Inlägg från: Anonym (Funderar) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Funderar)

Är önskelistan en beställningslista?

Hur tänker ni? Köper det ni som personen önskar sig, eller köper ni något annat som ni själva kommit på?

• Svar på tråden Är önskelistan en beställningslista?
  • Anonym (Funderar)
    Anonym (Y.l) skrev 2024-11-23 23:27:41 följande:

Jag köper alltid det som står på önskelistan eller det som personen sagt att hen önskar sig. Jag har aldrig förstått mig på de som struntar i vad någon önskar sig och köper det de själva gillar istället. 

Det behöver ju inte vara något man själv gillar utan snarare något man tror den andre blir glad över.
  • Anonym (Funderar)
    Anonya skrev 2024-11-23 23:49:49 följande:

Är det barns julklappsönskningar, önskelista för bröllop eller något annat?

Kan vara både till barn och vuxna.
  • Anonym (Funderar)
    Anonym (Y.l) skrev 2024-11-24 12:57:29 följande:
    Bara om man vet är det okej, inte annars. 
    Okej? Självklart köper jag inget olämpligt. Men om jag skulle råka köpa en bok som personen inte supergillar är det väl ingen fara? Eller blir du kränkt av sånt?
  • Anonym (Funderar)
    Embla twopointoh skrev 2024-11-24 00:01:23 följande:

Det beror på, både på vem det är som önskar sig saker och i vilket sammanhang. En del personer vet jag inte skulle uppskatta om man gav dem något som inte står på listan, så då får de något från den. Andra ser en önskelista som ett förslag eller vägledning och blir glada även för annat än det som finns på den.

Jag tycker om att köpa presenter och ägnar oftast mycken tankemöda åt att hitta sådana som verkligen passar mottagaren, jag tycker det är lite tråkigt att handla presenter ifrån en shoppinglista (eller ännu värre, "bara" ge pengar). Men är det så mottagaren vill ha det, så visst.

Det är mycket svårare när man ska köpa present till någon man inte känner så väl. Då är en önskelista ett bra hjälpmedel.

I den krets jag växte upp i så är en önskelista aldrig en kravlista, jag tycker det är rätt oförskämt att bestämma vad andra ska köpa åt en, ärligt talat. Man tackar för de presenter man får, även om det råkar vara något man inte önskat sig. Det är otroligt bortskämt att bli ledsen eller arg för att man inte får den eller den grejen, i alla fall när man är vuxen.

Men inte alla gillar att köpa, eller få, gåvor, det behöver man också ha med sig.

Jag tänker ungefär som du. Ser önskelistan som inspiration eller hjälp om de egna idéerna tryter. Jag märker dock i min omgivning att listorna blir mer och mer detaljerade. Om det förr stod t.ex. långa silverörhängen så kommer det nu en länk till webshop med ett exakt par långa silverörhängen. I min släkt fylls tiden innan jul av diskussioner fram och tillbaka om vem som ska bocka av vad på alla listor. Det är så sjukt tråkigt och förutsägbart.

Själv försöker jag först fundera ut vad jag vill ge personen, i sista hand hitta något på en önskelista - med undantag då man vet att det är något stort en person verkligen vill ha eller behöver. Förra julen gick vi t.ex. ihop ett gäng i familjen och köpte en laptop till en nybliven student. 

• Anonym (Funderar)
    Anonym (Y.l) skrev 2024-11-25 16:43:37 följande:
    Och om personen som får presenten inte gillar den då?
    Om jag får en present som är genomtänkt men kanske inte 100% min smak blir jag ändå gladare över det än något som bara är avprickat från en lista. 
  • Anonym (Funderar)
    Anonym (Y.l) skrev 2024-11-26 10:14:08 följande:
    Du kan ju alltid intala dig själv det 
    Jo, du förstår att jag är en vuxen person med fast inkomst. Jag köper de saker jag verkligen vill ha själv. Så önskelistan är ofta lite framkrystad. 
Svar på tråden Är önskelistan en beställningslista?