Inlägg från: Anonym (jaja) |Visa alla inlägg
  • Anonym (jaja)

Min mamma idag: "Du är som en man"

Jag vill först säga att vi mest bara skrattade åt det här, men jag undrar ändå om dels män känner igen sig, och dels om det verkligen inte är några andra kvinnor som gör så här.

Min mamma och jag ägnade eftermiddagen hemma hos mig till att göra lite "storkok" åt mig då jag är ganska slarvig på att äta om det inte finns något färdigt, så vi gick lite i kylen så klart. Min mamma får då syn på min stora stekpanna som stod/står på översta hyllan och frågar vad jag har i den. Tacofärs, svarade jag. Mamma frågade då varför jag inte har lagt upp den i en låda, jag har ju massor med matlådor. Jag svara då helt sanningsenligt; "Jag är lat. Orka fixa det när den endå bara ska ätas upp." Min mamma säger då "Du är som en man. Alla män jag någonsin känt gör så där."

Så, du man, ställer du in stekpannan direkt i kylskåpet och ids inte lägga upp innehållet i en låda? Du kvinna, lägger du alltid upp rester i lådor när det ska in i kylen?

• Svar på tråden Min mamma idag: "Du är som en man"
  • Anonym (jaja)
    Anonym (Pappa) skrev 2024-11-22 00:44:11 följande:

Hur länge låter du maten stå framme? Tänk på risken för matförgiftning. Vi brukar väl låta maten stå kvar i max ett par timmar beroende på hur mycket vi lagat. Ibland är det någon stor gryta som behöver svalna.

Medan jag äter, en timme kanske. Sen är det tillräckligt svalt för att ställa i kylen. 

Jag har aldrig ens som barn varit magsjuk varken när resten av familjen ligat deckade av matförgiftning, som hänt två gånger, eller i kräksjuka. Mamma påstår att jag inte har en mage, utan en järnlåda. 
  • Anonym (jaja)

Jag kanske ska säga också att man stekpanna inte är så stor då jag bor ensam. Eftersom jag bara lagar mat till mig själv behövs inte en stor. Ett halvkilo färs går i bekvämt, eller två skivor Fläskkarré eller så. Den har även lock. 

• Anonym (jaja)
    Anonym (Ninni) skrev 2024-11-22 13:45:27 följande:
    Är det en traktörpanna? Men ändå varför inte bara lägga över maten i matlådor? Det går snabbt och om du bara har en stekpanna behöver du den för att kunna laga mat
    Nej, en stekpanna. Locket hör egentligen till en gryta jag inte har kvar. Jag har dock även en traktörpanna.

Som sagt, jag är lat. Och så länge det är mat i pannan så behöver jag den så klart inte till att laga annan mat, jag har ju redan. I stekpannan.
  • Anonym (jaja)
    Mentat skrev 2024-11-22 13:49:11 följande:

Jag är man och skulle aldrig få för mig att ställa in hela stekpannan/kastrullen i kylen. Rester lägger jag över i en burk som går ner i frysen, så att jag inte äter samma sak två dagar i rad.

Jag har inga problem att äta rester tills de är slut.
  • Anonym (jaja)
    Anonym (Tant) skrev 2024-11-22 15:17:20 följande:

Men grejen är ju att man äter det som är i pannan/grytan nästa måltid, och innan dess lär man inte vilja steka något. Och en del använder ju inte micro heller utan ställer bara pannan på spisen igen och värmer på. Jättepraktiskt. 

Varför lägga i lådor? Det blir ju onödig disk. 

En trevlig anekdot är den om min kollega som alltid hade med sig gårdagens rester i en liten kastrull på pakethållaren, med snöre runt locket,  och värmde på spisen i lunchrummet. 

Precis så. Jag har förvisso en micro men jag hatar at använda den. Jag fick den begagnad för att den förra ägaren skulle köpa en ny och den låter som en hel bilverkstad.
Svar på tråden Min mamma idag: "Du är som en man"