Anonym (osäker) skrev 2024-11-18 22:45:16 följande:
Tack för dina råd. Ja det är sånt här jag inte vet när och så man ska göra det. De har ju träffats någon månad och smyger ut innan jag kommer hem om de är hos oss. Har liksom bar hejat lite och sådär i hallen mest. Så vi har aldrig pratat.
När är det läge att bjuda hem henne på middag eller kanske fika som är lite mer avspänt? För att sitta och umgås lite? Är det för tidigt kanske?
Jag har också tänkt på föräldrarna. Sov ditt barn hos dem hela första året då och då utan att du ens pratat med föräldrarna? För det tycker jag känns lite jobbigt. Man känner de inte, vet ingenting. Vi bor inte nära varandra heller och man kan inte bara knacka på och säga hej. Min son har aldrig gillat att sova borta förr, så är inte van att han helt plötsligt sover i någon annans hus med människor jag aldrig träffat. Känns sådär... Men svårt att veta hur man ska göra. Ska man bara lita på att ungdomarna har bra omdöme och säger om det är något, att hennes föräldrar är bra och allt är bra där. Vilket det säkert är, men man tänker ju ändå. Hur gjorde du? Hur ofta sov de ihop och träffades första året? Sågs de dagligen? Lika mycket hos dig som hos din sons flickvän? Hur hanterade du det i början? Hade du några krav eller regler som du ville att han skulle följa (typ inte bara sova hos henne utan att de ska vara hos dig också t.ex?)
Bjud henne på middag lite enkelt, gör bara i ordning en vanlig middag som ni brukar ha det och fråga sonen om de två vill äta middag hos er på torsdag så du får träffa henne lite. Gör ingen stor grej av det. Eller om du ser dom, säg att maten är färdig om 20 min och hon är välkommen att äta med er.
I mitt fall kände jag pappan en aning genom jobbet. När de började umgås mycket men ännu inte var ett par, träffade jag mamman också på något event på skolan, de gick på samma skola. När de varit tillsammans ett par månader bjöd föräldrarna in oss alla på middag, sedan bjöd vi in dem efter några månader till. Vi umgås inte ofta men har viss kontakt. Man litar på att ens vuxna barn kan bestämma var det är ok att sova över och vilka han umgås med.
De sågs varje dag för de gick på samma skola och sov över hos varandra fredag och lördagkvällar. De var mer hos henne, en gång sa jag att jag skulle tycka att det vore kul om de var här lite oftare, om det funkade för dom. Sen var de faktiskt här lite oftare. Hennes föräldrar kom hem tidigare och middag åts tidigare, och tjejen var lite mer noga med att ha alla sina kläder, hårprodukter och sånt inom räckhåll, tror det var mest därför som dom var där oftare.
Det var inget att hantera för mig, jag ville bara att sonen berättade om han skulle äta där eller här på veckor och helger. Och att han berättade om han skulle sova över där. När hon åt och sov över här lagade jag förstås mat så det räckte men min son fick fixa extra sängkläder, handduk och annat om något behövdes. Dom pluggade tillsammans ibland och skötte skolan bra.