Inlägg från: Anonym (Sara) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Sara)

Kollega jämt sjukskriven

Har en kollega som sjukskriver sig ofta och då faller hennes arbetsuppgifter på mig så jag får jobba dubbelt. Hen har inga barn och jag vet inte varför hen är borta så mycket eftersom vi inte känner varandra så bra, och varje gång är det för olika saker hen sjukskriver sig som influensa, feber, magsjuka osv 
    Hen är aldrig borta många dagar så sjukintyg behövs men däremot ofta. Jag funderar på och ta upp det med chefen men vill inte framstå som illojal. Vad hade ni gjort i min sits?

• Svar på tråden Kollega jämt sjukskriven
  • Anonym (Sara)

Tack alla ni som svarat. Jag ska prata med chefen och om det inte leder nånvart kontaktar jag facket. Det kan vara så att chefen pratat med min kollega om hennes sjukskrivningar, det kan jag inte svara på då jag och min kollega inte pratar om privata saker.

• Anonym (Sara)
    Anonym (Petra) skrev 2024-11-22 13:37:42 följande:
    Men varför har du inte pratat med chefen om din arbetsbörda?
    Jag är ganska ny och om någon är sjuk måste den andra täcka upp
  • Anonym (Sara)
    Tukt skrev 2024-11-22 14:22:26 följande:
    Om du inte har en bra och nära relation till din chef så skulle jag börja prata med facket. I alla fall informera dom och höra lite om de själva vet det finns något problem bakom.
    Risken är annars att du triggar igång en konflikt med din chef. Det blir lite som om du "bussar" facket på hen, om du inte får gehör. Det riskerar bland mindre bra chefer, att det blir du som är problemet. Men just genom att ta det med facket och spela med öppna kort, så kan det bli mindre konfliktfyllt.
    .
    Tror du inte att det blir värre om facket kontaktar min chef utan att jag har pratat med chefen först? Jag kommer prata med chefen tror jag
  • Anonym (Sara)
    Ascendere skrev 2024-11-22 14:08:12 följande:
    Det är inte sjukskrivningarna som är problemet, det är hur du ska prioritera bland dina arbetsuppgifter i de fall du har jobb motsvarande mer än en heltdstjänst på ditt bord. Vad ska prioriteras bort? Det är detta du behöver ta med din chef. 
    Vi ska täcka upp för varandra om någon är sjuk eller borta från jobbet, och det är inga problem om det händer någon gång ibland men när det blir vecka så blir det en väldig arbetsbörda för mig.
Svar på tråden Kollega jämt sjukskriven