• Anonym (rätt borde vara rätt)

Hemtjänsten i Sverige

Politikerna har bestämt att människor ska bo hemma så länge som möjligt för "deras" skull. Vad fint då att gamla ensamma ska FÅ bo kvar hemma när vissa av dem egentligen behöver sällskap och omvårdnad..Vissa kan och vill medan andra inte vill men tvingas är sanningen idag.

Att "få bo hemma" är fint omskrivet för "vi har för få platser på boenden och har varken råd eller lust att satsa på äldre" så vi vill köra en kampanj att äldre "ska få" bo hemma så att det låter fint och kommuner sparar pengar.

Man ska i stället få hermtjänstinsatser tills att man nästan är döende och då får boende sina sista månader av livet när hemtjänsten faktiskt inte kan utföra dygnet runt vård.

Hemtjänsten, dessa hjältar (och ibland stjälpar) som ska vårda allt sjukare och ensammare äldre i allt svårare insatser som egentligen nog kräver någon typ av utbildning. Blir förvånad över hur många som tror att alla inom hemtjänsten är utbildade undersköterskor som minst eller sjuksköterskor som bäst. Those days are gone.

Det finns ett fåtal utbildade, övriga har inte ens vårdbiträdesnivå. Det är helt vanliga människor som behöver jobb och på hemtjänsten kan man alltid få jobb eftersom omsättningen är hög på grund av hälften av medianlönen. 22000 före skatt lockar ingen.

Och sen klagar anhöriga på att deras föräldrar inte får bra omsorg. Yeah well, hade hemtjänstarna fått 40 000 i månaden hade ju urvalet varit hårdare, folk som verkligen bryr sig hade fått jobbet, exempelvis utbildade personer och då hade kanske läget varit annorlunda..men av någon anledning så accepteras det i Sverige att hemtjänsten är "skitgöra" som man ser ner på men i nästa stund klagas det på att det inte utförs ordentligt. Sverige i ett nötskal.

Arbetskraftsinvandrare ska få över 27000 i lön för att anse att de har en lön det går att leva på och under tiden sitter alla hemtjänstare och bara drömmer om en lön att leva på. Men de anhöriga, ja de svär åt dig och klagar på din insats.

Klaga åt rätt håll, tack. Det är för dyrt att betala ordentligt åt de människor som  tvättar, duschar, pratar innerligt med och är socialt stöd, kramar, stryker, utfodrar, underhåller, skojar, städar, tvättar, håller koll, påminner, ger mediciner, kramar igen och LYSSNAR. Inte går förrän din mamma eller pappa känner sig nöjd.

• Svar på tråden Hemtjänsten i Sverige
  • Anonym ((rätt borde vara rätt))
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-11-20 06:23:31 följande:
    Är det verkligen så stressat? Min mamma har ett biståndsbeslut som innebär att de har en timmes promenad i veckan. En halvtimma har hon för varje måltid, då ska de hjälpa henne värma en matlåda ioch prata med henne. Hon har extra tid för att skriva matlista,städning,tvätt, samt ta emot matleverans från Ica.
    Har andra gamla för lite tid i sina biståndsbeslut? Varför är det så stressigt?

Det är stressigt för att varje besök har en tidsgräns för insatsen och restiden mellan olika enskildas besök är typ 3 minuter. Så på 3 minuter ska du lämna person 1's hem, gå till bilen, köra, parkera och befinna dig i nästa persons hem. Det är inte som att personerna bor intill varandra. Det gör att man halkar efter i schemat.

Sen vill man ju inte heller komma till din mamma och verka stressad utan ge henne den omsorg hon förtjänar.

Det är så här för att vården är underbemannad för att samhället inte värdesätter omsorgsarbeten och vill ge personalen den tid och lön de förtjänar. Kostnaderna ska hållas nere och då blir det undermålig service. Simple as that. Men många inom vård och omsorg har något som heter empati och vill göra ett bra jobb trots villkoren och ja, då bränner man ut sig till slut för man ger och ger av sig själv till allas gamla föräldrar för att de ska ha det bra trots att schema, löner, samhälle och politik motarbetar en och tycks göra allt för att man ska befinna sig kvar på samma gamla skitvillkor.

