• Anonym (Host)

Tillfälligt sjuk som ensamstående förälder

Jag har varit ensamstående förälder på i princip heltid nu ett tag. Har klarat mig igenom ett par sjukdomar hittills och hade som tur var möjlighet att få hjälp av min mamma i några dagar när jag hade 40 graders feber senaste gången. Men eftersom hon bor i annan stad kan jag inte räkna med hennes hjälp varje gång. 

Jag har nu trolig mykoplasma med feber och hostar sönder lungorna hela nätterna så att barnen vaknar. De är friska, så jag måste dels klara att lämna dem på skolan och dels kan de inte vakna varje kvart av mitt hostande om de ska orka skoldagen.

Ni som är ensamstående på heltid eller nästan heltid, ge mig era bästa tips på hur man klarar sig igenom egen sjukdom när barnen är friska. Hur ska jag till exempel lyckas handla när mjölken tar slut i morgon utan att behöva klampa in i affären och hosta riskgrupps-Ingemar, 87 år, i ansiktet?

• Svar på tråden Tillfälligt sjuk som ensamstående förälder
  • Anonym (Kram)

Passa på och sova när barnen är i skolan och ta hostmedicin på nätterna.
    bulla upp fin överkropp med kuddar eller höj huvuddelen av sängen det brukar hjälpa vid hosta.

handla kan du ju göra med hemleverans, de flesta stora affärer har det. Annars finns ju foodora och uber eats om du bor i storstad.

när du blir frisk sen så till att du har bassaker hemma alltid så blir det inte kris när du är sjuk. Lidl har tex uht mjölk som man kan ha många månader i skåpet. Fyll frysen med mat som går enkelt att bara värma tex grytor, köttfärssås o pizza. Se alltid till att ha alvedon, ipren, närsspray o hostmedicin hemma och toapapper mm.

• Anonym (Hmm)

Du skulle kunna ansluta dig till någon lokal Fb-grupp och be om hjälp, det finns många som ställer upp när andra är i nöd!

• Anonym (neät)
    Anonym (Host) skrev 2024-11-21 13:30:12 följande:

Jag har varit ensamstående förälder på i princip heltid nu ett tag. Har klarat mig igenom ett par sjukdomar hittills och hade som tur var möjlighet att få hjälp av min mamma i några dagar när jag hade 40 graders feber senaste gången. Men eftersom hon bor i annan stad kan jag inte räkna med hennes hjälp varje gång. 

Jag har nu trolig mykoplasma med feber och hostar sönder lungorna hela nätterna så att barnen vaknar. De är friska, så jag måste dels klara att lämna dem på skolan och dels kan de inte vakna varje kvart av mitt hostande om de ska orka skoldagen.

Ni som är ensamstående på heltid eller nästan heltid, ge mig era bästa tips på hur man klarar sig igenom egen sjukdom när barnen är friska. Hur ska jag till exempel lyckas handla när mjölken tar slut i morgon utan att behöva klampa in i affären och hosta riskgrupps-Ingemar, 87 år, i ansiktet?

Eftersom det är tillfälligt så kan de missa skolan om det blir sån kris att de vaknar hela natten av din hosta eller inte kommer iväg till skolan som planerat. Handlar ju säkert max om några dagar det är så illa. Och det är väl antagligen ganska små skolbarn om de måste lämnas, så ingen fara om de missar några dagar. 

Mat borde du kunna beställa på nätet. 
  • Anonym (Mia)

Jag är också själv med mina barn. Nät jag varit som sjukast har någon ibland ryckt in som nattare via FaceTime. Dvs läser saga o pratar ett tag. oftast går det att skjutsa till skolan av ren viljekraft för att man vet att man då får massa egna timmar hemma. Men i nödfall har barn sjukanmälts pga helt enkelt inte kommit upp ur sängen. Nu är yngsta nio så det börjar bli betydligt enklare med att hon kan ta sig själv till o från skolan i värsta fall. 

• Baam777
    Anonym (Host) skrev 2024-11-21 13:30:12 följande:

Får jag fråga om det har hänt något speciellt som du är ensamstående? var är den andre? vv? 
Svar på tråden Tillfälligt sjuk som ensamstående förälder