tråden Kan försäkringskassan tvinga en person att ha sjukersättning?
  • Anonym (J)
    Tyra myra skrev 2024-11-25 19:59:33 följande:
    Det handlar inte om gissningar utan om fakta. Det är försäkringskassan som bestämmer om sjukpenning inte läkaren.  Om Försäkringskassan anser att du inte kan återgå i arbete så kan de inte fortsätta betala ut sjukpenning, då påbörjar man en utredning om sjukersättning. Förhoppningsvis kan man med ledning av din läkares intyg då bevilja dig sjukersättning. I annat fall hänvisas du till arbetsförmedlingen.

Jag tror att du vinner på att visa dig positiv till sjukersättning. 
    Fast du gissar en hel del.
    Du hade tex helt fel angående "ja" eller "nej" på sjukintyget, i din första kommentar. 
  • Tyra myra
    Anonym (J) skrev 2024-11-25 21:39:24 följande:
    Fast du gissar en hel del.
    Du hade tex helt fel angående "ja" eller "nej" på sjukintyget, i din första kommentar. 
    Läkaren måste alltid i sjukintyget ange om patienten kan återgå till arbete eller ej.
    Regelmässigt anger man ja.  eftersom patienten annars inte skulle vara berättigad till sjukpeng. Kryssar man inte i rutan hör försäkringskassan av sig.

Sen är det upp till försäkringskassan att avgöra om det efter en lång sjukskrivning är troligt att patienten kan återgå till arbete eller ej. 

Om du anser att detta vara gissningar så lever du i en fantasivärld.

Sjukskrivning är en temporär försörjning vid sjukdom tills man kan återgå till sitt arbete.  Kan man inte detta så är det arbetslivs inriktad rehabilitering via AF och dagpenning eller sjukersättning som står till buds.  Sjukersättningen ska omprövas vart annat år. Då ska läkaren skriva nytt intyg om att patienten inte kan återgå i arbete. 

De som tror att sjukintyg är garanti för sjukpenning har fel
  • Anonym (J)
    Tyra myra skrev 2024-11-26 02:14:42 följande:
    Läkaren måste alltid i sjukintyget ange om patienten kan återgå till arbete eller ej.
    Regelmässigt anger man ja.  eftersom patienten annars inte skulle vara berättigad till sjukpeng. Kryssar man inte i rutan hör försäkringskassan av sig.

Sen är det upp till försäkringskassan att avgöra om det efter en lång sjukskrivning är troligt att patienten kan återgå till arbete eller ej. 

Sjukskrivning är en temporär försörjning vid sjukdom tills man kan återgå till sitt arbete.  Kan man inte detta så är det arbetslivs inriktad rehabilitering via AF och dagpenning eller sjukersättning som står till buds.  Sjukersättningen ska omprövas vart annat år. Då ska läkaren skriva nytt intyg om att patienten inte kan återgå i arbete. 

Du skrev massa fel i ditt första inlägg.
    Frågan "ja, eller nej", handlar bara om efter sjukskrivningens slut, och givetvis leder inte ett nej automatisktv till en utredning om sjukersättning, utan snarare till en förlängd sjukskrivning.
    Är man som läkare osäker skriver man inte alltid ja, utan kan skriva nej och kan också lägga till en kommentar.
  • Tyra myra
    Anonym (J) skrev 2024-11-26 05:39:18 följande:
    Du skrev massa fel i ditt första inlägg.
    Frågan "ja, eller nej", handlar bara om efter sjukskrivningens slut, och givetvis leder inte ett nej automatisktv till en utredning om sjukersättning, utan snarare till en förlängd sjukskrivning.
    Är man som läkare osäker skriver man inte alltid ja, utan kan skriva nej och kan också lägga till en kommentar.
    Skrev inte att det automatiskt leder till utredning generellt utan det var kopplat till TS fråga. 