• BellaDonnna
    Anonym ((rätt borde vara rätt)) skrev 2024-11-20 09:14:53 följande:

Det är stressigt för att varje besök har en tidsgräns för insatsen och restiden mellan olika enskildas besök är typ 3 minuter. Så på 3 minuter ska du lämna person 1's hem, gå till bilen, köra, parkera och befinna dig i nästa persons hem. Det är inte som att personerna bor intill varandra. Det gör att man halkar efter i schemat.

Sen vill man ju inte heller komma till din mamma och verka stressad utan ge henne den omsorg hon förtjänar.

Det är så här för att vården är underbemannad för att samhället inte värdesätter omsorgsarbeten och vill ge personalen den tid och lön de förtjänar. Kostnaderna ska hållas nere och då blir det undermålig service. Simple as that. Men många inom vård och omsorg har något som heter empati och vill göra ett bra jobb trots villkoren och ja, då bränner man ut sig till slut för man ger och ger av sig själv till allas gamla föräldrar för att de ska ha det bra trots att schema, löner, samhälle och politik motarbetar en och tycks göra allt för att man ska befinna sig kvar på samma gamla skitvillkor.

Sen åker man dit på en p bot för du parkerat fel då det är ont om platser som du får betala själv. 

Saknar de äldre men tacksam för att ha lämnat den bransche.

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym ((rätt borde vara rätt)) skrev 2024-11-20 09:14:53 följande:

Hos min mamma bor de i och för sig väldig nära många av de gamla. Hon bor i ett centralt bostadrättsområde där det kryllar av äldre så oftast behöver de bara promenera mellan de närliggande husen. Det är ett centralt hemtjänstdistrikt och avstånden är inte långa. 
    Men om det är längre avstånd låter det ju helt fel med en restid på 3 minuter, det är ju inte vettigt. 
    BellaDonnna skrev 2024-11-20 11:26:13 följande:

Sen åker man dit på en p bot för du parkerat fel då det är ont om platser som du får betala själv. 

Saknar de äldre men tacksam för att ha lämnat den bransche.

Japp 900 kr fick en kollega betala. Kul avdrag på sina 20k efter skatt..
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-11-20 11:49:15 följande:
    Hos min mamma bor de i och för sig väldig nära många av de gamla. Hon bor i ett centralt bostadrättsområde där det kryllar av äldre så oftast behöver de bara promenera mellan de närliggande husen. Det är ett centralt hemtjänstdistrikt och avstånden är inte långa. 
    Men om det är längre avstånd låter det ju helt fel med en restid på 3 minuter, det är ju inte vettigt. 

Vet ej hur privata tjänster löser det men kommunala här arbetar ju efter stadsdel och varje stadsdel är ju kilometervis stor. Så nä, promenera runt går inte..fast vänta, de drog ju ner antalet bilar ifjol så vissa kollegor förväntas promenera 3km på 3 minuter också.

En helg blev vi en man kort på grund av sjukdom och lyckades pussla ihop det. Resultatet? Chefen tyckte att det ju verkade som att det gått bra med en man mindre så när en gick i pension togs det helt enkelt inte in någon för "vi löste det ju". Att det var den värsta stressiga dagen fick vi inget gehör för..

Inte en engångshändelse utan varje gång nån är sjuk. Och så frågar folk varför vi är stressade..

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym ((rätt borde vara rätt)) skrev 2024-11-20 12:36:58 följande:

Vet ej hur privata tjänster löser det men kommunala här arbetar ju efter stadsdel och varje stadsdel är ju kilometervis stor. Så nä, promenera runt går inte..fast vänta, de drog ju ner antalet bilar ifjol så vissa kollegor förväntas promenera 3km på 3 minuter också.

En helg blev vi en man kort på grund av sjukdom och lyckades pussla ihop det. Resultatet? Chefen tyckte att det ju verkade som att det gått bra med en man mindre så när en gick i pension togs det helt enkelt inte in någon för "vi löste det ju". Att det var den värsta stressiga dagen fick vi inget gehör för..

Inte en engångshändelse utan varje gång nån är sjuk. Och så frågar folk varför vi är stressade..

