Inlägg från: Anonym (HanEllerJag) |Visa alla inlägg
  • Anonym (HanEllerJag)

Vems ansvar skydda mot graviditet?

Träffat en ny kille och vi har börjat ha sex. efter några gånger frågar han: du tar preventivmedel va? nej svarar jag. Han vet att jag inte vill ha barn, och det vill inte han heller. han ber nu mig börja med något preventivmedel snarast eftersom vi har oskyddat sex.

Varför ska jag offra mig och ta ansvar för der, när han är dålig på att tillfredställa mig och bara bryr om sitt egna behov? Han får väl sterilisera sig eller använda kondom Om han nu också vill komma i mig?

vågar inte ge honom det svaret med tanke på att vi precis har träffats och det kan rubba saker mellan oss.

har högt blodtryck, 35+ och har aldrig haft normal fertilitet, har ingen acne, ingen pms, ingen mensvärk och inga problem med blödningar eller typ oregelbundenhet eller annat som skulle bli bättre av att ta preventivmedel.

det är bara han som bedömer risken att bli gravid som överdrivet stor.

ska jag lämna honom? en man i hans ålder borde kunna ta eget ansvar ju.
  • Svar på tråden Vems ansvar skydda mot graviditet?
  • Anonym (HanEllerJag)

Det har också framkommit att han aldrig har testat sig för könssjukdomar i vuxen ålder. Han har heller aldrig erbjudit sig att använda kondom.

är den här killen en potentiell fara att ha en relation med? Kommer jag behöva ta ansvar för allting och även för honom?

• Anonym (HanEllerJag)
    Anonym (E) skrev 2024-11-22 00:22:41 följande:

Men herregud, är du seriös? En potentiell fara.... Eftersom du inte heller vill ha barn så får du väl svara att du inte vill gå på p-piller och att ni får använda kondom, vad tänker du annars kommer hända om ni fortsätter ha oskyddat sex liksom? Jag är för fri abort men inte fan när det ska användas som preventivmedel

Jag behövde fertilitetsbehandling för att bli gravid med mitt barn med min exman. Säger inte det en hel del? Har aldrig gjort abort eftersom jag aldrig blev ofrivilligt (eller frivilligt!) gravid i ung ålder. Hade inte heller uppskattat att andra kvinnor gjorde aborter till höger och vänster under de år vi kämpade med att försöka bli gravida.

jag trodde han var steriliserad. Är inte inttresserad av att ha sex med honom. Jag tillfredställer mig själv i duschen efter att vi har haft sex. Säger inte det en hel del?

trodde han var steriliserad eftersom han inte sa något. Jag har inget emot att använda kondom. Men det har han. han vägrar för att det ?tar bort känseln?. detta är lite klantigt av honom att säga, för jag känner inget alls av att ha sex med honom.
  • Anonym (HanEllerJag)

Hehe inget av detta var sant. Jag ville bara se era reaktioner. Läste en artikel om en undersökning där män ansåg att de inte skulle behöva ta ansvar vare sig för att förhindra graviditet eller kolla könssjukdomar.

• Anonym (HanEllerJag)
    Anonym (Ok) skrev 2024-11-22 08:56:18 följande:
    Fast i ditt exempel är ju även kvinnan oansvarig. 
    Ja, jag ville se om ni skulle ta någons parti
  • Anonym (HanEllerJag)

Men är det bara jag som tycker att i detta fall är det ju killen som förväntas ta ansvar?

Tjejen får inte ut något av sexet. Hon ställer upp för hans skull. Hon vill inte förstöra sin kropp med syntetiska hormoner. Respekterar man sin kropp så har man inte en så lätt syn på sådant som ni verkar ha. Det ökar ju risken för bröstcancer avsevärt osv.

Varöfr skulle hon vara glad i att ansvara för det? Hon vill alltså inte ens ha sex med honom. hon hade ju för sin egna skull hellre AVSTÅTT. märkligt att ni resonerar att hon motvilligt skulle gå på p-medel istället.

jag ville se hur kuvade svenska kvinnor egentigen är när det konmer till den här frågan. Fan Glad att man alltid har varit singel nästan. De flesta män är dåliga i sängen och de tar uppenbarligen varken ansvaret för kondom eller att testa sig. Vasektomi är väl det minsta en kille kan göra som tack i det här fallet.

om man ställer upp på något får den andre ställa upp tillbaka.

Är det här skälet till att gifta kvinnor börjar sexvägra efter några år?

• Anonym (HanEllerJag)
    Mimosa86 skrev 2024-11-22 12:54:29 följande:
    1) varför är du med honom när du beskriver honom i så negativa ordalag? Du beskriver ingen värme er emellan så varför vara med honom ens?

2) fokusera på sexuella könsskjukdomar (om du nu inte kan bli gravid utan hjälp). säg till honom att du inte riskerar din hälsa när han uppenbarligen inte är testad. Hur ska ni skydda er utan kondom? Bolla över det till honom.

3) säg nej. Du vill inte ha sex utan skydd och du kan inte ta hormoner av hälsoskäl. Vad är hans hälsoskäl att slippa ta ansvaret? Om han inte bryr sig om dig -> 1)
    tack. Bra svar. ställ lite krav på männen
  • Anonym (HanEllerJag)
    Anonym (Ui) skrev 2024-11-22 13:42:39 följande:

Man är ansvarig för sig själv. Du som kvinna har en plan B- abort. Han har inte en plan B. Han kan aldrig veta att du faktiskt kommer göra en abort om du blir gravid. 

Ja det med. därför bör det yttersta ansvaret ligga på män.

jaja, en vasektomi är ett litet ingrepp. Besvärligt. Men vad fan är en abort då? Besvärligt det med.
Svar på tråden Vems ansvar skydda mot graviditet?