Eftersom Försäkringskassan tagit upp detta med TS ligger frågan redan på bordet. De överväger alltså att avsluta sjukpenningen eftersom den inte ska vara en stadigvarande försörjning.  Alternativen som återstår är endera AF eller sjukersättning. Handläggaren förordar Sjukersättning vilket ur TS perspektiv är det bästa.

Det är en felsyn att se det som att det är läkaren som avgör om sjukpenning ska beviljas, det är alltid försäkringskassan
  • Anonym (YJ)
    Tyra myra skrev 2024-11-26 02:14:42 följande:

Är det verkligen så att sjukersättning ska omprövas vart annat år? Det ges ju när man utan tvivel aldrig ska kunna jobba igen. Känns ju orättvist när man måste bevisa att man aldrig ska kunna jobba mer, och så ska det omprövas sådär ofta. Är mkt jobb att kunna bevisa liksom. 
  • Tyra myra
    Anonym (YJ) skrev 2024-11-26 16:49:35 följande:
    Är det verkligen så att sjukersättning ska omprövas vart annat år? Det ges ju när man utan tvivel aldrig ska kunna jobba igen. Känns ju orättvist när man måste bevisa att man aldrig ska kunna jobba mer, och så ska det omprövas sådär ofta. Är mkt jobb att kunna bevisa liksom. 
    Förlåt jag borde ha skrivit uppföljning vartannat år. Det är inte så att man måste göra ny ansökan vart annat år.   
  • Anonym (Hej)
    Räkan77 skrev 2024-11-25 17:54:53 följande:

Hör av dig till Försäkringskassan och fråga om det är så att de har ändrat sin bedömning eller överväger att ändra sin bedömning till att du inte kommer kunna återgå till arbete. Om de avser att göra den bedömningen så har du väl två realistiska alternativ. Antingen så överklagar du avslaget som kommer om ett halvår eller så ansöker du om sjukersättning. Med tanke på att du inte har jobbat på flera år och inte är på gång med arbetsträning eller liknande så kommer dina chanser att få rätt i förvaltningsrätten vara ytterst små.

Vilket avslag? Som sjukintygen är skrivet så är det tillräckligt enligt lag för att ha rätt till sjukpenning, därför har de beviljat sjukpenning. De går efter lagen.
  • Anonym (Hej)
    Tyra myra skrev 2024-11-25 19:59:33 följande:
    Det handlar inte om gissningar utan om fakta. Det är försäkringskassan som bestämmer om sjukpenning inte läkaren.  Om Försäkringskassan anser att du inte kan återgå i arbete så kan de inte fortsätta betala ut sjukpenning, då påbörjar man en utredning om sjukersättning. Förhoppningsvis kan man med ledning av din läkares intyg då bevilja dig sjukersättning. I annat fall hänvisas du till arbetsförmedlingen.

Jag tror att du vinner på att visa dig positiv till sjukersättning. 
    Du gissade ju att de varit i kontakt med varandra. Har pratat med min handäggare han nämnde inget om att han pratat med någon försäkringsläkare eller vad du kallade det. Så det du skrev att de säkert varit i kontakt var bara en gissning från din sida och gissningar hjälper mig inte.
  • Räkan77
    Anonym (Hej) skrev 2024-11-26 18:03:28 följande:
    Du gissade ju att de varit i kontakt med varandra. Har pratat med min handäggare han nämnde inget om att han pratat med någon försäkringsläkare eller vad du kallade det. Så det du skrev att de säkert varit i kontakt var bara en gissning från din sida och gissningar hjälper mig inte.
    Handläggaren behöver inte redovisa för dig vilka hen har varit i kontakt med inom Försäkringskassan eftersom det är en del av utredningsarbete. Handläggaren kan även ha pratat med kollegor, chef, jurist mm inom FK för att få vägledning.
  • Anonym (Hej)
    Räkan77 skrev 2024-11-26 18:12:25 följande:
    Handläggaren behöver inte redovisa för dig vilka hen har varit i kontakt med inom Försäkringskassan eftersom det är en del av utredningsarbete. Handläggaren kan även ha pratat med kollegor, chef, jurist mm inom FK för att få vägledning.
    Precis, han KAN ha gjort det. Ni kan bara gissa för ni vet inte.
  • Räkan77
    Anonym (Hej) skrev 2024-11-26 18:41:32 följande:
    Det är en högt kvalificerad gissning som absolut skulle kunna hjälpa dig att förstå allvaret i situationen om du bara ville lyssna.
  • Tyra myra
    Vad vi vet är hur man arbetar på FK. Liksom hos andra myndigheter är allt är lag och regel styrt.  Du kan läsa om dessa via länken jag tidigare skickade dig.