Min mammas kommunala hmtjönst har tjänstecyklar. Har ni inte det?
  • BellaDonnna
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-11-20 12:43:25 följande:
    Beror på vilka avstånd det handlar om. Där jag jobbade körde vi också ut tvätt det är svårt att ta på cykeln. Sen visst absolut vissa scheman kan kunderna vara nära varandra men många är inte beviljade tillräckligt med tid vilket gör att man automatiskt få ta av sin lunch många gånger eller korta ner hos andra eller om det kommer ett larm. Det finns aldrig någon marginal att spela med.
  • Anonym (boendestöd)

Jag jobbar inte i hemtjänsten utan i boendestödet och det är lika illa där. De ser gärna att man har en helikopter stående när vi ska förflytta oss en sträcka som tar 25 minuter med bil eller 45 minuter med kollektivtrafiken, för de vill att det ska ta max 3 minuter. Vettefåglarna om ens en helikopter fixar det, faktiskt. 

Och även om brukarnas beslut är på ett visst antal timmar i veckan/månaden så är det inte alls säkert att vi faktiskt har kapacitet till det. Om vi har 10 anställda och 100 brukare med i snitt 5 timmar var i veckan så kan vi inte schemalägga det, och inte får vi fler anställda, nej då, kommunen har inte råd med det. Miljardbyggen för lokaler som egentligen redan finns har de råd med, men gud nåde att social omsorg, och hemtjänst för den delen, behöver mer pengar. Nä, vi  ska bara få det att fungera ändå.

Hemtjänsten i den  här kommunen har i alla fall parkeringstillstånd, det har inte boendestödet. Å andra sidan springer hemtjänsten mer som skållade råttor mellan olika äldre. 10 minuter hos Agda för att sätta på tvättmaskinen, 5 minuter hos Åke för att se till att han har sin medicin, 15 minuter hos Lena för att kolla igenom posten, tillbaka till Agda för att flytta tvätten till torktumlaren. Det slipper vi i boendestödet. Där har varje brukare tiden det tar att till exempel tvätta, och vi kan pyssla med disk, matlagning, städ mm medan tvätten går.

• Anonym (boendestöd)

Jag jobbar inte i hemtjänsten utan i boendestödet och det är lika illa där. De ser gärna att man har en helikopter stående när vi ska förflytta oss en sträcka som tar 25 minuter med bil eller 45 minuter med kollektivtrafiken, för de vill att det ska ta max 3 minuter. Vettefåglarna om ens en helikopter fixar det, faktiskt. 

Och även om brukarnas beslut är på ett visst antal timmar i veckan/månaden så är det inte alls säkert att vi faktiskt har kapacitet till det. Om vi har 10 anställda och 100 brukare med i snitt 5 timmar var i veckan så kan vi inte schemalägga det, och inte får vi fler anställda, nej då, kommunen har inte råd med det. Miljardbyggen för lokaler som egentligen redan finns har de råd med, men gud nåde att social omsorg, och hemtjänst för den delen, behöver mer pengar. Nä, vi  ska bara få det att fungera ändå.

Hemtjänsten i den  här kommunen har i alla fall parkeringstillstånd, det har inte boendestödet. Å andra sidan springer hemtjänsten mer som skållade råttor mellan olika äldre. 10 minuter hos Agda för att sätta på tvättmaskinen, 5 minuter hos Åke för att se till att han har sin medicin, 15 minuter hos Lena för att kolla igenom posten, tillbaka till Agda för att flytta tvätten till torktumlaren. Det slipper vi i boendestödet. Där har varje brukare tiden det tar att till exempel tvätta, och vi kan pyssla med disk, matlagning, städ mm medan tvätten går.

TvillingmammaVästgöte skrev 2024-11-20 12:43:25 följande:

Cyklar du 1,3 km på 3 minuter?

Är det rimligt?

BellaDonnna skrev 2024-11-20 12:52:37 följande:
    Beror på vilka avstånd det handlar om. Där jag jobbade körde vi också ut tvätt det är svårt att ta på cykeln. Sen visst absolut vissa scheman kan kunderna vara nära varandra men många är inte beviljade tillräckligt med tid vilket gör att man automatiskt få ta av sin lunch många gånger eller korta ner hos andra eller om det kommer ett larm. Det finns aldrig någon marginal att spela med.

Här är det snö också. Vissa morgnar vintertid är det oplogat och 1 meter snö.

