Inlägg från: Anonym (Host) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Host)

Tillfälligt sjuk som ensamstående förälder

Jag har varit ensamstående förälder på i princip heltid nu ett tag. Har klarat mig igenom ett par sjukdomar hittills och hade som tur var möjlighet att få hjälp av min mamma i några dagar när jag hade 40 graders feber senaste gången. Men eftersom hon bor i annan stad kan jag inte räkna med hennes hjälp varje gång. 

Jag har nu trolig mykoplasma med feber och hostar sönder lungorna hela nätterna så att barnen vaknar. De är friska, så jag måste dels klara att lämna dem på skolan och dels kan de inte vakna varje kvart av mitt hostande om de ska orka skoldagen.

Ni som är ensamstående på heltid eller nästan heltid, ge mig era bästa tips på hur man klarar sig igenom egen sjukdom när barnen är friska. Hur ska jag till exempel lyckas handla när mjölken tar slut i morgon utan att behöva klampa in i affären och hosta riskgrupps-Ingemar, 87 år, i ansiktet?

• Svar på tråden Tillfälligt sjuk som ensamstående förälder
  • Anonym (Host)
    Anonym (Mia) skrev 2024-11-21 16:16:42 följande:

Jag är också själv med mina barn. Nät jag varit som sjukast har någon ibland ryckt in som nattare via FaceTime. Dvs läser saga o pratar ett tag. oftast går det att skjutsa till skolan av ren viljekraft för att man vet att man då får massa egna timmar hemma. Men i nödfall har barn sjukanmälts pga helt enkelt inte kommit upp ur sängen. Nu är yngsta nio så det börjar bli betydligt enklare med att hon kan ta sig själv till o från skolan i värsta fall. 

Vilket bra tips vid nattning, tack!
  • Anonym (Host)
    Mrs Moneybags skrev 2024-11-21 16:14:26 följande:

Kan man beställa hem mat på din ort?

Ja, det kan man göra, men jag har tyvärr inte råd att köpa hämtmat varje dag i en till två veckor. Jag har möjligen råd att köpa hemkörning av matvaror från affären en gång, men det är också väldigt dyrt så jag försöker undvika det. Tyvärr är det just matlagningen som är svårast att orka med också.
  • Anonym (Host)
    Baam777 skrev 2024-11-21 16:34:02 följande:
    Får jag fråga om det har hänt något speciellt som du är ensamstående? var är den andre? vv? 
    Den andra föräldern kan inte ha barnen eftersom hen "jobbar skift". Dvs en ologisk skitursäkt för att slippa ta hand om sina barn. Så barnen träffar bara hen sporadiskt. Det fungerar bra för mig och barnen alltid annars utom just när jag blir sjuk.
  • Anonym (Host)
    Anonym (J) skrev 2024-11-24 09:02:57 följande:

Låt honom handla då. Sätt ner foten 

Oj, oj, oj, om du bara visste hur mycket jag har behövt sätta ner foten om. Hur ska det gå till att tvinga hen att handla åt mig menar du? Finns det några tvingande omständigheter i lagboken som säger att den andra föräldern måste ta sitt ansvar, annars blir det sanktioner, som du vet om men inte jag? Det är nämligen det enda som möjligen skulle fungera.
  • Anonym (Host)
    Baam777 skrev 2024-11-24 09:17:45 följande:
    Det du ska fråga dig själv. varför är du ensamstående?  har ni gemensamvårdnad?
    Hahaha, vad skulle det lösa!? Det du ska fråga dig själv är varför du skriver en sådan kommentar.
  • Anonym (Host)
    Anonym (Elba) skrev 2024-11-24 09:37:55 följande:
    Anonym (J) skrev 2024-11-24 09:01:19 följande:

Vissa bor för gasen flera mil ifrån närmsta affär och då är den affären en miniaffär/mack som inte har öppet på söndagar och annars stänger tidigt 

Fast TS har ju skrivit att man kan det där de bor och att orsaken till att de inte gör det är ekonomisk. 
    Precis. Plockavgift och leveransavgift är tyvärr för dyr för att kunna göra det mer än i nödfall. Ser mig själv som tursam som ens har nödfalls-möjligheten dock, som andra skriver i tråden finns det många som inte ens har den möjligheten.
  • Anonym (Host)
    Anonym (Elba) skrev 2024-11-24 04:21:36 följande:

Hur gamla är barnen? Under pandemin fick min nioåriga dotter gå och handla ett par gånger. Inga storhandlingar, så klart, men lite bröd och mjölk och så. 

De är 6 och 9. Det är tyvärr för långt till affären för att 9-åringen ska kunna gå dit själv, annars hade hen nog tyckt att det hade varit ett riktigt äventyr.
  • Anonym (Host)
    Anonym (Elba) skrev 2024-11-23 21:31:52 följande:

Du behöver ett socialt nätverk. När jag bodde ensam och blev sjuk bad jag en kompis handla och lämna matvarorna utanför min dörr för att inte riskera smitta. 

Finns det någon mer ensamstående bland dina barns kompisars föräldrar? Slå er ihop och hjälp varandra. Gå med i någon fb-grupp för ensamstående i er stad, om det finns. Du behöver ha folk omkring dig som kan rycka in. 

Du kan påbörja ett sånt hjälpsamarbete med någon nu genom att höra av dig och be om hjälp och säga att du gärna hjälper den familjen en annan gång. Att ha folk omkring sig är så otroligt viltigt. 