Som handläggare har man befogenhet att tillstyrka men samtidigt har man överordnade som kontrollerar besluten och kan upphäva dem.  Det är också väldigt vanligt att man rådfrågar varandra och använder sig av de kunskapsstöd man har tillgång till.  Rent objektivt sett är det FK som tillstyrker eller avslår, inte den enskilde handläggaren.

Du frågade om FK kunden tvinga dig söka sjukersättning ? Svaret är nej men du ska vara medveten om att de kan avsluta den sjukskrivning  du nu går på eller vad som är troligast kommer de inte att tillstyrka några flera ansökningar. Då spelar det ingen roll om du har läkarintyg eller inte. 

Om detta sker kommer FK handläggaren att hjälpa dig vidare till Arbetsförmedlingen som kanske kan erbjuda dig praktik, jobb eller utbildning.  Du kommer då att erhålla dagpenning, förutsatt att du är aktiv och söker jobb, går på praktik eller en utbildning. 

Detta är alternativet till att inte söka sjukersättning, Det är bara att välja.  
    Observera detta är ingen gissning. Det är så här det fungerar.

Om du fortfarande inte förstår gången så är det bäst att du kontaktar FK och ställer dina frågor så får du korrekta svar 
  • Sunflora
    Ingen kan se in i framtiden. Ingen, inte ens Försäkringskassan, kan berätta med 100% säkerhet hur det kommer sluta i ditt fall. Du verkar tro att det finns extremt strikta lagar som reglerar allt så är det inte. Vissa saker är såklart lagstadgade men ofta handlar det om direktiv där det dels finns tolkningsutrymme och dels handlar det om vad din läkare anser och tycker. 

Om din handläggare sagt att du bör söka sjukersättning men du vägrar samarbeta kan det ses som att du inte gör vad du kan för att förbättra din situation. Även om stupstocken är borttagen så vill inte FK att man ska vara sjukskriven hur länge som helst. Målsättningen med en sjukskrivning är att man ska återgå i sysselsättning eller om det inte går slussas ut till andra lösningar (i ditt fall sjukersättning) Det här är politiska direktiv inte lagar. Om du inte är samarbetsvillig utan aktivt motarbetar Försäkringskassan kan det anses som att du inte gör vad du kan och därför kan du bli utskriven. Kommer det garanterat till 100% bli så? Nej, ingen vet. Det är därför Försäkringskassan gör utredningar. Visste de på förhand vad som skulle hända skulle inte utredningar behövas. Men att gå emot politiska direktiv är generellt sätt inte till ens egen fördel. 
  • Anonym (Slut)
    Anonym (Hej) skrev 2024-11-25 07:13:53 följande:
    Enligt vilken lag då?

Så du behövde inte ansöka om sjukersättning utan de bara bestämde att nu ska du ha det? Vilket år var det? Försökte du fortsätta söka sjukpenning men fick avslag på det och istället ett beslut om att du ska ha sjukersättning?
    Det var när reglerna ändrades kommer inte ihåg år men tror inte dom ändrats sen dess. Jag fick besked på att mina dagar var slut och jag skulle återgå till arbete eller ansöka om sjukersättnin. Fick avslag och fick då överklaga i två år tills det gick till länsrätten där jag till slut vann. Man får ingen ersättning under tiden man överklagar
Svar på tråden Kan försäkringskassan tvinga en person att ha sjukersättning?