• Anonym (Sara)

Kollega jämt sjukskriven

Har en kollega som sjukskriver sig ofta och då faller hennes arbetsuppgifter på mig så jag får jobba dubbelt. Hen har inga barn och jag vet inte varför hen är borta så mycket eftersom vi inte känner varandra så bra, och varje gång är det för olika saker hen sjukskriver sig som influensa, feber, magsjuka osv 
    Hen är aldrig borta många dagar så sjukintyg behövs men däremot ofta. Jag funderar på och ta upp det med chefen men vill inte framstå som illojal. Vad hade ni gjort i min sits?

• Svar på tråden Kollega jämt sjukskriven
  • Anonym (Petra)
    Anonym (Sara) skrev 2024-11-22 13:35:00 följande:

Tack alla ni som svarat. Jag ska prata med chefen och om det inte leder nånvart kontaktar jag facket. Det kan vara så att chefen pratat med min kollega om hennes sjukskrivningar, det kan jag inte svara på då jag och min kollega inte pratar om privata saker.

Men varför har du inte pratat med chefen om din arbetsbörda?
  • Anonym (H)
    Anonym (Petra) skrev 2024-11-22 13:30:17 följande:
    Varför vet inte din chef redan om detta, när det påverkar din arbetsbörda?
    Chefen vet säkert men det är mer bekvämt gör henom att TS gör extrajobbet gratis.
  • Anonym (Uma)

Tack alla ni som svarat. Jag ska prata med chefen och om det inte leder nånvart kontaktar jag facket. Det kan vara så att chefen pratat med min kollega om hennes sjukskrivningar, det kan jag inte svara på då jag och min kollega inte pratar om privata saker.

Det är inte så konstigt, din chef ska inte prata om din kollegas arbetssituation eller frånvaro med dig. 
    Däremot (såklart) måste ni prata om hur frånvaron påverkar arbetet och arbetsbelastningen. Det finns säkert saker som du inte heller hinner med när hen är borta, som blir liggande och som påverkar din kollega när hen väl är tillbaka sen? Som kanske är en bidragande orsak till ytterligare frånvaro ett par veckor senare. 

Det låter jättebra att du tar en kontakt med facket, hoppas att de kan vara med och ge stöd. Och sen även att ni försöker få till något slags system för ersättare, det går inte att ha en verksamhet beräknad på två personer heltid när realiteten är att ni är typ 1,6 årsarbetare (eller vad det nu må vara). 
  • Ascendere

Det är inte sjukskrivningarna som är problemet, det är hur du ska prioritera bland dina arbetsuppgifter i de fall du har jobb motsvarande mer än en heltdstjänst på ditt bord. Vad ska prioriteras bort? Det är detta du behöver ta med din chef. 
  • Tukt

Om du inte har en bra och nära relation till din chef så skulle jag börja prata med facket. I alla fall informera dom och höra lite om de själva vet det finns något problem bakom.
    Risken är annars att du triggar igång en konflikt med din chef. Det blir lite som om du "bussar" facket på hen, om du inte får gehör. Det riskerar bland mindre bra chefer, att det blir du som är problemet. Men just genom att ta det med facket och spela med öppna kort, så kan det bli mindre konfliktfyllt.
    .
  • Anonym (Sara)
    Anonym (Petra) skrev 2024-11-22 13:37:42 följande:
    Men varför har du inte pratat med chefen om din arbetsbörda?
    Jag är ganska ny och om någon är sjuk måste den andra täcka upp
  • Anonym (Sara)
    Tukt skrev 2024-11-22 14:22:26 följande:
    Om du inte har en bra och nära relation till din chef så skulle jag börja prata med facket. I alla fall informera dom och höra lite om de själva vet det finns något problem bakom.
    Risken är annars att du triggar igång en konflikt med din chef. Det blir lite som om du "bussar" facket på hen, om du inte får gehör. Det riskerar bland mindre bra chefer, att det blir du som är problemet. Men just genom att ta det med facket och spela med öppna kort, så kan det bli mindre konfliktfyllt.
    .
    Tror du inte att det blir värre om facket kontaktar min chef utan att jag har pratat med chefen först? Jag kommer prata med chefen tror jag
  • Anonym (Sara)
    Ascendere skrev 2024-11-22 14:08:12 följande:
    Det är inte sjukskrivningarna som är problemet, det är hur du ska prioritera bland dina arbetsuppgifter i de fall du har jobb motsvarande mer än en heltdstjänst på ditt bord. Vad ska prioriteras bort? Det är detta du behöver ta med din chef. 
    Vi ska täcka upp för varandra om någon är sjuk eller borta från jobbet, och det är inga problem om det händer någon gång ibland men när det blir vecka så blir det en väldig arbetsbörda för mig.
  • Ascendere
    Anonym (Sara) skrev 2024-11-22 14:48:27 följande:
    Skulle vara intressant att veta vilken brancsh du jobbar inom. 

