• Anonym (jaja)

Min mamma idag: "Du är som en man"

Jag vill först säga att vi mest bara skrattade åt det här, men jag undrar ändå om dels män känner igen sig, och dels om det verkligen inte är några andra kvinnor som gör så här.

Min mamma och jag ägnade eftermiddagen hemma hos mig till att göra lite "storkok" åt mig då jag är ganska slarvig på att äta om det inte finns något färdigt, så vi gick lite i kylen så klart. Min mamma får då syn på min stora stekpanna som stod/står på översta hyllan och frågar vad jag har i den. Tacofärs, svarade jag. Mamma frågade då varför jag inte har lagt upp den i en låda, jag har ju massor med matlådor. Jag svara då helt sanningsenligt; "Jag är lat. Orka fixa det när den endå bara ska ätas upp." Min mamma säger då "Du är som en man. Alla män jag någonsin känt gör så där."

Så, du man, ställer du in stekpannan direkt i kylskåpet och ids inte lägga upp innehållet i en låda? Du kvinna, lägger du alltid upp rester i lådor när det ska in i kylen?

• Svar på tråden Min mamma idag: "Du är som en man"
  • Anonym (Xa)

Man här, svar ja. Onödigt att packa ner när jag ändå kommer käka detta snart.

• Hjelm

I regel lägger fördelar jag det alltid i lådor, ja. Om inga finns rena eller jag för tillfället inte orkar greja mer med maten kan det hända att jag ställer in hela pannan, med lock på. Men det hör till ovanligheterna.

• Mayjel

Jag har bara en stekpanna och denna kan jag behöva använda ofta så nej, jag låter inte maten ligga kvar i pannan utan skyfflar över den direkt på tallrik och i glaslådor, om det blir nåt över.

Sen så känns det inte så trevligt om man ställer in en stekpanna full med mat i kylen där matdoften sprider sig till ens vattenkanna eller andra livsmedel. 

• SommarOchSolVårochBlommor

Jag är bekväm men inte sätter jag in stekpannan. Låter opraktiskt med tanke på dess storlek, annat skall också få plats. Dessutom kan maten ta smak av annat om man har den öppet. 

Om man gillar att vara bekväm så är det väldigt bra med disciplin och ordning. 

Tex det kan vara jobbigt att skaffa en diskmaskin, städerska, aktier osv. Men när man väl gjort det kan man luta sig tillbaka och så sköter det sig med mycket mindre ansträngning än om man från början inte har disciplin.

Så gör något ordentligt direkt. Eller betala priset varje dag/vecka etc.

• Anonym (r)

Sällan, möjligtvis kastrull. Som täcks över efter en stund, aldrig utan täckning en längre stund

• Anonym (Lärt av maken)

Aldrig att jag skulle lägga en hel stekpanna i kylskåpet. Inte en stor kastrull heller, däremot en liten kastrull. Jag har lärt mig av maken...

• jeolpeol

Jag lägger alla matrester i en låda innan jag ställer i kylen. Kastruller och stekpannor är gjorda för att behålla värme och det motverkar ju syftet att ställa i kylen. Om maten står ljummen i kylen finns risk för matförgiftning och stekpannan kan även värma upp andra matvaror i kylen, detta vill man ju helst undvika.

• Anonym (Pappa)

Hur länge låter du maten stå framme? Tänk på risken för matförgiftning. Vi brukar väl låta maten stå kvar i max ett par timmar beroende på hur mycket vi lagat. Ibland är det någon stor gryta som behöver svalna.

• Anonym (Kvinna)

ja Det som blir över lägger jag först i matlådor. Sedan äter jag portionen som blir kvar direkt ur kastrullen. som sedan inte blir diskad på evigheter.

• Anonym (Ninni)

Min kille brukar inte ställa in stekpannan med mat i kylen men däremot lägger han maten i gamla glasspaket av plast som inte är så hälsosamt. Jag är tjej och skulle aldrig ställa in stekpannan eller någon kastrull med matrester i kylskåpet
    Dels tar den upp onödigt mycket plats och dels tycker jag att det är äckligt med fettrester som blir kvar i botten på stekpannan och som stelnar.

• Anonym (Ninni)
    Anonym (Pappa) skrev 2024-11-22 00:44:11 följande:

Hur länge låter du maten stå framme? Tänk på risken för matförgiftning. Vi brukar väl låta maten stå kvar i max ett par timmar beroende på hur mycket vi lagat. Ibland är det någon stor gryta som behöver svalna.

Jag hoppas du inte låter pasta och ris stå framme i flera timmar bara eftersom det kan bildas ett gift då, och det giftet tål upphettning. 
  • Anonym (Kan jag göra...)

Om jag känner mig lat kan jag göra så. Jag vet att så fort min man öppnar kylen så kommer han lägga över i lådor ändå. Dessutom utan att klaga på mig och bara göra det :) Jag försöker inte utnyttja att han är sån men det är lockande ibland 

• Anonym (Man)

Min mamma idag: "Du är som en man"

Sexistiskt nedvärderande  fördomsfull idiotkommentar.  Säg till din mamma att krypa upp ur sitt stenåldershål.

På samma iq-nivå som Du kör som en tjej, klart han inte ska ta hand om barnen  det är för kvinnor, tjejer ska ha lägre lön för de vabbar mycket

• Anonym (Säker.)

Det händer att det slinker in kastruller i kylen beroende på vad som händer dagen efter. Vi planerar för matlådor och är vi då hemma så tycker jag att det är enklare att ta från kastrullen. Ska vi vara på kontoren så åker maten ner i matlådor. 

Jag är säker på att jag är kvinna. Jag lever med en man som har samma metod som ovan. Vi har ordning och reda hemma, inget sluskande. Din mamma vill att du ska ha det så som hon är van vid och passar på att klämma till dig lite eftersom hon själv har svårt att tänka sig att andra kan ha det på ett annat sätt. 

• Anonym (Man)

Vi båda ställer ofta ut kastruller mm när vädret är rätt.  Perfekt förvaring, snabb kylning, tar ingen plats, enkelt att värma på när det ska äta sen. 

Har man inget annat värde i livet kan man alltid pika någon för petitesser 

• Anonym (Tant)

Stekpannan får inte plats, men kastruller åker in där mer eller mindre varje dag. Varför skulle man skapa onödig disk genom att hälla över i en låda? Låter bara onödigt och krångligt. Ska resterna med till jobbet eller frysas läggs det i låda, men ska det ändå ätas dagen därpå blir det ju bara merjobb att göra så. 

• beli

Jag är kvinna och lägger över maten i matlådor. Alternativt på en tallrik/i en skål med en uppochnervänd tallrik över. Det har aldrig ens slagit mig att jag skulle ställa in stekpannan i kylen. En liten kastrull går dock bra.

Svar på tråden Min mamma idag: "Du är som en man"