• Anonym (Funderar)

Är önskelistan en beställningslista?

Hur tänker ni? Köper det ni som personen önskar sig, eller köper ni något annat som ni själva kommit på?

• Svar på tråden Är önskelistan en beställningslista?
  • Anonym (Y.l)
    Anonym (Laura) skrev 2024-11-25 15:15:13 följande:
    Men vad är det du inte förstår? Självklart köper inte folk vad som helst bara för att det står på en önskelista. Men man väljer ju bland de saker folk önskar sig, och väljer det man tycker passar ens ekonomi. 
    Och står där bara elbil, flygplan och en hund, så ber man om en ny om man inte vill köpa det som står. 
    Precis. 
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Laura) skrev 2024-11-25 16:45:32 följande:
    Det viktiga är ju att det känns betydelsefullt för "Jag", inte mottagaren. 
    Är man ej en girig 14 åring så uppskattar man det man får. Jag har flera saker hemma som jag ej skulle valt själv men det är betydelsefullt för att jag fått den från någon jag älskar
  • Anonym (Y.l)
    Anonym (Jag) skrev 2024-11-25 17:04:43 följande:
    Är man ej en girig 14 åring så uppskattar man det man får. Jag har flera saker hemma som jag ej skulle valt själv men det är betydelsefullt för att jag fått den från någon jag älskar
    Men om det finns en önskelista eller om man vet vad personen önskar sig så varför inte köpa något av det då? 
  • Anonym (Funderar)
    Anonym (Y.l) skrev 2024-11-25 16:43:37 följande:
    Och om personen som får presenten inte gillar den då?
    Om jag får en present som är genomtänkt men kanske inte 100% min smak blir jag ändå gladare över det än något som bara är avprickat från en lista. 
  • Anonym (beror)
    Anonym (Laura) skrev 2024-11-25 09:27:55 följande:
    Jag sparar kvitton, så det går bra att byta. 
    Eller ännu bättre, köpa rätt från början så slipper man byta.
  • Anonym (Laura)
    Anonym (beror) skrev 2024-11-26 09:51:11 följande:
    Eller ännu bättre, köpa rätt från början så slipper man byta.
    Du läste inte det jag svarade på?
  • Anonym (Y.l)
    Anonym (Funderar) skrev 2024-11-25 19:41:31 följande:
    Om jag får en present som är genomtänkt men kanske inte 100% min smak blir jag ändå gladare över det än något som bara är avprickat från en lista. 
    Du kan ju alltid intala dig själv det 
  • Anonym (Funderar)
    Anonym (Y.l) skrev 2024-11-26 10:14:08 följande:
    Du kan ju alltid intala dig själv det 
    Jo, du förstår att jag är en vuxen person med fast inkomst. Jag köper de saker jag verkligen vill ha själv. Så önskelistan är ofta lite framkrystad. 
  • Anonym (Beror på)

Om det är småbarn, tonåringar o yngre vuxna så brukar jag försöka ta nåt från önskelistan. Man minns själv besvikelsen när man var barn och kände på alla paket som var mjuka och man bara ville ha hårda paket. Till lite äldre människor brukar jag vara mer flexibel och kanske mer personlig, väljer ut nåt som jag vill ge. Det brukar inte heller vara så vanligt med önskelistor bland 50-80-åringar 🙂

• Anonym (Fem önskningar)

I min uppväxt fick barnen skriva önskelista till tomten. Småbarn utgick från leksakskatalogen och äldre barn kunde beskriva sina önskningar. En present var från listan fick vi, resten var gåvor från olika personer som man tacksamt tog emot. Mamma som hade det svårt ekonomiskt gav dessutom strumpor, underkläder mm som julklapp. Det var aldrig tal om att få kläder eller smink varje månad så det blev ändå lyxigt att få det till jul. 

Dessutom, om gåvan var dyr (stereo eller liknande) så blev det också färre presenter. Jag är så tacksam för att jag fick lära mig värdet av att vara just tacksam för det en annan ger. 

• Anonym (beror)
    Anonym (Funderar) skrev 2024-11-25 19:41:31 följande:
    Men, bara för att du skulle känna så betyder ju inte att det är så för andra. Om jag önskar mig en sak som är genomtänkt från mig, passar min stil, min smak, mina behov. Om du har möjlighet, varför inte ge det personen vill ha och blir nöjd med? Presenten är väl till för mottagaren, inte för din skull?
Svar på tråden Är önskelistan en beställningslista?