Men oavsett så är det är upp till chefen att lösa bemanningen, inte personalen. 
  • Anonym (Sture)
    .
    Eh, självklart kommer facket inte prata med TS om hennes kollega. Hur tänkte du nu?
  • Anonym (H)
    Vad händer om ni är båda sjuka? 
    Eller om du är sjuk men inte hon?

Gör hon ditt jobb utan att klaga? 
  • Hjelm

Självklart ska du ta upp din orättvist ökade arbetsbörda med chefen, men inte lägga dig i varför kollegan är sjuk så ofta. Din arbetsbörda är en grej mellan dig och din chef - hennes frånvaro är en grej mellan henne och chefen.

• Anonym (Petra)
    Och? Om du inte hinner med så måste du ju orata med chefen. Och så himla ny kan du ju inte vara eftersom kollegan hunnit vara sjuk många gånger. 
    Känns ju märkligt att du frågar här innan du pratar med chefen. 
  • Anonym (Göran)

Hej.

Du ska inte prata med din chef om din kollegas frånvaro.  

Oavsett vad du känner/tycker så håll det för dig själv. 

Du kan anses vara illojal okamratlig, opålitlig  

jag har varit med om så mycket märkligt på mina arbetsplatser så håll tyst om hennes frånvaro  

Att utföra två personers arbete är inte något du ska ta på dig. 

Chefen kommer inte att tycka du är duktig. Du kommer inte få något extra. Tvärtom. Chefen kommer att ta det för givet samtidigt räddar du situationen Varje gång du jobbar extra. 

givetvis ska du påtala att du inte kan jobba för två.

• Goneril
    .
    Man ser ibland här på FL att folk uppmanas att kontakta facket. Det måste vara den absolut sista åtgärden, missförhållanden tas upp med den närmsta chefen. Att gå till facket innebär att chefen kommer att framstå i dålig dager vilket inte befrämjar den egna arbetssituationen. Får inte TS sätta upp övertid? Det brukar tala sitt eget tydliga språk. Alltså: Om man levt i verkligheten springer man inte till facket om inte chefen visat sig helt oduglig. Man får tänka sig för och inte såga av den gren man sitter på. I det här fallet kanske chefen inte ens vet hur läget är och att då springa till facket vore fatalt. Tala med chefen! 
  • Anonym (HR)

Vadå jobba dubbelt? Du jobbar i rimlig takt din arbetsdag sen går du hem. 

Arbetsgivaren har enligt lag skyldighet att utreda efter sex sjukningar/år och kan då begära förstadagsintyg vid nästa sjuktillfälle. Om arbetsgivaren inte gör det har du en kass arbetsgivare. 

• fornminne
    Det där är inte rimligt. Till viss del kanske man kan täcka upp, men självklart ska du inte behöva jobba för två.

Det är DETTA du ska ta upp med chefen. Inte att kollegan är borta ofta, utan hur DIN arbetssituation ser ut. Det är chefens ansvar att lösa bemanningen, inte din.

Får du inget gehör har du inget annat val än att koppla in facket. Men börja med att prata med chefen om din situation.
Svar på tråden Kollega jämt sjukskriven