• Anonym (Vitaminen)

Nån som tycker vitaminer funkar?

Jag kände mig lite trött för ett tag sen och tänkte att jag kunde testa vitaminer för att se om jag märkte nån skillnad. Äter aldrig vitaminer vanligtvis. Köpte därför en burk med vitaminer för kvinnor (pharbio multivitamin). Har nu gått ungefär en månad och jag märker noll skillnad.

Så nu undrar jag, är det nån annan som äter nån form av vitaminer och tycker att det funkar? Om ja, vilken vitamin använder du och på vilket sätt märker du skillnad? Tänkte inte att det måste vara mot just trötthet utan kan lika gärna vara hud eller hår. Är mest nyfiken på om någon faktiskt märker någon skillnad överhuvudtaget.

• Svar på tråden Nån som tycker vitaminer funkar?
  • Lynx123

Nej inget sånt funkar. Det enda som hjälper är bra mat, god sömn och regelbunden motion.

• Anonym (Dvitamin)

Ja, om man har brist på något vitamin så funkar det. Men annars är det ju inte någit mirakelpiller.

• Anonym (Vitamin)

Ja, jag tar i perioder och märker skillnad. Blir piggare av d-vitamin under vinterhalvåret. Tappar mindre hår av silicea. Får mindre myrkrypningar i benen av magnesium.

• Mrs Moneybags

Först måste man ju ha en konstaterad brist för att kunna åtgärda den med tabletter.

Jag tar t ex järntabletter regelbundet och känner mig oändligt mycket piggare än jag gjorde innan, när jag hade järnbrist. Läkaren sa att det tar ca 3 månader innan man märker skillnad, så en månad är nog för kort tid för att känna något.

Jag tar bara de vitaminer jag har behov av: järn, b-vitamin och d-vitamin. I övrigt försöker jag äta en allsidig kost och det ska ju egentligen räcka för de flesta människor. 

• Anonym (när)
    Anonym (Vitaminen) skrev 2024-11-23 09:06:49 följande:

Jag kände mig lite trött för ett tag sen och tänkte att jag kunde testa vitaminer för att se om jag märkte nån skillnad. Äter aldrig vitaminer vanligtvis. Köpte därför en burk med vitaminer för kvinnor (pharbio multivitamin). Har nu gått ungefär en månad och jag märker noll skillnad.

Så nu undrar jag, är det nån annan som äter nån form av vitaminer och tycker att det funkar? Om ja, vilken vitamin använder du och på vilket sätt märker du skillnad? Tänkte inte att det måste vara mot just trötthet utan kan lika gärna vara hud eller hår. Är mest nyfiken på om någon faktiskt märker någon skillnad överhuvudtaget.

Det enda tillfället när vitaminer fungerar är ju om du har någon brist, som tillskottet återställer. Annars har ju vitaminer ingen direkt verkan. En månad borde vara nog för att återställa en brist om du hade någon, men risken med att ta extra vitaminer utan att ha en brist är ju om det blir för mycket. Oftast ingen fara utom med de fettlösliga som kan ansamlas i kroppen.

Däremot finns det andra produkter man kan ta för att känna sig mindre sliten och trött. Tex rosenrot, sea moss gel och annat. Du kan gå in på valfri hälskostsida och kolla vad som skulle kunna passa dig. 
  • Spucks

Det är ju klart att det inte hjälper att mållös ta vitaminer som man råkade hitta. Det beror ju på orsaken av din trötthet och vilka vitaminer du tar.

Jag har låg järn och när jag känner att jag blir tröttare tar jag högdoserad järn och mår då bättre efter ungefär en vecka. Tar järnet i 1-2 månader åt gången.
    Har även tagit Biotin när jag tappade mycket hår, vilket också hjälpte.
    Tar ibland magnesium som hjälper mot starka mensbesvär och när benen är rastlösa under natten.
    Och så tar jag Vitamin D under vintern, då kroppen inte kan spara så mycket att det räcker hela året.

