Anonym (boendestöd) skrev 2024-11-20 12:56:56 följande:
Jag jobbar inte i hemtjänsten utan i boendestödet och det är lika illa där. De ser gärna att man har en helikopter stående när vi ska förflytta oss en sträcka som tar 25 minuter med bil eller 45 minuter med kollektivtrafiken, för de vill att det ska ta max 3 minuter. Vettefåglarna om ens en helikopter fixar det, faktiskt.
Och även om brukarnas beslut är på ett visst antal timmar i veckan/månaden så är det inte alls säkert att vi faktiskt har kapacitet till det. Om vi har 10 anställda och 100 brukare med i snitt 5 timmar var i veckan så kan vi inte schemalägga det, och inte får vi fler anställda, nej då, kommunen har inte råd med det. Miljardbyggen för lokaler som egentligen redan finns har de råd med, men gud nåde att social omsorg, och hemtjänst för den delen, behöver mer pengar. Nä, vi ska bara få det att fungera ändå.
Hemtjänsten i den här kommunen har i alla fall parkeringstillstånd, det har inte boendestödet. Å andra sidan springer hemtjänsten mer som skållade råttor mellan olika äldre. 10 minuter hos Agda för att sätta på tvättmaskinen, 5 minuter hos Åke för att se till att han har sin medicin, 15 minuter hos Lena för att kolla igenom posten, tillbaka till Agda för att flytta tvätten till torktumlaren. Det slipper vi i boendestödet. Där har varje brukare tiden det tar att till exempel tvätta, och vi kan pyssla med disk, matlagning, städ mm medan tvätten går.
Ja, jag har lärt mig den hårda vägen att det inte räcker att få ett biståndsbeslut! Jag måste också ringa hemtjänstens kontor och se till att de lägger ut timmarna och får med allt som står i beslutet. Märkligt att anhöriga måste göra det, men gör jag inte det, så lägger de inte ut alla timmar.
Om kommunens hemtjänst inte har personal att leverera beslutade timmar vore det bra om vi anhöriga fick information om det. Då kan vi ju byta utförare. I min kommun kan man utöver kommunalt utförd hemtjänst välja på flera privata aktörer som utförare.