Jag har ett jättefint socialt nätverk som tur är. Men jag kan inte förvänta mig att mina kompisar och grannar som också har familjer och barn att rodda med ska lämna och hämta mina barn på skolan åt mig i två veckor, laga mat åt mina barn och handla åt mig upprepade gånger. Jag kan såklart be dem handla åt mig en gång, men det är så mycket mer som behöver göras med barn när man är ensamstående. Det var därför jag bad om tips här, och jag har fått några jättebra sådana.
  • Anonym (Host)
    Anonym (Stina) skrev 2024-11-23 22:36:57 följande:

Hur gamla är barnen? De är mer kapabla än man tror. 

Prata med någon av barnens kompisars föräldrar eller ring en granne. Be dem köpa det viktigaste. Kör på mat som de kan fixa om de inte är stora nog att laga mat själv. Typ färdiga Finduslådor, Billys, Gorbys, mackor, fil, risgrynsgröt. Hade någon av barnens föräldrar hört av sig i samma situation så hade jag försökt fixa lite sånt. Det är ju ett nödfall. 

Eller gör en beställning via ICA eller vad som nu är nära dig. Här kostar det ca 50-70 kronor, ibland billigare. Passa på att köpa hem sådant som är jobbigt att ta hem men som inte blir dåligt att stå typ storpack toapapper, mjöl, konserver osv. 

Se till att lätt mat som du kan fixa finns. Soppa på burk, ravioli på burk, blodpudding, färdiga köttbullar, färdig pastasås, färska pastakuddar osv. 

Hur är det med den andra vv:s föräldrar - kan de rycka in tillfälligt för barnbarnens skull och handla? 

De är 6 och 9. 9-åringen tar sig till och från skolan själv, men det går inte med 6-åringen. 9-åringen kan också fixa viss enkel mat till sig själv, men återigen, 6-åringen är 6 år :) Och jag har inte samvete att be 9-åringen fixa mat i två veckor i sträck åt alla tre. Tyvärr är 9-åringen också väldigt selektiv med maten och gillar inte något alls som går snabbt och enkelt att bara värma. Jag har alltid rätt mycket basvaror hemma, men mjölk, yoghurt, frukt, bröd och sånt där tar ju slut efter ett tag och behöver fyllas på. 

Jag mår något bättre idag och kommer försöka ge mig på att handla i morgon, vid en tidpunkt när så få lättsmittade pensionärer som möjligt är där.
  • Anonym (Host)
    FrökenCarlsson skrev 2024-11-23 21:27:08 följande:

Ligger också hemma i mykoplasma, min dotter är visserligen 10 år o tar sig till o från skolan själv. Men i övrigt så ber jag vänner leverera om jag behöver nåt, online-handla (o hämta i skåp), vi lever på väldigt enkel mat och eller mackor/gröt osv. 

Krya på dig!
  • Anonym (Host)
    Anonym (Py) skrev 2024-11-24 18:43:20 följande:

Vi drabbades hela familjen av covid, den där tiden när man skulle vara isolerad en vecka. Självklart fick jag oväntat mens och ingen av oss kunde gå och handla. Jag kontaktade då en förälder på förskolan som jag pratat lite med. Hon ställde genast upp och köpte mensskydd och till på köpet fick jag en ny vän. Så det är mitt tips, kanske kan någon förälder till barnens kompisar hjälpa till att handla hem?

Vad gäller maten har jag varit ensam sjuk med barnen hemma. Det blev fryspizza, frysta köttbullar, ägg, rostmackor, snabbnudlar och pasta med smör. Barnen hittade en låda småtomater som de åt ibland. De överlevde och jag blev frisk.

Krya på dig och lycka till!

Tack :)
  • Anonym (Host)
    Anonym (anonym) skrev 2024-11-24 19:24:34 följande:

Men vilken kämpe du är! Tycker du ska börja med att ge dig själv all omsorg och kärlek du kan ge dig själv. Blir helt rörd av att tänka på alla ensamstående kämpar. Jag är också en här, nu är min son äldre men när han var liten och det var magsjuka eller 40graders feber. oh my. Eller ha ha som när han sov på Arlanda och jag inte hade vagn efter försenat flyg. Well då vänner, tog jag Arlandas lånevagn och rullade helt sonika in den på Arlanda express och ända hem. Eller när han syddes på akuten och somnat. (Som ni hör går han ej väcka). då fick jag lägga honom på trottoaren utanför barnakuten när jag flyttade ett säte i bilen, ha ha en taxichaufför kom och undrade vad jag gjorde.. 

Men FaceTime-lek har jag kört här med. Och ljudböcker som sällskap. Tror också folk inte tycker det är så himla jobbigt att hjälpa till. Min erfarenhet har varit att folk gärna Gör det och att jag borde bett om det oftare. grannar, lärare, föräldrar, fotbolls-kompisens föräldrar. En annan gång tar du hem 2 kids extra en fredagkväll när många vill på något kul. Mitt tips är nog sträck ut handen mer och fråga.

Utöver det som sagts ovan om att sänka alla krav förstås. Och så MÅSTE man påminna sig om att det finaste i livet ändå är gratis.Tänd ett ljus så ser man inte att det är stökigt. Garva åt hur eländigt det är. Lyssna på Harry Potter på ljudbok ihop med barnen. Pepp till dig fina mamman! 

Men vilket fint svar! Tusen tack! Och stort kudos till dig som också har klarat av allt det här!
Svar på tråden Tillfälligt sjuk som ensamstående förälder