Hjärtat
Var och skulle hämta ett paket på en tobaksaffär. han i kassan kallade mig för hjärtat. Inte någon, inte ens familj har någonsin kallat mig för hjärtat eller liknande. Fick typ ångest nu.
Går ni runt och kallar folk för hjärtat?
Var och skulle hämta ett paket på en tobaksaffär. han i kassan kallade mig för hjärtat. Inte någon, inte ens familj har någonsin kallat mig för hjärtat eller liknande. Fick typ ångest nu.
Går ni runt och kallar folk för hjärtat?
Helt opassande. Förstår att du känner dig obekväm! Säg ifrån nästa gång du ser honom, eller åtminstone om det händer igen. Spänn ögonen i honom och säg till att det verkligen inte är lämpligt att säga så till okända unga kvinnor.
Var det en person med annat modersmål än svenska?
I sure do, love!
Helt opassande. Förstår att du känner dig obekväm! Säg ifrån nästa gång du ser honom, eller åtminstone om det händer igen. Spänn ögonen i honom och säg till att det verkligen inte är lämpligt att säga så till okända unga kvinnor.
Varför får du ångest TS? Kan starkt rekommendera dig att aldrig åka utomlands, då detta förekommer exakt hela tiden i andra länder, som England, till exempel.
Man ser ju ofta i t ex engelska program att folk kallar andra för love, dear och liknande. Även folk de inte är bekanta med.
Så är han inte från Sverige så är det väl så de gör i hans hemland. Inget att få ångest över. Du verkar väldigt ung, eftersom du dels inte vet att man inte gör så i Sverige samt att du får ångest av att någon bara är vänlig mot dig.
Folk använder verkligen ordet ångest alldeles för lättvindigt...
Var kassören av utländsk härkomst? I nästan alla andra länder än Sverige är det vanligt att benämna kvinnliga kunder på ett kärvänligt sätt (love, pet, darling etc på engelska - andra språk har sina liknande uttryck). Män också, fast då är det andra ord (mate, brother etc på engelska). Det är inte menat som kränkande på något sätt- tvärtom - även om vi som inte har samma kultur tycker att det är märkligt.
Inget värt att haka upp sig på om man inte tror att personen faktiskt hade onda avsikter - och definitivt inte värt att få "ångest" över.
Om du får ångest av en sådan extremt liten petitess så bör du snarast uppsöka en psykiatrisk vård. "Hjärtat" har jag blivit kallad flera gånger av okända personer, det har nog de flesta. Handlar det här om språkförbistring? Att kalla någon "Hjärtat" är samma som att säga "lilla vän" eller "kära du". Det betyder inte att jag är en liten vän till vederbörande eller att personen är kär i mig. Lika lite som att tilltala någon "Hjärtat" är en kärleksförklaring eller flirt. Det är bara ett vänligt tilltal.
Om du får ångest av en sådan extremt liten petitess så bör du snarast uppsöka en psykiatrisk vård. "Hjärtat" har jag blivit kallad flera gånger av okända personer, det har nog de flesta. Handlar det här om språkförbistring? Att kalla någon "Hjärtat" är samma som att säga "lilla vän" eller "kära du". Det betyder inte att jag är en liten vän till vederbörande eller att personen är kär i mig. Lika lite som att tilltala någon "Hjärtat" är en kärleksförklaring eller flirt. Det är bara ett vänligt tilltal.