• Anonym (HanEllerJag)

Vems ansvar skydda mot graviditet?

Träffat en ny kille och vi har börjat ha sex. efter några gånger frågar han: du tar preventivmedel va? nej svarar jag. Han vet att jag inte vill ha barn, och det vill inte han heller. han ber nu mig börja med något preventivmedel snarast eftersom vi har oskyddat sex.

Varför ska jag offra mig och ta ansvar för der, när han är dålig på att tillfredställa mig och bara bryr om sitt egna behov? Han får väl sterilisera sig eller använda kondom Om han nu också vill komma i mig?

vågar inte ge honom det svaret med tanke på att vi precis har träffats och det kan rubba saker mellan oss.

har högt blodtryck, 35+ och har aldrig haft normal fertilitet, har ingen acne, ingen pms, ingen mensvärk och inga problem med blödningar eller typ oregelbundenhet eller annat som skulle bli bättre av att ta preventivmedel.

det är bara han som bedömer risken att bli gravid som överdrivet stor.

ska jag lämna honom? en man i hans ålder borde kunna ta eget ansvar ju.
  • Svar på tråden Vems ansvar skydda mot graviditet?
  • Anonym (Ok)

Sedan är det konstigt att du bryr dig om skydd när du vet att du inte kan bli gravid, men inte verkar bry dig om könssjukdomar. 

• Anonym (Tvillingmorsan)

Varför har du ens sex med honom, om du inte får ut något av det?

Det är bådas ansvar att skydda sig. Men att han inte ens frågade och sen tycker att DU ska fixa skydd, säger en hel del om honom.

• Anonym (Ninni)
    Anonym (HanEllerJag) skrev 2024-11-22 00:11:00 följande:

Det har också framkommit att han aldrig har testat sig för könssjukdomar i vuxen ålder. Han har heller aldrig erbjudit sig att använda kondom.

är den här killen en potentiell fara att ha en relation med? Kommer jag behöva ta ansvar för allting och även för honom?

Du är en fara för dig själv, skulle jag snarare säga. Du har sex med någon du egentligen inte vill och struntar i om du får HIV, klamydia och hela middevitten. Du är vuxen med råge och det är hög tid att du själv tar ansvar för din hälsa och ditt mående. 
  • Johan70

Det är förstås bådas ansvar. Han är korkad om han tycker något annat och är inte värd dig.

• Anonym (Tina)

Jag tycker att båda har ansvar och båda behöver stå sig själv närmast. För det är så folk funkar.

Vill HAN absolut inte bli pappa så gör han vad han kan för att inte bli det. Han knipsar (om han verkligen aldrig vill bli förälder) eller packar med sig kondomer.

Vill DU inte ha barn så använder du något slags skydd som ser till att det inte blir så. 

För hur man än vänder och vrider på det så ljuger folk. Om han säger att han har knipsat så märker inte du det. Han kan alltså lura dig. Sen varför han skulle göra det om han inte vill ha barn men du förstår vad jag menar - du kommer inte märka något.
    Samma med p-stav, p-spruta, p-piller etc som skulle ligga på dig - han kommer inte märka något. Om du var kvinna och hemskt gärna ville bli mamma så skulle du kunna svara ja på hans fråga, han märker ingen skillnad, du blir gravid och så ursäktar man det med att man blivit gravid trots p-medel.

Så om ens ingång är att det absolut inte får bli en graviditet så måste man själv ta ansvar. Och även gällande testning, jag hade inte haft oskyddat sex med vem som helst. Det är ju inte bara graviditet man vill skydda sig från utan även sjukdom. 

• Anonym (Fia)

Varför är du tillsammans med honom överhuvudtaget? Herregud, jag begriper mig inte på alla kvinnor som blir ihop med uppenbara stolpskott och sen gnäller de över att karln är egoistisk, dålig i sängen, stökig hemma osv osv osv.

Välj en bra man eller var singel.

• Agda90
    Anonym (HanEllerJag) skrev 2024-11-22 00:40:52 följande:
    Jag behövde fertilitetsbehandling för att bli gravid med mitt barn med min exman. Säger inte det en hel del? Har aldrig gjort abort eftersom jag aldrig blev ofrivilligt (eller frivilligt!) gravid i ung ålder. Hade inte heller uppskattat att andra kvinnor gjorde aborter till höger och vänster under de år vi kämpade med att försöka bli gravida.

jag trodde han var steriliserad. Är inte inttresserad av att ha sex med honom. Jag tillfredställer mig själv i duschen efter att vi har haft sex. Säger inte det en hel del?

trodde han var steriliserad eftersom han inte sa något. Jag har inget emot att använda kondom. Men det har han. han vägrar för att det ?tar bort känseln?. detta är lite klantigt av honom att säga, för jag känner inget alls av att ha sex med honom.
    Ni är korkade och oansvariga båda två!
    Vuxna människor som inte kan ta ansvar!
  • Anonym (Ja)

Ja det där är en loser. Frågan om preventivmedel är inte ens aktuell att kommentera här egentligen, men svaret är att det är bådas ansvar och även om den ena vill och den andra inte men ingen kräver skydd så ska ändå den som vill bli ha barn skydda sig för det kan bli ett rent h-vete för alla inblandade, inkl ett ofött barn som drabbas också.

Hur som helst han är en loser och du gör bäst i att hitta någon vettigare.

• Lynx123

Kan inte låta bli.att hajja till när jag hör att ni har oskyddat sex. Bryr du dig inte alls om din hälsa eller om du blir gravid? Det är bådas ansvar och nu får du lära dig att säga nej.

• Anonym (HanEllerJag)

Hehe inget av detta var sant. Jag ville bara se era reaktioner. Läste en artikel om en undersökning där män ansåg att de inte skulle behöva ta ansvar vare sig för att förhindra graviditet eller kolla könssjukdomar.

Svar på tråden Vems ansvar skydda mot graviditet?