Ifjol promenerade jag hela dagen i -37 grader. Med ett leende på läpparna så fort jag öppnade dörren hos någon.

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym ((rätt borde vara rätt)) skrev 2024-11-20 13:08:11 följande:

Cyklar du 1,3 km på 3 minuter?

Är det rimligt?

Det låter lite, jag vet inte hur de räknat ut era transporttider. Kan du inte ta upp  detta med ditt fackförbund? Om det är stressande borde ni kunna tala med det fackliga skyddsombudet? 

Men cykel borde vara bättre än att gå .
    Min kommuns hemtjänstpersonal cyklar ofta. I alla fall i centrum där min mamma bor. Min stads centrum är inte jättestort. 

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (boendestöd) skrev 2024-11-20 12:56:56 följande:

Ja, jag har lärt mig den hårda vägen att det inte räcker att få ett biståndsbeslut! Jag måste också ringa hemtjänstens kontor och se till att de lägger ut timmarna och får med allt som står i beslutet. Märkligt att anhöriga måste göra det, men gör jag inte det, så lägger de inte ut alla timmar.
    Om kommunens hemtjänst inte har personal att leverera beslutade timmar vore det bra om vi anhöriga fick information om det. Då kan vi ju byta utförare. I min kommun kan man utöver kommunalt utförd hemtjänst välja på flera privata aktörer som utförare. 
  • TvillingmammaVästgöte
    BellaDonnna skrev 2024-11-20 12:52:37 följande:
    Om de gamla sjuka har för lite tid borde ni meddela anhöriga som kan söka nytt biståndsbeslut. Som anhörig ser man ju inte på samma sätt att nu har mammas försömring gjort att personalen inte hinner med.
    För några år sen när pappa var sjuk fanns en ansvarig utbildad undersköterska som var ansvarig för varje brukare. Min Pappas ansvariga undersköterska hade förmåga och vilja att ta ansvar och lyfte problem, men nu verkar detta system inte längre fungera, i min kommun. 
    Anonym (boendestöd) skrev 2024-11-20 12:56:56 följande:

Du har mer tid men det krävs att du är mentalt stark också för de som har boendestöd har djupa psykiska eller fysiska besvär så du gör det bra.

Japp vi springer av och an. Kontakta facket som nån skrev..Kommunal? Om det är NÅT jag lärt mig efter 50 år är att inte vara besvärlig på jobbet och kontakta facket. Låg profil, stå ut, så överlever man.

TvillingmammaVästgöte skrev 2024-11-20 13:24:34 följande:
    Ja, jag har lärt mig den hårda vägen att det inte räcker att få ett biståndsbeslut! Jag måste också ringa hemtjänstens kontor och se till att de lägger ut timmarna och får med allt som står i beslutet. Märkligt att anhöriga måste göra det, men gör jag inte det, så lägger de inte ut alla timmar.
    Om kommunens hemtjänst inte har personal att leverera beslutade timmar vore det bra om vi anhöriga fick information om det. Då kan vi ju byta utförare. I min kommun kan man utöver kommunalt utförd hemtjänst välja på flera privata aktörer som utförare. 
    Gör inte det. De privata har ännu sämre arbetsvillkor än kommunala så då skjuter du verkligen din förälder i foten.
  • Anonym (Bra)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-11-20 06:23:31 följande:
    Är det verkligen så stressat? Min mamma har ett biståndsbeslut som innebär att de har en timmes promenad i veckan. En halvtimma har hon för varje måltid, då ska de hjälpa henne värma en matlåda ioch prata med henne. Hon har extra tid för att skriva matlista,städning,tvätt, samt ta emot matleverans från Ica.
    Har andra gamla för lite tid i sina biståndsbeslut? Varför är det så stressigt?
    Kan inte tala för hemtjänsten då jag jobbar på boende. Det skiljer mellan boende och vad för vårdtagare man har. Men det kan va sjukt stressigt. Man förväntas inte bara ta hand om vårdtagarna. Man ska också baka, städa, tvätta, göra aktiviteter, promenera, laga mat, göra beställningar, administrativt jobb mm. Allt detta medan man har kollegor som saknar både språkkunskaper och kompetens. 
Svar på tråden Hemtjänsten i Sverige