• Anonym (Kollavärden)
    Anonym (Vitaminen) skrev 2024-11-23 09:06:49 följande:

Kolla dina värden innan du börjar knapra tabletter. 
  • Anonym (Vitaminen)

Jag har vid flera tillfällen under åren konstaterats ha järnbrist, men det går ju för tusan inte att äta järntabletterna jag fått. Magen packar ihop totalt så jag ger snabbt upp varje gång. Tror vitaminerna jag tar innehåller järn men säkerligen i mycket mindre dos än riktiga järntabletter.

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Vitaminen) skrev 2024-11-25 19:33:33 följande:

Jag har vid flera tillfällen under åren konstaterats ha järnbrist, men det går ju för tusan inte att äta järntabletterna jag fått. Magen packar ihop totalt så jag ger snabbt upp varje gång. Tror vitaminerna jag tar innehåller järn men säkerligen i mycket mindre dos än riktiga järntabletter.

Kan du inte äta mer kött istället? Och en vitamin c rik grönsak till. Vitamin c gör att man lättare tar upp järnet.
  • Anonym (Klara)
    Anonym (Vitaminen) skrev 2024-11-25 19:33:33 följande:

Men då är det ju järn du behöver. Lägg inte pengar på tillskott av ämnen du inte lider brist på. 

Ät lite mindre mängd järntabletter och öka mängden järn i kosten. Kaffe, te, vin och mejeriprodukter hämmar järnupptaget, c-vitamin ökar det. Så skippa kaffe på maten och ät lite frukt istället. 

Eller ät järntabletterna och komplettera med något laxerande (om det är förstoppad du blir), antingen laxerande kost eller makrogolpreparat. Be läkare om hjälp med det senare. 

• Lynx123

Paltbröd är också bra...smakar som tunt knäckebröd. Rödbetor. Det tar ca 2 veckor för järnvärdena att stiga och det är bra om du tar blodprov före och efter.

• Anonym (Klara)
    Lynx123 skrev 2024-11-26 07:07:29 följande:

Paltbröd är också bra...smakar som tunt knäckebröd. Rödbetor. Det tar ca 2 veckor för järnvärdena att stiga och det är bra om du tar blodprov före och efter.

Bra tips! Man ska bara tänka på att både rött kött och rödbetor innehåller mycket nitrat, så man ska inte överdriva intaget av det (alltså inte äta biff med rödbetor istället för potatis både lunch o middag varje dag). Och inte låta rödbetor eller rödbetsjos tex stå och bli ljummen. Kalla eller varma ska rödbetor vara (annars bildas ännu mer nitrat). 
  • Anonym (Vitaminen)
    Anonym (Klara) skrev 2024-11-26 07:04:27 följande:

Men då är det ju järn du behöver. Lägg inte pengar på tillskott av ämnen du inte lider brist på. 

Ät lite mindre mängd järntabletter och öka mängden järn i kosten. Kaffe, te, vin och mejeriprodukter hämmar järnupptaget, c-vitamin ökar det. Så skippa kaffe på maten och ät lite frukt istället. 

Eller ät järntabletterna och komplettera med något laxerande (om det är förstoppad du blir), antingen laxerande kost eller makrogolpreparat. Be läkare om hjälp med det senare. 

Jag är inte jätteförtjust i kött, föredrar kyckling men äter generellt rätt mycket vegetariskt och en hel del ost. Vet inte om det är tillräckligt. Jag dricker inte kaffe och rätt lite mjölk, men te dricker jag på morgonen. Sen tränar jag rätt hårt 3 ggr i veckan, men ser alltid till att ha ätit hyggligt ett par timmar innan det.

Järntabletter är laxerande för mig och jag har på senare år konstaterats ha en autoimnun sjukdom i tarmen som jag misstänker skulle göra saken ännu värre nu. Tror inte jag hade den sjukdomen när jag åt järntabletter sist för det var rätt många år sedan. 
Svar på tråden Nån som tycker vitaminer funkar?